Hva feiler fisken min?
Jeg var helt overbevist om at Sverddragene mine hadde sopp og finneråte... ser fortsatt sånn ut da...
Men har behandla i ei uke med ehsa exit og esha 2000 for å sikre meg..
Fisken blir bare sykere , finnene forsvinner og det samme begynner skjellene på siden hans også å gjøre... han har også bommulsdotter på finnene sine...
Hva skjer? hva kan jeg gjøre? han er den som er hardest rammet , dama har antydninger hun også , men ikke like gale...
Har forøvrig også hatt vannbytte og hatt litt salt i vannet.
Har desverre ikke bilde da han er for vilter til at jeg får tatt ett bra bilde
Men har behandla i ei uke med ehsa exit og esha 2000 for å sikre meg..
Fisken blir bare sykere , finnene forsvinner og det samme begynner skjellene på siden hans også å gjøre... han har også bommulsdotter på finnene sine...
Hva skjer? hva kan jeg gjøre? han er den som er hardest rammet , dama har antydninger hun også , men ikke like gale...
Har forøvrig også hatt vannbytte og hatt litt salt i vannet.
Har desverre ikke bilde da han er for vilter til at jeg får tatt ett bra bilde
Postet 04.02.12 kl 10:38
Postet 04.02.12 kl 14:21
- Hvordan fisk er det?
Sverddrage hann og en sverddrage hun
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
har hatt di fiskene i ca 2 uker
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
4 scalarer , ancistruser , 4 corydoras 4 gull gurami og 6 mollyer
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
ja sverddragene og mollyene
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
Har innvendig pumpe og ekstra luftpumpe... akvariet er ca 130 liter
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
det vet jeg ikke... sjekka for ett par uker siden hos dyrebutikk og da var ph perfekt og jeg hadde 0.02 tror jeg det var med nitritt... han sa det ikke skulle ta livet av fiskene siden det var så lite
- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
En gullgurami klør enormt mye , men ser ingenting annet feil på den.. men disse sverddragene har bommulsdotter på finnene , finnene forsvinner og skjellene på siden forsvinner
- Last gjerne opp et godt bilde. Skarp..
Får desverre ikke tatt bilde pga di er altfor viltre
Sverddrage hann og en sverddrage hun
- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?
har hatt di fiskene i ca 2 uker
- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)
4 scalarer , ancistruser , 4 corydoras 4 gull gurami og 6 mollyer
- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?
ja sverddragene og mollyene
- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)
Har innvendig pumpe og ekstra luftpumpe... akvariet er ca 130 liter
- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)
det vet jeg ikke... sjekka for ett par uker siden hos dyrebutikk og da var ph perfekt og jeg hadde 0.02 tror jeg det var med nitritt... han sa det ikke skulle ta livet av fiskene siden det var så lite
- Atferd? Også de andre fiskene i karet.
En gullgurami klør enormt mye , men ser ingenting annet feil på den.. men disse sverddragene har bommulsdotter på finnene , finnene forsvinner og skjellene på siden forsvinner
- Last gjerne opp et godt bilde. Skarp..
Får desverre ikke tatt bilde pga di er altfor viltre
Postet 04.02.12 kl 14:28
Om du har fått utslag på nitritt i dyrebutikken, og deretter kjøpt fisk, så har du antagelig mer nitritt nå.
Hvor lenge har akvariet vært i gang?
Anbefaler deg å bytte 1/3 vann hver dag de neste dagene. Du bør også kjøpe en test for nitritt ( no2). Ikke strips, men dråpetest. Anbefaler JBL sitt merke.
Hvor lenge har akvariet vært i gang?
Anbefaler deg å bytte 1/3 vann hver dag de neste dagene. Du bør også kjøpe en test for nitritt ( no2). Ikke strips, men dråpetest. Anbefaler JBL sitt merke.
Postet 04.02.12 kl 14:33
Han akvaristen i butikken sa at det ikke gjorde noe om jeg kjøpte di fiskene den dagen...
Hmmm.... men kan jeg skifte vann hver dag når jeg medisinerer da? og blir di sånn syke av nitritt?
Så forresten når jeg var i de butikken i går at fiskene fra det karet mine kommer ifra var syke nå... samme greia der
Hmmm.... men kan jeg skifte vann hver dag når jeg medisinerer da? og blir di sånn syke av nitritt?
Så forresten når jeg var i de butikken i går at fiskene fra det karet mine kommer ifra var syke nå... samme greia der
Postet 04.02.12 kl 14:41
Nitritt er giftig for fisker. Og når fisken går i vann med nitritt, så settes nok imunforsvaret ned, slik at fisken lettere blir syk/smittet. Det kan jo hende at fiskene ble smitta i butikken, men likevell så kan det fortsatt forværres ved forhøyet nitritt.
Her må du nok bare bytte vann regelmessig. Bytt noen bøtter om dagen, slik at ikke nitrittnivået går opp.
Og en ting til, jeg anbefaler deg å ta det de sier på dyrebutikken med en klype salt. Det er ikke skjeldent at man får informasjon som ikke stemmer med det som er fakta.
husk at butikken lever av å selge, så de sier gjerne at du kan kjøpe flere fisker, selv om vannverdiene sier noe annet.
Her må du nok bare bytte vann regelmessig. Bytt noen bøtter om dagen, slik at ikke nitrittnivået går opp.
Og en ting til, jeg anbefaler deg å ta det de sier på dyrebutikken med en klype salt. Det er ikke skjeldent at man får informasjon som ikke stemmer med det som er fakta.
husk at butikken lever av å selge, så de sier gjerne at du kan kjøpe flere fisker, selv om vannverdiene sier noe annet.
Postet 04.02.12 kl 15:14
1. spør gjerne i dyrebutikken, men ikke stol på de det sier. Sjekk ALLTID råd fra dyrebutikk med f eks forumet her på Akvaforum.
2. Nitritt er giftig, og antagelig det som dreper mest fisk i akvariehobbyen. Derfor er det meget viktig å ha kontroll på det. Kjøp en dråpetest for nitritt først som sist.
3. Bytt vann. 1/3 en gang i uka når alt er greit, men nå når du har nitritt og sykdom, bytt 1/3 hver dag. Har du mye nitritt så bør du bytte enda mer. Tilsett mer medisin slik at det tilsvarer mengden du bytter ut.
Om fiskene i butikken var syke, og da faktisk anbefalte deg å kjøpe fisk til tross for nitritt, så syns jeg du skal ta fisken med tilbake til butikken og be om å få pengene igjen.
2. Nitritt er giftig, og antagelig det som dreper mest fisk i akvariehobbyen. Derfor er det meget viktig å ha kontroll på det. Kjøp en dråpetest for nitritt først som sist.
3. Bytt vann. 1/3 en gang i uka når alt er greit, men nå når du har nitritt og sykdom, bytt 1/3 hver dag. Har du mye nitritt så bør du bytte enda mer. Tilsett mer medisin slik at det tilsvarer mengden du bytter ut.
Om fiskene i butikken var syke, og da faktisk anbefalte deg å kjøpe fisk til tross for nitritt, så syns jeg du skal ta fisken med tilbake til butikken og be om å få pengene igjen.
Postet 04.02.12 kl 15:40
Takk for svar...
Da får jeg bytte vann oftere og fortsette medisineringen...
Den ene fisken døde jo , så kan jo ikke ta den med tilbake...
Tror neppe jeg hadde fått pengene igjen for fiskene...
Jeg får prøve mitt beste på å få dem friske , så får jeg heller klage til butikken neste gang jeg skal dit... har vært mye tull der med fiskene
Da får jeg bytte vann oftere og fortsette medisineringen...
Den ene fisken døde jo , så kan jo ikke ta den med tilbake...
Tror neppe jeg hadde fått pengene igjen for fiskene...
Jeg får prøve mitt beste på å få dem friske , så får jeg heller klage til butikken neste gang jeg skal dit... har vært mye tull der med fiskene
Postet 04.02.12 kl 15:43
Inaktiv bruker
Linn katrineTakk for svar... Da får jeg bytte vann oftere og fortsette medisineringen... Den ene fisken døde jo , så kan jo ikke ta den med tilbake... Tror neppe jeg hadde fått pengene igjen for fiskene... Jeg får prøve mitt beste på å få dem friske , så får jeg heller klage til butikken neste gang jeg skal dit... har vært mye tull der med fiskene
Klart du kan klage. Ta med fisken, sleng den på disken og klag på feilinformasjon, så sier du at du vil ha pengene igjen! Da skal du se at det blir fart på sakene.
De er bare å be dem slå opp i kjøpsloven.
Postet 04.02.12 kl 16:56
Postet 19.02.12 kl 16:35
Postet 24.02.12 kl 18:47
Postet 24.02.12 kl 19:58
Postet 24.02.12 kl 20:07