Hvitprikk!

Har nå fått hvitprikk i det ene akvariet mitt (100 l). Har egentlig hatt det en god stund. Noen fisker har allerede tatt kvelden, men jeg har fortsatt en god del igjen. Har nå tre ballong mollyer, fire sverddrager hunner, to praktbotiar, en malle og rundt 7 reker oppi der.

Kjøpte medisin i dag (ichthyo medic) siden det var den eneste som var der. Har nå lest litt, og fått vite at den bare gjør vondt verre? Er det sant?

Og hvor lenge skal jeg ha kuren? Kan også prøve litt tempeaturkur i tillegg til medisin. Samt slamsuging.

Er ihvertfall utrolig irriterende å ha hvitprikk-infisert akvarium!

Palle
Kan også prøve litt tempeaturkur i tillegg til medisin.

Det bør du ikke.

For det første bør man enten medisinere eller kjøre varmekur. Å gjøre begge deler kan lett bli for mye for fiskene. Medisinen gjør at oksygenopptaket til fiskene går ned, og varmekuren gjør at oksygeninnholdet i vannet går ned. Tilsammen kveler de fiskene.

For det andre finnes det ikke noe som heter litt varmekur. Enten øker man temperaturen til minst 32 grader (og ikke en tidels grad under), eller så lar man være. Å øke temperaturen litt gjør bare at parasitten formerer seg fortere.

Hvordan du skal bruke medisinen, skal stå i pakken. Følger du oppskriften til punkt og prikke, går det nok bra (får vi håpe). Hvis du ikke gjør det riktig, risikerer du at fiskene fortsatt har hvitprikk etterpå, og at den mislykkede kuren har svekket immunforsvaret deres ytterligere.
Takk for svar! Mente altså vanlig temperaturkur, ikke bare litt, men vanlig
Jeg har brukt costapur ved hvitprikk med stort hell. Vekke på 1-2-3
Tilfeldig bekjentskap
© Tonje _R
Reklame for plussmedlemskap