Kan non hjelpe meg? hvitprikke!!!
Hei,
jeg er ganske sikker på at dette er hvitprikke, for fiskene har fått hvite prikker. Jeg er ikke intressert i å avlive dem, og jeg ser at det sprer seg dag for dag. Jeg har et akvarium med babyfisker, og her har jeg: guppy, sverg drager, svarte molly, ancistrus, gule molly og asiatiske jeger snegler.
Men jeg har aldri opplevd hvit prikke før, hva gjør jeg? Hvordan fikser jeg dette? Please, håper noen kan svare så fort som mulig, pga påsken. Alt stenger vet dere, og da sitter jeg her med masse syke fisker... pls pls pls svar fort... jeg setter pris på all hjelp jeg kan få!
jeg er ganske sikker på at dette er hvitprikke, for fiskene har fått hvite prikker. Jeg er ikke intressert i å avlive dem, og jeg ser at det sprer seg dag for dag. Jeg har et akvarium med babyfisker, og her har jeg: guppy, sverg drager, svarte molly, ancistrus, gule molly og asiatiske jeger snegler.
Men jeg har aldri opplevd hvit prikke før, hva gjør jeg? Hvordan fikser jeg dette? Please, håper noen kan svare så fort som mulig, pga påsken. Alt stenger vet dere, og da sitter jeg her med masse syke fisker... pls pls pls svar fort... jeg setter pris på all hjelp jeg kan få!
Postet 04.04.12 kl 10:44
Postet 04.04.12 kl 10:46
Om du ikke får tak i medisin mot hvitprikk anbefaler jeg deg å kjøre varmekuren som er beskrevet i sykdomsartikkelen. Viktig å kjøre på ekstra med sirkulasjon i overflaten og holde riktig temperatur for at det skal virke. Uten behandling vil fiskene dø.
Hvitprikk dukker ofte opp når fiskene har vært utsatt for stress av et eller annet slag. Flytting, dårlig vannkvalitet, plaging og jaging fiskene imellom eller at det har vært veldig mye uro med stadig flytting av innredning osv.
Hvitprikk dukker ofte opp når fiskene har vært utsatt for stress av et eller annet slag. Flytting, dårlig vannkvalitet, plaging og jaging fiskene imellom eller at det har vært veldig mye uro med stadig flytting av innredning osv.
Postet 04.04.12 kl 11:22
Postet 04.04.12 kl 20:19
Postet 04.04.12 kl 22:49
Meg igjen
Heisann,
det er meg igjen, nesten et år senerer.
Hvitprikken har slått til igjen i det store akvarie. Men jeg har verken stresset dem eller flyttet på noe... da må det nesten være vannkvaliteten som har forårsaket dette.
Men for å være på den sikre siden.
Idag skal jeg bytte ut noe av vannet, to uker siden sist. Før jeg begynner skal jeg sjekke kvaliteten på vannet. Har strips og med råd fra akvaforum kjøpte jeg også dråper. Skal sjekke med begge. (Må jo bruke opp stripsene).
Vel, etter å ha byttet vann tenkte jeg å sette varmen opp til 27 grader og så bruke akvariesalt (? tar jeg feil da?).
Spm er da, på denne står det behandle hvitprikkesyke (2%o)2 skjeer pr 10 liter vann. Akvarie mitt er på 240 liter. Og så står det her også: forebygge hvitprikkesyke 1-2 skjeer pr 10 liter. Det er ganske mye. Men jeg leser over at jeg skal ta i litt og litt. Ja, jeg har maller, ancistrus, ottosinclus, neon tetra, sverddrager, mollyer og noen få guppe. Det er også baby fisker i java mosen som jeg ennå ikke har fått tatt ut. Tar dem nok ut senere idag og putter dem i baby akvarie
Jeg husker ikke eksakt hva jeg gjorde ifjor, men høres dette riktig ut?
Jeg har også hatt et angrep av sopp i dette store akvarie for en mnd siden. Synd at dette kom så hyppig etter. Blir så mye behandlig på dem stakkar.
Håper på svar snart, og tusen takk for hjelpen. Hva hadde jeg gjort uten dere :P
det er meg igjen, nesten et år senerer.
Hvitprikken har slått til igjen i det store akvarie. Men jeg har verken stresset dem eller flyttet på noe... da må det nesten være vannkvaliteten som har forårsaket dette.
Men for å være på den sikre siden.
Idag skal jeg bytte ut noe av vannet, to uker siden sist. Før jeg begynner skal jeg sjekke kvaliteten på vannet. Har strips og med råd fra akvaforum kjøpte jeg også dråper. Skal sjekke med begge. (Må jo bruke opp stripsene).
Vel, etter å ha byttet vann tenkte jeg å sette varmen opp til 27 grader og så bruke akvariesalt (? tar jeg feil da?).
Spm er da, på denne står det behandle hvitprikkesyke (2%o)2 skjeer pr 10 liter vann. Akvarie mitt er på 240 liter. Og så står det her også: forebygge hvitprikkesyke 1-2 skjeer pr 10 liter. Det er ganske mye. Men jeg leser over at jeg skal ta i litt og litt. Ja, jeg har maller, ancistrus, ottosinclus, neon tetra, sverddrager, mollyer og noen få guppe. Det er også baby fisker i java mosen som jeg ennå ikke har fått tatt ut. Tar dem nok ut senere idag og putter dem i baby akvarie
Jeg husker ikke eksakt hva jeg gjorde ifjor, men høres dette riktig ut?
Jeg har også hatt et angrep av sopp i dette store akvarie for en mnd siden. Synd at dette kom så hyppig etter. Blir så mye behandlig på dem stakkar.
Håper på svar snart, og tusen takk for hjelpen. Hva hadde jeg gjort uten dere :P
Postet 21.01.13 kl 13:19
Postet 21.01.13 kl 13:30
Postet 21.01.13 kl 14:15
Inaktiv bruker
Skipp salt og ikke stil opp tempen, bytt 50%vann med slamsuging og start en esHa exit kur. Om du stiller opp tempen så må du passe på at fiskene dine tåler over 27 grader om ikke så er den bare å glemme, men om de gjør det så stiller du den gradvis opp til 32 grader så lar du den være der til prikkene er borte pluss en uke.
Om du leser på linken jeg sendte står nesten det samme der.
Du har også mikset mange fiske arter som ikke passer sammen, om du går i fiskebasen og søker på de fiskene du har så finner du ut hva dem krever av vannverdi og anbefalt maks temp.
Om du leser på linken jeg sendte står nesten det samme der.
Du har også mikset mange fiske arter som ikke passer sammen, om du går i fiskebasen og søker på de fiskene du har så finner du ut hva dem krever av vannverdi og anbefalt maks temp.
Postet 21.01.13 kl 14:39
Postet 21.01.13 kl 16:15
SpockDu har også mikset mange fiske arter som ikke passer sammen, om du går i fiskebasen og søker på de fiskene du har så finner du ut hva dem krever av vannverdi og anbefalt maks temp.
Ja, det er rart at ingen andre har reagert på det før, for jeg har nemlig nevnt det hver gang hvilke fisker jeg har sammen i akvarie. Jeg har til og med solgt fisker til folk som har vært innom og ingen av dem har reagert (jeg mener siden dem har hatt akvarie i årevis, mer enn meg...)
Men det er bra at jeg endelig har fått en tilbake melding på det, kanskje jeg gjør en liten endring i akvariene mine, slik at fiskene blir glade og mer fornøyde. Men først og fremst må jeg se på hvitprikkene og ta et skritt av gangen.
Tusen takk for hjelpen
Postet 21.01.13 kl 16:31
BlåguramiSpock, her er jeg ikke enig. Om det er vanlige tropiske ferskvannsfisk tåler de fint temperaturkur. Å bruke medisin stresser fiskene mer enn temperaturkur, da snakker jeg av egen erfaring siden jeg har prøvd begge deler.
Jeg har prøvd dette med å sette opp gradene til 27 grader og med salt som da fungerte fint ifjor. Jeg kommer nok til å gjøre dette nå også, siden det er helt umulig å få tak i noen som helst kur i området her. Tro meg, jeg har prøvd...
Da får jeg begynne med akvarie da
Takk for hjelpen
Postet 21.01.13 kl 16:33
Postet 21.01.13 kl 17:41
Postet 21.01.13 kl 17:44
Postet 21.01.13 kl 17:50
Postet 21.01.13 kl 21:02
molly, platy, guppy kan godt ha litt salt i vannet. er d noen som er hardt angrepet har eg stapt de i ein bolle med akvarievann og salt. latt de vera der i ca 20 min. pass på at de ikke hopper ut mentylblått er suverent for å kverke soppen i akvarie. ødelegger ikke filterbakteriene. med sånne fisker har eg hatt litt salt i vannet ALTID!!! faktisk har eg køpt GH salt. då va d slutt på syke mollyer og platyer. veit ikke heilt koffor. men desse fiskene kan jo fint leve i brakkvann. og sneglene mine, reker og maller tåler d fint. akvaforum har et mål på d. eg har augnamål. sånn ca på mine. d har gått i ein vane med vannbytte og reingjøring du finne d ut. komme jo litt an på kranvannet ditt. misunner de som har brønn!!
Postet 22.01.13 kl 07:44
Postet 22.01.13 kl 12:08
Maller skal absolutt ikke ha salt i vannet.Susann Lauritsenmolly, platy, guppy kan godt ha litt salt i vannet. er d noen som er hardt angrepet har eg stapt de i ein bolle med akvarievann og salt. latt de vera der i ca 20 min. pass på at de ikke hopper ut ;) mentylblått er suverent for å kverke soppen i akvarie. ødelegger ikke filterbakteriene. med sånne fisker har eg hatt litt salt i vannet ALTID!!! faktisk har eg køpt GH salt. då va d slutt på syke mollyer og platyer. veit ikke heilt koffor. men desse fiskene kan jo fint leve i brakkvann. og sneglene mine, reker og maller tåler d fint. akvaforum har et mål på d. eg har augnamål. sånn ca på mine. d har gått i ein vane med vannbytte og reingjøring ;) du finne d ut. komme jo litt an på kranvannet ditt. misunner de som har brønn!! :)
Postet 22.01.13 kl 14:53
Postet 22.01.13 kl 15:04