Guppy veldig følsom for vannverdier?

Bare lurer på om Guppy er veldig følsom for vannverdier? Idag har 3 død. Har siftet ganske mye vann.

Ph er 7 (kanskje litt lav men ikke mye)
Nitrit er bortimot 0 (er gult på dråpetest)
Gh er 4
Temp i karret er 25 grader.

Kan Gh være grunnen? Har kjøpt GH+ for å jobbe den opp sakte men sikkert.

Har ikke mye fisk, og mater ikke mye. Har nå 3 guppy igjen samt 3 voksne platy, 2 små platy, og 2 eplesnegler.

Filteret er innkjørt.

Er også mulig at Guppyene har blitt stresset, da de ble flyttet for ca 14 dg siden.
hvis du har kjøpt guppyne fra butikk så må du regne med de dør etter kort tid.
de er innavlet og foret med vekst hormoner, og er "gamle" når du kjøper de.
hele kluet er å kjøpe grvaide hunner og så heller ha ungene etter henne som kan leve "lenge".
eller du kan heller kjøpe guppy privat de er også sommregel friske og unge =)

slutt å sløs bort penger på guppy fra butikk

guppy er ikke en art som skal være følsom på vannverdier da de tåler alt fra varmt til kaldt vann og de kan også gå i brakkvann og saltvann!
men for å booste de få guppyene du har igjen kan du jo gi de deres naturlige kost, mygglarver, av alle farger, men røde er nok favoritten.
Regal Angel
de er innavlet og foret med vekst hormoner, og er "gamle" når du kjøper de.

Hvor har du dette fra? Link?
det står i noen av akvarie bøkene mine =) men husker ikke hvilke av de over 50 bøkene det står i og gidder ikke begynne å bla i de for å bevise deg noen ting!
Regal Angel
men for å booste de få guppyene du har igjen kan du jo gi de deres naturlige kost, mygglarver, av alle farger, men røde er nok favoritten.

Dette med mygglarver er faktisk noe jeg har tenkt på, men etter å ha lest endel så har jeg blitt skeptisk. Dette pga alergi og at røde mygglarver kan være veldig alergifremkallende. Har også to små jenter og akvariet står på rommet deres. Men hva med sorte? Er Guppy glad i de? Andre ting som Guppy kan like?

Jeg har også tenkt på at de guppyene en kjøper på butikk ikke tåler så mye. Neste gang tror jeg det blir privat kjøp.
haha dette med at folk reagerer på mygglarver er BARE hvis du tar på de, og prosenten for hvor mange som reagerer på de er latterlig liten.
og som jeg gjør jeg brekker oppi en liten bit i et glass med litt vann. lar det tine og heller oppi litt og litt i løpet av dagen =)
de liker også svarte og hvite.
og frossen artemia er også veldig bra.
privat kjøp er lurt =) billig og bra du vet vel om rubikk her inne? hvor det legges ut annonser
Før hadde jeg en stamme med Full red Endlers.
De matet jeg med røde mygglarver, Artemia, Vanlig flakfor, algeflakfor og av og til tetra discus bit.
De tar alt. Men det beste er litt variert for å få sunne fisker.

Nitritt skal alltid være på 0. Ikke noe over.
Nitrat og amoniakk kan være det er for mye av i vannet ditt.
Det er ikke noe gale emd GH'en eller PH'en din
De kan også ha fått sykdommer. Det kan du lese mer om i artikkelsamlingen her på forumet

Tipset mitt er å ikke fore de neste 3-4 dagene og bytt vann nå i kveld.
Bytt cirka 40-50 %.
Vent litt før du måler nitritt igjen, vis det ikke er på null bytter du litt vann til.
Ta også å bytt vann imorgen.

Kan jeg spørre hvor stort akvariet ditt er?

----------------------------------------------------------------

Må si jeg støtter det Regal Angel sier.
Butikkguppy er som regel dårlig kvalitet på.
De er innavlet og er lett mottagelig for sykdommer og det kjente "knekket" i ryggen.
Det med vekst hormoner vet jeg ikke om stemmer, men tviler virkelig ikke på at det skjer i flere tilfeller.
Regal Angel
hvis du har kjøpt guppyne fra butikk så må du regne med de dør etter kort tid. de er innavlet og foret med vekst hormoner, og er "gamle" når du kjøper de. hele kluet er å kjøpe grvaide hunner og så heller ha ungene etter henne som kan leve "lenge". .

Finnes det veksthormoner som gjør en "yngre" skulle gjerne hatt noen av de pillene

Guppyer fra zoo forretninger skal være helt trygge med lite innavel, det er nok 10 talls millioner avelsfisker rundt i verden "Pukkelen" kan komme av gale vannverdier eller hard selektiv avel.

Når det er sagt så anbefaler jeg på et generelt grunnlag å kjøpe fisk av seriøse oppdrettere uansett art og slekt, billigere, vant til norske forhold osv osv.

Det som imidlertid er viktig, er å sjekke vannverdiene i forretningen man kjøper fisken i også generelt grunnlag

Jeg kan anbefale en svært seriøs oppdretter innen Guppy i Vestfold, Erik Rune Larsen, ikke bare er de sunne, men de fleste er såkalte "stamtavlefisk"

Svein

Regal Angel
gidder ikke begynne å bla i de for å bevise deg noen ting!

Vær så snill; den boka må eg bare ha i samlingen min.

Svein Antonsen
Finnes det veksthormoner som gjør en "yngre" skulle gjerne hatt noen av de pillene :)

Hehe, det kunne eg tenkt meg også ;p
Karet mitt er på 45l, så ikke så stort. Derfor er de nok mer utsatt for dårlige verdier. Takk for tipsene.
gundersen
Karet mitt er på 45l, så ikke så stort. Derfor er de nok mer utsatt for dårlige verdier. Takk for tipsene.

Gundersen nå er vel jeg en av de veldig få som synest det er lettere med småakvariumer enn store )

Hvis du er flink til å

1 skifte 1/3 vann ukentlig

Fore veldig lite (det største problemet innen akva hobbyen, man tenker menneskelig når man gir mat

Gjerne ha en halv ts med kalk ved vannskift

Da kan jeg nesten love deg at det går bra.

Nå har jeg holdt på med denne hobbyen en stund og har aldri målt GH, den vanlige fisken såkalt selskapsakvariefisk er tolerante, men guppyen liker ikke surt bløtt vann! Så litt kalk i ditt råvann er bra
Good luck
Svein
Regal Angel
hvis du har kjøpt guppyne fra butikk så må du regne med de dør etter kort tid.de er innavlet og foret med vekst hormoner, og er "gamle" når du kjøper de.

Du sier mye rart, du!

Jeg mener fortsatt du er lite troverdig, og skriver mye du ikke kan gi faktakilder til. Jeg synes du er et godt eksempel på dem som svarer som om de har all verdens kunnskap, og er lite mottagelige for korreksjoner og gode råd.
Påstanden som blir nevnt over her skal jeg ikke uttale meg om, men har i min tid som akvarist kjøpt en del Guppy fra butikk. Foruten alfahannen som lever i beste velgående, og produsert ca. 80 avkom til nå, har de andre falt fra etterhvert. Yngelen, og etterhvert de voksne har jeg ikke hatt noe frafall av bortsett fra yngel som blir spist før de kommer i ynglekaret. Har 3 kar til Guppy d.d.

Mulig det er litt hold i begge leire. Ikke vet jeg, men min erfaring fra to forskjellige butikker, med unntak av alfahannen, er at til tross for opptimale vannverdier, så faller de fra, og det gjør ikke yngelen og etterhvert som voksen.
jeg er kanskje ganske så påstålig på det jeg finner av info overalt, men jeg driver i det minste ikke med mobbing som deg Janne!
å henge ut folk i stedet for å prøve å hjelpe er helt bak mål, dette er et forum så slutt å lek politi.

og til den tråden du la lenke til så står det jo på akvaforums fiskebase at de er en omnivore art. jeg formiddler bare videre hva jeg finner av info om det er sann eller ikke vet jo ikke jeg.

og får å vise til infoen om at guppy ofte blir foret md vekst hormoner så bla opp på side 97 i boken 120 akvarie fisker av Helmut Pinter
hvor det står på svensk " de guppyer som selges kommer til største delen fra oppdrettere i asia. kjøper man disse fiskene så må man regne med at deres livslengde blir kort og at changsen for å få avkom er minimal. ofte er nemlig disse "store og flotte" eksemplarer resultat av behandling med veksthormoner. de fleste hunnene er også sterile" mitt dårlige oversett fra svensk til norsk :P

en bok jeg kjøpe i min lokale dyrebutikk.
Svein Antonsen
[QUOTE=gundersen]Karet mitt er på 45l, så ikke så stort. Derfor er de nok mer utsatt for dårlige verdier. Takk for tipsene.

Fore veldig lite (det største problemet innen akva hobbyen, man tenker menneskelig når man gir mat

Gjerne ha en halv ts med kalk ved vannskift

Svein

Jeg mener jeg ikke forer mye. De får litt hver morgen, men kun få flak. Kunne egentlig tenkt meg å begynne med sort mygglarve eller artemia. Tror også jeg skal legge inn en foringsfri dag i uken. Ellers legges det agurk innimellom eller et spinatblad, men dette ligger kun i noen timer.

Du sier kalk. Noe spesiell kalk? Har kjøpt GH/TH + fra Noraq, er dette et tilsvarende produkt? Jeg kommer til å bruke det fast ved vannbytter. Tror spesielt eplesneglene mine setter pris på det.
Før du bruker kalk sjekk vannverdiene i kranvannet ditt.
Du trenger ikke kalk vis vannet ditt fra før er nøytralt eller basisk.
Det er som regel mellom 7 og 8 i kranvannet, med mindre du har brønn. Da er det ofte lav Ph.
Regal Angel
side 97 i boken 120 akvarie fisker av Helmut Pinter

Tusen takk! Den boken har eg eid, men gav den (dessverre nå) bort.

Eg har vanskelig for å sluke dette rått. Men uansett om det kan forekomme; du skriver at det er slik (alltid), og det er vel en sterk fordreining av sannheten.? Og hvordan kan de være "gamle"? Logisk sett er vel slike eventuelle fisker yngre enn de ser ut.

Angående gammel fremdratt tråd: i fiskebasen her står det at arten er "spesialisert Aufwuchs-spiser"...

Til slutt; klar tale har aldri vært mobbing i mine øyne ;p
Slik jeg forstår det er det mest lønnsomt for grosistene å shippe ut fisken så fort som mulig, slik at produksjonskostnadene pr. fisk holdes nede. Dette tilsier vel at butikk fisk er unge?

Men det er vel også slik at kulturguppyen har mistet mye av sin naturlige hardførhet gjennom hard selektiv avl? Har hørt at noen produsenter avler i vann tilsatt salt for å ha lite dødelighet, og da blir det vel forståelig at fiskene ikke holder lenge når vann verdiene endres i veldig stor grad. 2.generasjon får jo ikke store svigninger om de lever hele livet i samme kar, så ville jo tro at dette er årsaken på den store kontrasten angående livslengde...
Anitarus
2.generasjon får jo ikke store svigninger om de lever hele livet i samme kar, så ville jo tro at dette er årsaken på den store kontrasten angående livslengde...

Det virker sånn ja. Iallefall for mitt vedkommende. Men så har jeg denne luringen da som lever i et harem og har vært med siden starten
gundersen
hvis du har kjøpt guppyne fra butikk så må du regne med de dør etter kort tid. de er innavlet og foret med vekst hormoner

Enig i at kvaliteten på guppyene fra butikk er dårlig. Jeg tror den vanligste grunnen til at guppy fra butikker dør fort, er parasitter. Nesten hver gang jeg tar innen dyrebutikker, ser jeg syke fisk som er angret av parasitter, særlig i guppykaret. Det er ikke uvanlig at butikken har et filtersystem for en hel reol, da vil en syk fisk kunne smitte hele reolen. Karantenekar og medisiner i bakhånd for nye fisk er alltid lurt.
Jeg vet ikke om guppyene får veksthormoner, men det er vanlig med innavl for å få fram fargevarianter der alle fiskene ser helt like ut. Kvaliteten på yngel blir mye bedre når en krysser ulike fargevarianter. Jeg anbefaler å kjøpe fisk fra lokale oppdrettere med god genetisk variasjon, da pleier alt å gå greit.

Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap