Hvitprikk. får det ikke vekk. 300l akvarium.

Hei.
Jeg kjøpte en Discus i Januar og etter noen dager var det masse hvitprikk på den.
Jeg medisinerte med en hvitprikks-medisin fra juwel. Noen dager etter jeg medisinerte gikk hvitprikken nesten helt vekk, men neste dag kom det masse hvitprikk igjen. Jeg har medisinert med helt den samme flasken med medisin for litt over et år siden og det gikk vekk på første forsøk men det var på kardinaltetraer. Jeg medisinerte med den flasken fra juwel fem ganger men det gikk ikke vekk. Discusen døde sansynligvis av hvitprikken. Den var ikke gått ut på dato. Jeg kjøpte et annet merke og den har jeg medisinert med to ganger på noen andre fisk og det har ikke gått vekk. Nå har jeg hvitprikk på to ciklider og en Discus. Det har også dødd flere Discuser på kort tid så det er noe galt i karet. Jeg er kjempetakknemlig for all hjelp!

MVH Akvariefan.
Inaktiv bruker
Sykdommer kommer ofte av dårlig vannkvalitet og/eller stress.
Nitritt på 0 og en P-h på 7.0-7.5.
Inaktiv bruker
Hvordan er det med roting rundt i akvriet? kan det være noe som kan stresse dem?
Skal ikke være lett. :/ Prøvd varmekuren?
Hei Akvariefan!
Fisker blir stresset av mye rart. Mye fisk i karet og livlige fisker kan stresse enkelte arter. I tillegg er plassering av karet viktig å tenke på. Hvis folk flyr fram og tilbake der hele dagen, eller besøkende dunker litt på rute - stresses fisken.
For mye mat eller feil mat kan også gi syke fisker + dårlig vannkvalitet. Discuser mener jeg er veldig vare på dårlig vannkvalitet, så sjekk ut hva slags vannskifterutiner andre discus-folk har her på forumet. At nitritt er på 0 betyr nødvendigvis ikke at vannet er bra nok. Vet om Apistogrammaer som trenger 50% vannbytter i uka.

Var jeg deg, hadde jeg redusert fiskeantallet i karet - og sjekket vannbytte-rutiner hos andre discus-eiere. Se på andre akvarier på forumet for å se hva slags fisker andre har sammen med discuser og deres vannverdier... Lykke til videre

Det er super-flott at du har jobbet hardt for å få et kar. Innsats betaler seg! En ekte målrettet akvarist

Simen
Kardinaltetra kan være snacks for både discus og scalare... det kan være at det er de som blir stresset av å være... snacks! På den måten vil kanskje de være dem som blir stresset/syke, og videre smitter de andre. Er det flere mindre fisker kanskje?

S
Det begynte med at jeg kjøpte en syk Discus.
Min fineste Discus måtte avlives for en halvtime siden. Lå på bunn og peste.
Jeg har to igjen og de ligger på skrott i toppen av akvariet.
Mye roting er det ikke! Og det er ikke mye bevegelse på rommet mitt!
Det er triste greier! Da ville jeg prøvd et vannbytte og varmekuren som Jørg1 aka spock nevnte... Står beskrevet godt her på forumet.
har du målt for amoniakk? Det kan være lurt å sjekke det også, siden det gjerne kommer før nitritten.

Prøv å slamsuge bunnen godt, skift en del vann, og prøv varmekuren, eventuelt esha exit?
Hva er amoniakk? Er det noe n-o eller?
Kan ikke kjøpe esha exit pga helligdager
Varmekuren startet i går kveld så jeg tenker det ligger på 32 grader nå.
Litt mindre hvitprikk på ciklidene nå. Ciklidene spiste noen syke kardinaltetraer.
Discusene er bare fredelige.
Ciklidene begynner å få mindre hvite prikker så varme-kuren hjalp
Hvordan medisinerte du? Man putter ikke kun én dose medisin i karet. Man medisinerer og tar 50% vannbytter annenhver dag, minst 4 ganger, og minst 2 ganger etter at fiskene er symptomfrie.

At prikkene forsvinner betyr ikke nødvendigvis at du har blitt kvitt sykdommen. Parasitten har flere stadier, og kommer og går til den har blitt behandlet.

Varmekuren er beskrevet i detalj under Artikler > Om sykdom. Pass på at du følger den nøyaktig, ikke senk tempen bare fordi prikkene er borte.
Jeg mener at du bør avslutte discus prosjektet ditt - dette av hensyn til discusen, eller i motsatt fall kun satse på disse ! Jeg tror de andre fiskene stresser de såpass at de ikke føler seg bra.
Utifra beskrivelsen på karet ditt har du mye forskjellig fisk, som muligens ikke passer særlig godt sammen med discus. Mitt råd er rett og slett - sats på discus, eller la det være. Utifra det lille jeg vet om discus, så krever disse mye, og er lite forenlige med annen fisk i karet for å trives godt.

Sett discusen i et eget kar og bruk karet du har til de andre fiskene dine, eventuelt omvendt Alle fisker liker god plass

Når det gjelder vannverdier, altså No2,No3,No4, Ph, Gh, Kh etc, og vannbytterutiner er dette nøye beskrevet under artikler her på forumet, og jeg vil råde deg til å sette deg inn i betydningen av disse samtidig som du anskaffer deg dråpetester for å sjekke ovennevnte. Disse vanntestene er obligatoriske for å kunne danne seg et bilde av miljøet fiskene lever i, for så eventuelt å endre disse eller endre sammensetning av fiske arter.
Vannbytte rutiner er vel det jeg setter som den viktigste faktoren for å oppnå et godt miljø for fiskene, deretter optimale verdier slik som Ph og GH/Kh etc, som passer de enkelte artene. Det finnes vel knapt noe som er så inspirerende for en akvarist, som det å tilstrebe et så optimalt miljø som mulig for fiskene man holder på et begrenset område slik et akvarium uansett vil være. Man blir jo også belønnet for dette ved at fiskene muligens leker - altså parrer seg og får fostret opp unger.

Når det gjelder din hvitprikksykdom, er det etter min erfaring best å bruke Esha Exit, eller varmekuren du selv beskriver Jeg hadde hvitprikk en gang i starten på min akvarie karriere, og dette ble lett kurert med Esha Exit, eller om det var Esha 2000. Det er så lenge siden at jeg husker faktisk ikke hvem av dem det var, men dette finner du ut på nettet Det er så seint på natta at jeg orker ikke google det

Lykke til med akvariet/akvariene dine

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap