Medisin og varmekur?

Fiskene har fått hvitprikk og jeg har behandlet dem med en medisin som heter multicura. Det står at den skal være bra mot hvitprikk og mange andre sykdommer. Har kjørt 2 kurer på 3 dager hver og dset har bare blitt verre. Startet ny kur igjen idag. På to av dem har de fått dobbel dose første dagen for det stod at man kunne gjøre det i alvorlige tilfeller.
Så begynte jeg å tenke på varmekur.. Bør jeg kjøre denne kuren ferdig,bytte vann og sette igang varmekuren eller tåler dem både medisin og varme samtidig? Noen som har erfaring?
Har diamantetra, dverggurami, kampfisk, kardinal og neontetra, indianergoby, dragefinne, otto, en musling og en malle der.
Du skal ikke kjøre varmekur og medisinering samtidig, nei. Det kan fort stresse fisken ihjel.

Kjør medisinkuren ferdig, bytt vann, bruk aktivt kullfilter til å fjerne medisinrestene helt, og sett i gang med varmekur etter det. Det ville jeg gjort.
Det er også eit poeng at aktivt kullfilter IKKJE må brukes sammen med medisinen. Kullfilteret kan nemlig fjerne virkestoffene i medisinen.

Nokon brukar jo også salt i kombinasjon med medisinering då dette (igjen, ifølge nokon) vil bidra til økt immunforsvar for fisken.
Takk for svar. da gjør jeg det på den måten og håper det hjelper=)
dag atle
Det er også eit poeng at aktivt kullfilter IKKJE må brukes sammen med medisinen. Kullfilteret kan nemlig fjerne virkestoffene i medisinen.

Jepp, det stemmer. Det brukes etter medisinkuren er ferdig for å fjerne virkestoffene fra medisinen. Kjekt å få det ut av karet når kuren er ferdig.
Tilfeldig bekjentskap
© Viggo Gausvik
Reklame for plussmedlemskap