Hjelp! brukt medimor feil.

Har fått anbefalt å bruke medimor da flere tetra fisker har fått kuler/blærer rundt øynene, noe på finnene. Fikk beskjed om at det antakelig var sopp.
Var litt for rask da jeg startet med medinor i dag. Så først nå i kveld at filteret skulle tas ut før behandling. Har også gitt fiskene fôr, noe de ikke skal ha. Har nå tatt ut filteret. Spørsmålet er om jeg har ødelagt bakteriekulturen i filteret, hva bør jeg i såfall gjøre. Hilsen fersking....
Kan det væe noe slikt du har: [URL=http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?1110507-Digre-parasitter-p%E5-kardinaltetra-hjelp!][/URL]?

Kjenner ikke til medisinen du refererer til.

Hvis filter bakteriene har tatt kvelden, så må du igjennom en helt ny innkjørring. Når du tok det ut, satte du det til kjøring i ett annet kar eller en bøtte? Slik at det forsetter å går og eventuelle bakterier som fremdeles ewr i live overlever og formerer seg.

Så mode følges godt med på ammoniak og nitrit nivåene i en stund frem over (nitrogensyklussen).
Takk for svar. Nei det likner ikke på det som de fiskene har. Det ser ut som vannblemmer spesielt over øynene, men ser de har fått det andre steder på kroppen også.
Jeg vet ikke om filteret har blitt ødelagt. Jeg la det i en bøtte med vann.
Foreslår at du lar filteret gå i bøtta i noen dager, og deretter måler ammoniakk (og evt. nitritt) i bøtta. Hvis filterkulturen er død eller skadet, vil du kanskje se det på målingene.
Hvis jeg skal følge behandlingen til medimor skal 30% av vannet i akvariet skiftes ut i morgen og filteret tilbake. Mener du da jeg ikke skal gjøre dette? Vet ikke om det var så lurt men tok 1 ml nitridac i bøtta med filteret i.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap