Hvitprikk og finneråte??

Plukket nettopp ut tre døde fisk, to av dolkestikkene, og en kardinaltetra som har bukket under for hvitprikkutbruddet.

Disse fiskene har MASSE hvitprikk, det er ikke bare en prikk her og der.
Men så virker det som om halene "forsvinner" på dem, så jeg er litt usikker på om det er haleråte også med i bildet her. Har sett dette på et par kardinaler og et par dolkestikk. Men skaden på halen kan selvsagt også komme av at andre fisker napper på de.

Prøvde å google finneråte, men fant ingen veldig gode bilder.
fikk tatt to bilder, riktignok ikke så tydelige. Fiskene ville ikke komme frem etter at jeg hadde plukket bort deres døde venner.
guri malla!!!

skaff deg esha 2000 og esha exit asap og bytt vann.
slik det ser ut på bildene ser det ut som det er forsent for fiskene dine.

jeg ville ha avlivet fiskene og fjernet alt i akvarie og vasket det godt før jeg evt ville ha begynt på'n igjen!
Vet at hvertfall det ene av esha produktene ikke er så veldig bra for snegler, men det går ann å ta dem ut og la dem gå i noe annet (hvis de går i samme karr)
kjør saltkur! Sett værre tilfeller som jeg har klart å redde!
Hjelpe meg !!

Jeg får ikke fanget dem.

Har i tillegg til disse syke også 4 anstruser med litt prikker, disse er ikke tilnærmet like prikket som de på bildet.
Har også coryer
Og iallefall så vet jeg har EN av mine 10 kuhliier er i live
2 ottoer lever og ser ok ut
og 3 dverg guramier er fine. Hannen gløder i fargen som bare det.

og kanskje 50 bebi eplesnegler

Skal jeg ta alle disse ut , samt planter og røtter, og rense?

Vil ikke det at jeg roter rundt føre til stress på de foreløpig symptomfrie fiskene? som igjen fører til at de får hvitprikk?

Hvis ikke tropehagen zoo selger nevnte medisiner så får jeg ikke tak i dem.

Salt er ikke bra for coryene eller sneglene.

Sukk, er ganske opprådd nå. Tenkte varmekuren ville drepe parasitten, som vel sitter i sanden. Men nå er det vel parasitter i filteret også

Er mine fisker over middels angrepet? kanskje vanskelig å se på bilder da men ....

Edit. Glemte å skrive at jeg kjørte vannet opp til 33 grader i går, og at det nå er ganske så varmt . = varmekur beskrevet på forumet
Husk at du kan bytte vann, selv om du kjører varmekur. Bare pass på at vannet du bytter er like varmt som vannet i karet, så du ikke får brå nedkjøling.

Jeg mener at friskt vann sjelden er feil.

Jeg ville ha fortsatt med varmekuren om jeg var deg, men kanskje brukt salt i vannet i tillegg.
Prikkene du er er ikke parasitten, men sårene parasitten lager, om jeg husker rett. Varmekuren dreper parasittene garantert om den brukes riktig. Men det tar noen dager å bli kvitt styggedommen.

Fiskene dine er kraftig angrepet, men jeg har sett værre angrep, som ble bra igjen etter varmekur.
Har du snegler oppi der, så ikke bruk salt.
Se ann varmekuren noen dager til.
De hvite prikkene, eller parasittene er til stede i alle akvarier til en hver tid og dukker opp når det er noe feil oppi der, fisk som er syk, vannverdier i hytt og gevær og fisken er stressa. Ville ikke stressa de ytterligere med å ta full rens, som sakt, det er til stede til en hver tid uansett hva du gjør.
Noen fiskeraser er lettere utsatt for prikkene. Vi fikk inn en gjeng med rødmunnstetra og alle plasser står det at de mest sannsynlig får hvitprikk ved flytting, og joda, de ble prikkete de. Varmekuren ble satt i gang og prikkene forsvant litt etter litt og gjengen er nå friske og fine.
Det visste jeg ikke !!! Trodde det var de nye fiskene som hadde med seg sykdomen jeg.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap