En hvit flekk/prikk på dvergkulefisk

Fikk i går tre dvergkulefisker til mitt akvarie (60l). De er vel rundt 1,5 - 2 cm lange? Ingen utslag på nitritt, tempen er 27, PH er mellom 6.5 - 7.0. De har bare selskap av en kirsebærreke jeg ikke har fått ut ennå (fant den etter jeg flytta de andre, og den er veldig flink til å klare å unngå meg), men de plager ikke denne. Hadde før en ancistrus i dette karet, og skifta 10% av vannet 1 gang i uka. Har en AM-TOP powerhead AT 800F her.

I dag oppdaget jeg at den ene kulen har en hvit flekk på seg. Den svømmer rundt, like livlig som de to andre fiskene. Men de to andre svømmer en del sammen, mens denne er mer alene. De hadde vært i dyrebutikken sammen med 10-15 andre dvergkuler i en måned da jeg kjøpte de. Kirsebærreka har en sterk rød farge, og oppfører seg som den alltid har gjort. Er det hvitprikk, eller noe annet?

eventuelt er det kanskje sopp? :/ de to alternativene jeg står imellom nå i hvert fall.
Sopp er helt klart en mulighet. Jeg ville medisinert med esha 2000 for sikkerhetsskyld...

Du bør nok bytte mer enn 10% vann for å holde vannkvaliteten oppe, for kuler griser vist mye.
Jaja, bytta 10% når jeg hadde bare ancistrusen, men har ikke innført den nye vannbytte rutina på ca 25% vann i uka ennå, siden de kom hit i går. Tenkte bare jeg skulle skrive hva som hadde blitt gjort før. Vannbyttene skjer som oftes på søndager.

Da løper jeg bort til Akvasia og skaffer meg esha 2000, den stod på plana for anskaffelse uansett. Tusen takk.
Uff, den hvite flekken forsvant, meen nå er det definitivt hvitprikk her også. Startet behandlingen til hvitprikk i går da jeg så det. Kjøpte Esha Exit da jeg var på Akvasia sånn i tilfelle, og glad jeg gjorde det. Stakkars små kulene mine. Dette ble en veldig kjedelig start.. Jeg hadde gleda meg etter å ikke hadde hatt fisk på mange år, og så sitter jeg her bare å bekymrer meg nå.
Jaja, de ser i hvert fall ikke ut til at de kommer til å falle om ennå. Satser alt på at de kommer ut av det.
Krysser virkelig finger´ne her nå! Og så tusler det en god del både skive- og damsnegler i karene her...
Alle slike ting taes nok godt i mot av mine søte små!
Krysser alt jeg har jeg! De er ennå i live, takk og lov.
Tilfeldig bekjentskap
© Finn Falkenhaug
Reklame for plussmedlemskap