Guppyene mine dør!!
For 1 uke siden begynte min ene fisk og stå foran vannstrømmen i flere dager, den stoppet bare når den skulle spise og den døde 4 dager senere. (dette var en hann guppy) Nå har også en av mine gravide jenteguppy begynt å gjøre det samme! Hva kan dette komme av og hvorfor? Akvariet står på rommet mitt hvor det er nesten alltid stille og rolig. Jeg har aldri sett at fiskene plukke på hverandre heller...
Vil ikke at den skal dø.. hva skal jeg gjøre???
Vil ikke at den skal dø.. hva skal jeg gjøre???
Postet 30.01.12 kl 20:24
Postet 30.01.12 kl 20:45
Inaktiv bruker
Hei hei, Jeg skal stille deg en rekke spørsmål om du kan svare på dem så kan vi kanskje hjelpe deg. De kan være litt vrien om man ikke har hørt om det før.
* Er filteret GODT innkjørt?
* Har det gått lenge før du hadde fisk i?
* Hvordan er vannverdiene?
* Hvilket filter har du?
* Hvor stort er akvariet og hvor mange fisker har du i det?
* Bytter du vann ofte?
* Mater du mye/Ofte?
* Er filteret GODT innkjørt?
* Har det gått lenge før du hadde fisk i?
* Hvordan er vannverdiene?
* Hvilket filter har du?
* Hvor stort er akvariet og hvor mange fisker har du i det?
* Bytter du vann ofte?
* Mater du mye/Ofte?
Postet 30.01.12 kl 20:46
Filteret er godt innkjørt ja. det sto i 3,5 uker før jeg hadde fisk i, kjøpte først 4 så 4 til senere. Vannverdiene er perfekte. Vet ikke hva slags filter det er, men det er et innvendig filter. 60l akvarium, bytter vann 1 gang i uka.. de får mat en gang om dagen ikke for mye og ikke for lite.
Nei den skal ikke føde for den har bare vært litt feit i 1 uke.. og der er ikke smell feit enda.
Nei den skal ikke føde for den har bare vært litt feit i 1 uke.. og der er ikke smell feit enda.
Postet 30.01.12 kl 21:24
Kan høres ut som nitritt.
3,5 uker er ikke "godt innkjørt", det er nettopp i dette tidsrommet karer er fullt av giftig nitritt, og fiskene vil dø om du har de.
Hvordan er vannet testet? Med strimmel eller dråpetest? Perfekte verdier sier ingenting. Det er jo klart at hadde verdiene vært perfekte, så hadde fiskene ikke dødd. I oppstarten må du måle nitritt hver dag, og bytte vann hver dag om du får en nitrittoppblomstring.
Hvor lenge har du hatt fiskene i karet?
3,5 uker er ikke "godt innkjørt", det er nettopp i dette tidsrommet karer er fullt av giftig nitritt, og fiskene vil dø om du har de.
Hvordan er vannet testet? Med strimmel eller dråpetest? Perfekte verdier sier ingenting. Det er jo klart at hadde verdiene vært perfekte, så hadde fiskene ikke dødd. I oppstarten må du måle nitritt hver dag, og bytte vann hver dag om du får en nitrittoppblomstring.
Hvor lenge har du hatt fiskene i karet?
Postet 30.01.12 kl 21:37
Inaktiv bruker
Ph burde være rundt 7.5 og GH ca 10-19 om jeg ikke husker feil.
Hm, nei da er der det kan jo være at du har kommet over en dårlig gruppe med guppy, de er VELDIG avlet på så det finnes noen med svakheter. :/ Trist egentlig for det er en finfin fisk.
Hm, nei da er der det kan jo være at du har kommet over en dårlig gruppe med guppy, de er VELDIG avlet på så det finnes noen med svakheter. :/ Trist egentlig for det er en finfin fisk.
Postet 30.01.12 kl 21:40
Jeg har brkt en strimmel til å teste vannet, og jeg har målt vannets vannverdier hver dag i 3 uker, har ingen utslag på nitritt.. men er ikke helt sikker på om jeg kan stole på de man får i butikken... de har ikke akkurat det beste utvalget. Fiskene har vært i karet i nesten 3 uker.
Men ingen av de andre fiskene har reagert.. kan grunnen være stress?
Men ingen av de andre fiskene har reagert.. kan grunnen være stress?
Postet 30.01.12 kl 21:49
Strimmeltester er dessverre alt for unøyaktig til å kunne stole på. Anbefaler deg å kjøpe dråpetester. Du trenger ikke alle testene, de viktigste er pH og No2 (nitritt).
Du får de billigst med å bestille de fra en nettbutikk, f eks Aquamanias.no
Som det skrives lengre opp, butikkene har ofte guppy av dårlig kvalitet. Om du vil ha guppy, kjøp privat, det er billigere og du får friskere fisker.
Du får de billigst med å bestille de fra en nettbutikk, f eks Aquamanias.no
Som det skrives lengre opp, butikkene har ofte guppy av dårlig kvalitet. Om du vil ha guppy, kjøp privat, det er billigere og du får friskere fisker.
Postet 30.01.12 kl 21:54
Postet 30.01.12 kl 22:02
Postet 31.01.12 kl 18:00
Gratulere med yngel!
Selv om du gjør alt riktig i starten, er det alltids en sjanse for at du har fått med parasitter eller annen sykdom fra dyrebutikken. Jeg bruker alltid karantenekar i minst 14 dager når jeg kjøper nye fisk, og så gjennomfører jeg en Esha Exit og Esha 2000 kur. Mange vil nok si at dette er å overdrive litt, men siden jeg selger en del yngel er det viktig å ha det helt sykdomsfritt.
Selv om du gjør alt riktig i starten, er det alltids en sjanse for at du har fått med parasitter eller annen sykdom fra dyrebutikken. Jeg bruker alltid karantenekar i minst 14 dager når jeg kjøper nye fisk, og så gjennomfører jeg en Esha Exit og Esha 2000 kur. Mange vil nok si at dette er å overdrive litt, men siden jeg selger en del yngel er det viktig å ha det helt sykdomsfritt.
Postet 31.01.12 kl 19:01
Endret: 31.01.12 kl 19:04
Postet 01.02.12 kl 16:40
Postet 01.02.12 kl 16:47
Postet 01.02.12 kl 17:57