Fiskedød, trenger hjelp!

Jeg er ganske ny innen dette, så jeg håper noen av dere kan bidra med hjelp og tips! Er livredd for en massedød her!

Jeg kjøpte 4 sommerfuglciklider for 1-2 uker siden. De har vel egentlig oppført seg normalt, 2 av de dannet par, mens de andre 2 holdt seg sammen i begynnelsen, men plutselig begynte den ene hunnen å jage vekk hannen, som oppførte seg rart. De siste dagene har hannen stått øverst i akvariet for seg selv. I går da jeg skulle mate, fant jeg ikke denne hannen, leitet rundt og fant den til slutt der den hadde trengt seg innimellom akvarieglasset og filter innsuget (som har utvendig filtervatt rundt). Den så veldig grå og blek ut. I dag fant jeg den død, og litt spist på, og litt bortenfor den lå en av de minste ancistrusene mine død også.

Nå ser jeg den ene sommerfuglcikliden, som var i par, er helt grå også, og har noe laangt hvitt (ikke rødt) hengende etter seg. Dette er like langt som 1.5 ganger lengden til fisken! Når jeg tenker meg om lurer jeg på om ancistrusen jeg fant død i dag hadde noe lignende tidligere i uken, men det var ikke så langt, og det forsvant, så trodde det bare var avføring. Nå står de 3 sommerfuglciklidene mer eller mindre i ro bak plantene, de har tidligere vært veldig aktive i fronten av akvariet. Er dette noe form for endetarmsorm?

Resten av fiskene (neon tetra stim, ancistruser og klovnekilli) oppfører seg normalt. Lurer på om jeg bare skal begynne og behandle med worm bits?
Karet ditt er mest sannsynlig ikke innkjørt ennå og dermed er faren for nitrittforgiftning ganske stor. Har du testet vannet ang. amonniakk,nitrat og nitritt?
Filteret var innkjørt da jeg kjøpte det, og jeg flyttet det med vann fremdeles i det. Jeg har målt nitritt jevnlig, og jeg ventet med å kjøpe fisk i over 1mnd for sikkerhetsskyld, selv om filteret var innkjørt (utenom noen ancistrusyngel som jeg ville ha for å ta seg av alger). Har foret lite, og har aldri hatt utslag på nitritt tester.

Har lest litt mer rundt nå, og er mer og mer sikker på at dette må være noe innvollsorm/endetarmsorm, da det er en slags lang, tynn og gjennomsiktig "hylse" som henger etter fisken. Så jeg prøver en deworm og metro bits kur og håper på det beste.
Hvor lang tid tok det før filteret kom i bruk etter du hentet det ?

Inaktiv bruker
Hva mater du Ancistrusene med?
Hvor mange Liter er karet?
Har du mulighet å ta et bilde av "ormen" (det som henger etter fisken)
Ikke mer enn et par timer, og det sto som sagt med vann i. Har lest om folk som har fraktet filtere med vann i opptil 8 timer og det har funket helt fint. Men vanntester er som sagt fine og gir ingen utslag. Har forresten dråpetester og ikke strips. Alle andre fisk oppfører seg helt som normalt og er aktive.
Ancistrusene har fått 2 forskjellige typer algewafers og squash. Karet er 120liter. Nå datt den lange "ormen" akkurat av, så får ikke tatt bilde. Hvis jeg skal beskrive den virker det mest som avføring, bare at det er en tom og gjennomsiktig hylse.
Inaktiv bruker
Har du testet for ammoniakk? NH3?
Nei har kun nitritt, ph, kh og gh tester så langt.
Det første du skal gjøre er å bytte vann !
Det var det første jeg gjorde, bytte vann og slamsugde. Tenkte å bytte ofte en periode fremover mens jeg kun gir fiskene deworm bits i 5 dager, 3 ganger om dagen som det står på pakken, og så samme uken etter med metro bits. Eller kan jeg fore med litt av begge deler samtidig?

Leser i infoen om metro bits:
"Metro Bits are medicated fish food pellets containing Metronidazole. Metro Bits treats hunger strikes, white feces, internal flagellates common in discus fish, angelfish and other tropical fish with internal intestinal disorders."

Er jo nettopp dette jeg har sett, hvit/gjennomsiktig avføring!
Jeg har ingen erfaring med dette du opplever nå. Mulig du har alldeles rett i det du gjør mht foring.
Er det kun 1 fisk som har dette ville jeg isolert denne.
Det første som slo meg da jeg så ditt første innlegg, var flagellater, men som sagt dette har jeg ikke erfaring med
Jeg ville faktisk ha gjort akkurat det samme som deg mht foring + vannbytte flere ganger hver eneste bidige dag inntil dette var løst. Jeg ville vel også brukt temperert luftet vann for å unngå temperaturforskjell til allerede evt syke/svekkede fisk.

Lykke til
Gi oss en update på hvordan det går
Takk for støtte! I dag våknet jeg opp til nok en død ciklide, og de 2 som er igjen er nå blitt helt gråaktige de også, og har den samme lange, hvite og gjennomsiktige hylsen hengende etter seg, og de bare står i ro med bunnen Har lagt ned metro bits rett foran nesen på de, leste om folk på amerikanske ciklideforums som hadde hatt lignende problemer, og hadde nærmest avskrevet fisken, men de kom seg etter de fikk i seg metro bits. Så jeg har et lite håp igjen ennå at de kan bli friske.

Har tatt utav de 2 ciklidene som er igjen og som er syke, slik at de andre fiskene ikke skal spise av de om de dør ihvertfall. Så bytter jeg vann i bøtten veldig ofte, og har lagt metro bits oppi rett foran nesen på de, men virker ikke som de er interessert.. Har også knust et par metro bits til de. Slik de ser ut nå tror jeg ikke det er mye håp for de dessverre

Håper bare de andre fiskene vil klare seg. De virker fremdeles helt som vanlig, er aktive og kaster seg villig over metro bitsene når jeg forer. Har knust noen biter opp så de minste skal greie å få det i seg også.

Skal ta meg en tur på butikken jeg kjøpte sommerfuglene av i forrige uke og fortelle de om dette.. alt var fint til de kom i karet. Men regner med de vil bry seg fint lite og legge skylden over på meg.. Men de skal nå få høre om det ihvertfall.. Så kan de være litt mer obs på resten av ciklidene de har inne og sette de på en kur, om det er noen i live der da.
Hei!! Såå Trist å høre om fiskene dine.. Jeg skulle gjerne komnet med gode råd, men har ikke opplevd lignende, (så har ingen råd utenom de du allerede har fått..) Håper de andre fiskene har det bra.. :0// bra du engasjerer deg å sier ifra til butikken.. Lykke til videre! ;0)
Ancistrusen tror jeg nok var tilfeldig, men sommerfuglene har flagelater, dette er en sekundær lidelse som kommer som ett resultat av noe annet. Jeg gjetter her 99% sikkert vannkvalitet. Det hjelper lite å bytte masse vann, om vannet du gir fisken ikke er riktig. Tenk selv, om du sitter i varmen på kontoret, så hjelper det lite med ny luft om den er varmere en den som er der alt... Kom med alt du har av tester, trenger i allefall temp, pH, NH3, NO2 og N03. Vil gjerne vite KH og GH også. Hva slags filtrering har du? Er det bra med O2 i vannet?

Om du ikke har alle disse testene så ta med en vannprøve i butikken og skriv ned verdiene de måler.

Sommerfugler er ganske så sensitive fisker, og egentlig ikke noen god begynnerfisk, da den faktisk stiller krav til vannkvalitet. Ofte blir nybegynnere "lurt" til å kjøpe alt mellom himmel og jord av kjemikalier og annet vidundermiddler for å justere det ene og det andre i vannet. Men, om man ikke har erfaring, bør man heller sjekke vannet i springen, og så kjøpe fisk som lever greit i det. Etter man har fått seg litt erfaring, kan man forsøke seg på litt kjemi, og dermed mer krevende fisker. Da vil også hobbyen bli mer langvarig, siden man ikke gir opp etter 3-6mnd med bare trøbbel... Vannkjemi er faktisk veldig gøy når man ikke trenger å lære alt på en uke, og det blir etterhvert en naturlig del av hobbyen.

En liten ting til på slutten, sommerfugler skal IKKE ha røde mygglarver! Det tåler de ikke, og vil over tid dø av det...

Mvh Glenn
I dag måtte jeg dessverre avlive de to sommerfuglene som var igjen Var blitt mye verre over natten, og var blitt helt gråe og klarte ikke svømme skikkelig engang. Heldigvis virker resten av fisken fremdeles fine og raske, og er veldig aktive!

Temp: 25
PH: 6
GH: 3
KH: 1
NO2: 0

NH3 og NO3 har jeg ikke måleutstyr til (enda), da jeg fikk beskjed det var NO2 og PH som var det viktigste i starten, siden filteret allerede var innkjørt. Er jo ferie nå, men skal ta med vanntester til butikken på tirsdag.

Når det gjelder O2 har jeg masse store og hurtigvoksende planter i bakgrunnen, og ellers endel planter i front og endel flyteplante. I tillegg har jeg "strålespreder" ut fra filteret som bryter vannoverflaten.

Filtrering: Eheim 2224 (700l/t)
Nederste kurv: Ehfimech
Øverste kurv: Ehfisubstrat
Ellers har jeg tatt vekk øverste hvite filtervatten som hele tiden tettet filteret og dempet sirkulasjonen, og satt inn blåfilter istedenfor.

Har hørt dette om røde mygglarvene ja, det fikk jeg også beskjed om i butikken, så jeg kjøpte sorte istedenfor og artemia.
Da har jeg bestilt NH3, NH4 og NO3 tester! Tviler på jeg tør å prøve meg på flere sommerfugler uansett hva testene viser, merker jeg har fått litt skrekken på vanskelige fisk..
Neida, må ikke få skrekken! Akvariehobbyen er en veldig bred hobby, og det er mange aspekter man må sette seg inn i, og det kan ta tid. Mer eller mindre alle akvarister møter på problemer i begynnelsen, men det er også en del av læringsprosessen.
Prøv deg med andre fisker som er litt mer hardføre i begynnelsen, så etterhvert når du kommer litt inn i slikt som kjemi, altså vannverdier og slikt, så skal du se at vanskelige fisker ikke lenger virker så vanskelige
Da har jeg vært inne på butikken igjen. Der var alle de 15-20 sommerfuglene som var døde, utenom 2. Den ene hadde samme hvite hylsen hengende etter seg og var skikkelig grå, og den siste var begynt å bli grå, så de har vel dessverre ikke lenge igjen de heller Jeg fortalte at jeg hadde satt karet mitt på metrobits kur, og han som hadde mest peiling på fisk der hadde aldri hørt om det.. Sa også at jeg hadde fått tips her inne om at det nok var flagellater.

Men var litt godt å få en bekreftelse på at det ikke var vannverdiene mine som tok knekken på de ihvertfall, at det var fra butikken sin side. Jeg fikk en tilgodelapp derfra.

Gikk så på en annen dyrebutikk der moren til en kompis jobber, og ble helt betatt av noen nydelige Sajica ciklider, men de hadde kun inne hunner, men fikk inn flere i dag eller i morgen. Så jeg endte opp med å bestille 2 stk. Så skulle hun følge med hvilke som dannet seg par, og kontakte meg så jeg kunne komme inn og hente paret. Hun sa det var veldig bra jeg hadde satt resten av karet på metrobits kuren for sikkerhetsskyld
Ser på vannverdiene dine at du har litt lav pH. Du kunne med fordel hatt litt høyere kH, dette gjør du med vanlig natron som du kjøper på matvarebutikken, og da vil du også heve pH litt. Det er ikke noe problem med de verdiene du har egentlig, men om du ikke har kontinuerlig pH kontroll, skal du i alle fall vite at filterbakteriene dine er historie om pH skulle komme under 5.5. Plantene dine vil også sette pris på en kH over 4, og du vil ikke få så store svingninger i pH ved vannbytte.

Det var forresten synd du ikke kunne redde sommerfuglene

Mvh
Glenn
Tilfeldig bekjentskap
© Leif Flister
Reklame for plussmedlemskap