Slørhale syk?? hjelp!! :(

Hva skal jeg gjøre med denne karen??
Han har svømt opp ned i et døgn snart, regner med at det er noe med svømmeblæra. Dette måtte ha skjedd igår natt, for rett før jeg skulle legge meg. Tømte jeg oppi for, og jeg tømte store deler av boksen (med uhell) oppi. Men orket ikke å begynne å skifte vann klokken 01. på natten så ventet til imorgen, og da jeg våknet lå den ene å svømte på ryggen. Jeg får nesten litt vondt i fiskehjertet av å se på han... den andre gullfisken er helt fin, og kvikk. Jeg synes slørhalen er litt mere oppblåst enn før. Lurer på om han har det vondt. Og jeg vil ikke tenke tanken på å ta livet av fisken.. isåfall på den mest humane måten som finnes..
noen som kan hjelpe meg?
Det ser ut som du har en stor slørhale i et veldig lite akvarium. Dette går ofte galt for fisken, særlig når de får masse forurensing som et foruhell gir.

Bytt vann ofte. 50% hver dag.

Gullfisker kan bli 40 cm og veldig gamle hvis de får godt stell. Det innebærer bl.a. et akvarium på MINST 200 liter. Hvis du vil ha gullfisk og slørhaler, så bør du investere i et større akvarium med en god utvending pumpe.

Hvor varmt er vannet deres, og hva er vannverdiene?
har ikke peilig på hva vannverdi er, har ikke noe spessielt erfaring med fisk.. det er et 17liters akvarium, de har levd i 2 år, er flink med stell osv. og skifter vann og renser alt som er ofte. synes slørhalen min er mere feit enn stor :S
Inaktiv bruker
Dette er det som skjer når de i dyrebutikken ikke gir ut rett info.
Slørhalen her har rett og slett for liten plass, den vokser i bredden og ikke i lengden, da eser den utover og tilslutt skjer dette, om den kan reddes vet jeg ikke, men tror ikke det er mulig. Gullfisker/slørhaler skal dessverre ha større plass en 17L
Minimum ca 12 ganger så mye. :/ Jeg ville ha dratt tilbake til dyrebutikken og klaga, uansett om det er 2 år siden. :/
Beklager Spock men ??? råde noen til å dra å klage etter 2 år er som å råde noen til å dra å drite seg ut. Tragisk råd. Nei ta til deg de rådene du får her og det du kan lese om fiskehold på nett og ikke gjør den samme feilen igjen. Jeg er selvsagt enig i at 17 liter blir alt for lite.
Inaktiv bruker
Nei, tror ikke du skjønte hva jeg mente.
Ikke i å klage som... Jeg vil ha pengene tilbake. Mer sånn Kjøpte en fisk her for ca 2 år siden, en slørhale. Osv, så sier man at man fikk beskjed at den passet fint i et 17L og at det skulle gå bra, dere vet, den klassiske: Ja, det går bra, Kan jeg ha torsk i lag med guppy, jada, ingen problem....
Så de skjønner at man kan ikke behandle folk på den måten, det får konsekvenser, før eller senere.
Det er snakk om å suttre å syte litt til dem, gi dem dårlig samvittighet. ;P
skjønte det. Veldig liten sannsynlighet at de samme står bak kassa nå som da tenkte jeg. Veldig dumt å komme å liksom skal lære de om akvariehold og så har kanskje vedkommende drevet med det lengere enn lengst og kan gjøre lite med det som skjedde for så lenge siden.
Vi har vel også et ansvar som kjøper i å vite hva vi tar med oss hjem og hvordan vi skal handtere det. Uansett godt å diskutere litt Spock.

Når det gjelder trådstarter da så synes jeg du skal la være å fore noen dager å se om den kommer seg.Den ser ut som den har forspist seg skikkelig.Vet ikke helt om den overlever noe sånt men du får se an.Ivertfall ingen mat Og så må du nok sterkt vurdere et større kar for disse fiskene.De kan jo leve greit men de trives anntaglig ikke.
Ok håper det går bra med den tjukke da og beklager hvis tråden din skeiet ut litt her
Det som gjerne skjer når noen går og klager i akvariebutikken, er at de utnytter kundens dårlige samvittighet til å prakke enda mer dritt på stakkaren.

Jeg kjenner ei som har en datter som fikk et 5-liters akvarium i gave av noen venninner. De som kjøpte dette var langt under myndig alder, men dyrebutikken hadde ingen kvaler med å selge dem levende dyr.

Det var snakk om fem tetra. Fem forskjellige arter av tetra. Noen av dem døde selvfølgelig ganske raskt i 5-literen, men noen overlevde en stund.

Da mora gikk og klagde, presterte de å prakke på henne et 15-litersakvarium sånn at fiskene skulle få bedre plass. Samt masse unyttig utstyr og "vannforbedringsmidler" til over tusen kroner. Noe som overhodet ikke kommer til å hjelpe, da 15 liter fortsatt er for lite til at de fleste tetra kan trives, og de er stimfisk som heller ikke trives når de er bare én av hver art.

Jeg kan tenke meg at de i den butikken er veldig stolte av sine egenskaper som selgere.

At dyr blir pint ihjel, er vel mindre viktig for dem. Så lenge de kan bruke den dårlige samvittigheten det skaper, til å loppe alenemødre med trang økonomi. Flinke selgere, ja. Jeg får lyst til å klappe dem på hodet og gi dem M-sjokolade som belønning. Not.

Men det var litt utenom tema.

Ja, jeg må dessverre stemme i koret: 17 liter er alt for lite til gullfisk. Det er på en måte litt imponerende at du har klart å holde dem i live i to år, men ikke forvent at de skal oppnå noen alder å snakke om, med mindre du flytter dem til et mye større akvarium (konkret: over 200 liter). Gullfisk kan bli over 10-15 år gamle, faktisk opptil 40 år i enkelte tilfeller. Men ikke i en 17-liter.
Tilfeldig bekjentskap
© Carola Ukkelberg
Reklame for plussmedlemskap