Corydoras - hva er dette for noe guffent?
Jeg har oppdaget noen hvitaktige bobler på den ene aeneusen min.. Beklager de dårlige bildene, men den er ikke så interessert i å stå i ro!
Så det først i går, puttet da neddi et catappablad i håp om at det skal hjelpe..
Hva kan dette være? Går det kanskje over av seg selv? Vil en EshA 2000 eller en Exit kur fungere kanskje? Bør jeg ta fisken ut?
Blir glad for hjelp! :/
Så det først i går, puttet da neddi et catappablad i håp om at det skal hjelpe..
Hva kan dette være? Går det kanskje over av seg selv? Vil en EshA 2000 eller en Exit kur fungere kanskje? Bør jeg ta fisken ut?
Blir glad for hjelp! :/
Postet 17.01.12 kl 15:32
Postet 17.01.12 kl 15:39
Hadde noe som ligner veldig på dette på Aneus for et par måneder siden. Feiltolket det som hvitprikk, og startet kur med Esha exit uten virkning. Flere døde. Startet så kur med Esha 2000, og fikk respons nesten umiddelbart. Kjørte kuren over litt lenger tid enn det som står i bruksanvisningen siden fiskene var meget hardt angrepet. Så nesten ut som de var bestrødd med salt. Av 10 fisker ble det 3 igjen etter sykdommen. Ingen tegn til nye utbrudd. Hadde kardinalneon i samme kar, og de ble ikke angrepet.
Postet 17.01.12 kl 15:57
Kampfisk: Å få fanget den er virkelig lettere sagt enn gjort! Fisken virker helt frisk ellers, den spiser og er aktiv.
Hans E: Syns ikke dette ser ut som hvitprikk egentlig, ser nesten ut som sopp eller noe .. for de "boblene" er såpass store. Hvitprikk begynner vel gjerne på finnene, mens dette utbruddet er lokalt rett under den lille finna oppå ryggen. Fisken er godt voksen.
Tenker også at en EshA 2000 kur kanskje kunne fungert. Har kunn sett dette på denne ene aeneusen, har paleatus og adolfoi i samme kar og ingen av dem har jeg sett noe på. Har heller ikke sett det på de øvrige fiskene.
Hans E: Syns ikke dette ser ut som hvitprikk egentlig, ser nesten ut som sopp eller noe .. for de "boblene" er såpass store. Hvitprikk begynner vel gjerne på finnene, mens dette utbruddet er lokalt rett under den lille finna oppå ryggen. Fisken er godt voksen.
Tenker også at en EshA 2000 kur kanskje kunne fungert. Har kunn sett dette på denne ene aeneusen, har paleatus og adolfoi i samme kar og ingen av dem har jeg sett noe på. Har heller ikke sett det på de øvrige fiskene.
Postet 17.01.12 kl 16:08
Postet 17.01.12 kl 16:13
KampfiskSøk gjerne etter bilder av columnaris og costia på nettet, og se om du finner noe som kan ligne på det din fisk har. Greit å få bekreftet eller utelukket om det er noen av delene.
Takk for tipsene! Jeg har søkt litt, og det virker iallefall ikke som det er columnaris, ifølge det jeg fant gir dette først utslag på hodet og munnen og legger seg som et lag over der. Det jeg leste om costia var at det gir et sånn blåhvitt belegg, og det passer (per nå iallefall) ikke helt inn i det ser på denne fisken. Begge sykdommene virker som noe jeg virkelig ikke vil ha i mine kar! :O
Postet 17.01.12 kl 16:25