Hva er galt med mine neontetra? hovne ved sporen.
Oppdaget at noen av mine neontetra har noe som kan minne om en klump/sår ved sporen. Syns også de svømmer rart. Eller.. jeg innbiller meg kanskje. De svømmer sjelden rett frem/horisontalt. Svømmer enten rett nedover eller rett oppover. de klemmer ikke halen sammen når de svømmer. Det er som om de svømmer med bare framfinnene. Vet ikke om det er sånn de alltid har vært eller om det har kommet plutselig. Har ikke veldig lang erfaring med disse fiskene.
Trodde først det var noe svulstgreier, men ser nå at flere fisk enn en er rammet. Dette er noe de kan ha hatt lenge. Så det virker ikke veldig akutt, men ser ut til å bli værre..
Fikk fiskene med karet og har ingen anelse om hvor gamle de er.
Vannverdiene er fine.
Ingen Nitritt
GH: 4
pH: 7,5
Bytter vann en gang i uken 30%. Tilsetter da biotopol.
Andre innbyggere er to platy + 9 neon i en 60 liter, så det er ikke masse fisk her. Vet platyene har feil verdier.
Har prøvd å få noen bilder av dem, men det er vanskelig fordi de ikke akkurat står i ro..
Bilde 1: Eldre bilde, men her kan ma se tendenser til mørke flekker ved sporene. Er på en måte dette som har utviklet seg og blitt større.
Bilde 2 og 3: forsøk på å illutrere problemet.
Har noen sett lignende? Eller vet noen hva dette kan være?
Trodde først det var noe svulstgreier, men ser nå at flere fisk enn en er rammet. Dette er noe de kan ha hatt lenge. Så det virker ikke veldig akutt, men ser ut til å bli værre..
Fikk fiskene med karet og har ingen anelse om hvor gamle de er.
Vannverdiene er fine.
Ingen Nitritt
GH: 4
pH: 7,5
Bytter vann en gang i uken 30%. Tilsetter da biotopol.
Andre innbyggere er to platy + 9 neon i en 60 liter, så det er ikke masse fisk her. Vet platyene har feil verdier.
Har prøvd å få noen bilder av dem, men det er vanskelig fordi de ikke akkurat står i ro..
Bilde 1: Eldre bilde, men her kan ma se tendenser til mørke flekker ved sporene. Er på en måte dette som har utviklet seg og blitt større.
Bilde 2 og 3: forsøk på å illutrere problemet.
Har noen sett lignende? Eller vet noen hva dette kan være?
Postet 08.03.12 kl 16:36
Postet 08.03.12 kl 16:57
Postet 08.03.12 kl 17:12
Postet 08.03.12 kl 17:28
Har lest om neonsyke ja. Etter min oppfatning dreier det seg da om en ganske akutt sykdom der fiskene dør ganske raskt. Her har ingen dødd. Den som er værst rammet har vært sånn en god stund. Iallefall en måned, men jeg ser noe forverring..
Dessuten er et av tegna på neonsyke at de mister fargen fra halen og fremover. Mine har veldig god og klar utfarging etter min mening. Klumpen på halen er mørkere enn det røde rundt...
Dessuten er et av tegna på neonsyke at de mister fargen fra halen og fremover. Mine har veldig god og klar utfarging etter min mening. Klumpen på halen er mørkere enn det røde rundt...
Postet 08.03.12 kl 18:22
Postet 08.03.12 kl 18:43
Tusen takk for svar. Kom det veldig gradvis på dine også Sissimor?
Får vel roe meg med at det ikke er noe smittsomt, men heller en svulst. Sannsynligheten for at noen i stimen er i slekt og at det kan være arvelig er jo der. Er bare en som har det veldig synlig mens jeg ser flere som har tendenser. Kan jo være at det kommer med alderen.
Alderen på disse er jo ukjent. De var fullvoksne når jeg fikk dem i august i fjor. Jeg får heller avlive dem når jeg ser at det begynner å gå utover trivselen. Nå er de iallefall raske i matfatet og ellers aktive fisk, så vil ikke gjøre noen grep enda.
Får vel roe meg med at det ikke er noe smittsomt, men heller en svulst. Sannsynligheten for at noen i stimen er i slekt og at det kan være arvelig er jo der. Er bare en som har det veldig synlig mens jeg ser flere som har tendenser. Kan jo være at det kommer med alderen.
Alderen på disse er jo ukjent. De var fullvoksne når jeg fikk dem i august i fjor. Jeg får heller avlive dem når jeg ser at det begynner å gå utover trivselen. Nå er de iallefall raske i matfatet og ellers aktive fisk, så vil ikke gjøre noen grep enda.
Postet 09.03.12 kl 10:30
Postet 09.03.12 kl 13:12