Kan jeg skru opp temperaturen til 32 grader?

For å varmebehandle prikkesyke og finneråte når jeg har gibbiceps , ansistrus , Scalarer , Cherry barber og gull gurami?

Har hatt oppi esha exit og esha 2000 også.... og jeg har skrudd av lyset i karet slik at di får mer ro...
nettopp bytta vann og rensa pumpa også..

Har jeg gjort alt rett da? vil så gjerne få di friske nå :/
Her har du brukt for mye kuler og krutt ;p

Ikke skru opp varmen så lenge du medisinerer mot hvitprikk! Du bør velge; medisin eller varmekur. Jeg bruker medisin ved hvitprikk og finneråte. Du kan medisinere med både Esha Exit og Esha 2000 samtidig. Jeg bruker å dobble dosen uansett KH-verdi.

Ved varmekur må du være sikker på at temperaturen er over 32 grader. Bruk gjerne to termometre som viser opp mot 33 grader før du er fornøyd. Det er viktig å tilføre ekstra oksygen.
hehe... ok... termometeret viste 30 grader når varmekolben sto på 32 grader , så skrudde den ned til 30 grader... da bør vel tempen bli ca 28 grader?
Jeg har pumpe med luft tilførsel i tillegg til ei luft pumpe...
Har hatt oppi både esha exit og esha 2000...
Bør karet være mørklagt?
Har hørt snakk om at det bør være mørkt og ingen foring på ett par dager.. stemmer dette?
Og hva anbefaler du meg evt å ha varmen på oppi karet når jeg medisinerer?
Du kan ha normal temperatur i karet. Fiskene klarer seg fint uten mat noen dager. Jeg lar timerene på lyset jobbe som vanlig
Men er ca 28 grader en grei temperatur å ha til vanlig oppi der? har ikke hatt dette karet så lenge og fikk ikke temperaturmåleren før i dag :p
Inaktiv bruker
28 er for mye, hold deg til ca 24-25
Inaktiv bruker
Jeg synes karret bør være mørklagt, eller i det minste slå av lyset så de får litt mer fred og ro mens de får medisinene...

Og husk at medisineringen som regel bør foregå lenger enn det står på bruksanvisningen. Grunnen til dette har med pH verdien i karret å gjøre, dv om du har ph på 7 så bør kuren vare lenger etter min erfaring. Jeg tror 7 dager er mer riktig. Tror det står 3 dager på bruksanvisningen (?)
Jeg selv måtte kjøre kuren i 10 dager med pH 7.5 - 8 i vannet før jeg ble kvitt det. Dvs jeg tok først en kur på 4 dgr men fikk tilbake sykdom, så tok jeg en kur på 10 dager etter det (med begge medisinene, begge gangene)

Disse Esha medisinene er jo bra og milde, jeg hadde reker og yngel i karret og de overlevde alle sammen.

Temperaturen bør være lav fordi kaldere vann inneholder mer oksygen enn varmt vann.

Personlig er jeg imot "varmekuren" og mener det er dyreplageri, så sant du ikke har fisk som virkelig trives i veldig varmt vann. Noen få raser trives jo i veldig varmt vann. For andre raser derimot vil det oppleves forferdelig!
Janne
Jeg bruker å dobble dosen uansett KH-verdi.

Jeg mente selvsagt GH-verdi
ok.. takk for svar... har nå skrudd ned tempen og håper den daler ned til 24-25 grader..
Har det mye mørkt i karet , men har skrudd på lyset litt i dag for å ta bort en død fisk...
Får skru det av igjen snart slik at di får hvile litt mer...
Har hatt oppi medisinene igjen og håper di blir friske snart nå...
Di som var hardest rammet har dødd da , så klarte desverre ikke å redde dem
Håper jeg klarer å redde di som er igjen nå... Scalarene og guramiene ser ihvertfall kvikkere ut , så det lover vel godt

Men trives cherry barber alene? for vennene til den jeg har igjen er døde nå...
Bør jeg kanskje kjøpe nye venner til denne om denne overlever? evt hvor lenge etter at jeg har friskmeldt dem er det før jeg kan kjøpe noen nye fisker?
Linn katrine
Har hatt oppi esha exit og esha 2000 også.... og jeg har skrudd av lyset i karet slik at di får mer ro... nettopp bytta vann og rensa pumpa også.. Har jeg gjort alt rett da? vil så gjerne få di friske nå :/

Har du byttet vann og medisinert i den rekkefølgen du sier? Dvs først medisinert, og så fjernet mye av det igjen ved å bytte vann...?

Du skal IKKE bruke dobbelt opp med kur, dvs enten medisinerer du, ELLER så bruker du varmekuren. Ikke begge. Hver for seg er de to tingene tøft for fisken å overleve. Kjører du begge to samtidig, blir det fort for tøffe tak og for hard belastning for fiskene, og de har lettere for å dø.

jeg gjorde det den dagen ja pga vannet var skittent,... tenkte meg ikke om... medisinerte som vanlig dagen etterpå
Har skrudd ned varmen nå , så bruker kun medisiner nå
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap