Hjelp til diagnose ?

Sønnen min har noen guppy og to platy i dette karet:

Gode vannbytter, eksternt filter osv. Finner ikke ut hva det er - vi har mistet 3 guppy hunner nå og en av platyene ser også syk ut. Kan noen gi meg tips basert på bildene ?

http://akvaforum.no/forumimage.cfml?imgs=30936_120409164657_1%2Ejpg%2C30936_120409164659_2%2Ejpg%2C30936_120409164700_3%2Ejpg&nr=1&uri=http%3A%2F%2Fakvaforum%2Eno%2Fimages%2Fforum%2F

Takk !!
Inaktiv bruker
Karet ferdig innkjørt? Stort nok filter? Hvor stort er akvariet og hva er vannverdiene?
Min første tanke er at det ser ut som et kraftig angrep av finneråte. Finneråte kureres vanligvis med hyppige vannbytter eller Esha 2000. Men det kan også være en bakteriell infeksjon. Da hadde jeg valgt å medisinere med JBl Furanol som skal være en bra medisin mot bakterielle infeksjoner.

JBL Furanol inneholder Nifurpirinol som er et antibiotikum, og den kan være tøff både mot fisker og filter. Er fiskene svært syke ville jeg kanskje vurdert å avlive dem.
Vannverdier er slik
Karet er ferdig innkjørt ja. Det er også godt beplantet. Det går nå bare 5 guppy og 2 platy i det (startet med 2 hanner og 6 hunner, mistet 3 hunner på 3 uker).
Karet er kun ca 45 liter men har et utvendig Eheim Ecoo Pro 200 filter (som er innkjørt). Bytter 10 liter vann hver uke. Vannverdiene nå i helgen før vannbytte var som følger:

PH 7,9, GH 7, KH 4, CO2 1,3
NH3 / NH4 mindre enn 0,25
NO2 = 0
NO3 mindre enn 25
Er dette testet med strips eller dråper? Og når du sier ferdig innkjørt... Hvor lenge siden oppstart av karet?
Henger meg på Janne her og sier finneråte jeg og. Hvor lenge har de hatt disse symptomene og hvor fort gikk det fra du så det til det ble så ille som på bildet?

Om det er snakk om flere uker, ville jeg tro fiskene hadde vært historie nå om det er snakk om en bakterieinfeksjon.
Verdiene er fra dråpetester ja
Karet har gått siden november. Bytter ut det innvendige pinglefilteret med utvendig filter i januar. Dette ble startet med bakterier fra et annet kar. Karet stod så med kun planter, noen snegler og etpar amano reker frem til ca 10 mars ettersom vi var på lang ferie. Etterpå kom de første guppyene (vi startet med kun 5 guppy). Mulig filterbakteriene tok kvelden av at karet gikk på "tomgang" i 5 uker men testene tyder vel på at filteret fungerer? Jeg har ihvertfall først nå de siste 3 ukene registrert 0 NO2 og målbare NO3 verdier?.

Foreløbig konklusjon er finneråte ja.
Skal forsøke med esha 2000 tror jeg - skaffer i morgen.
Utifra bildene er det selvsagt ingen tvil om at fisken lider av finneråte. Det viktige er å finne ut årsaken til finneråten. Som regel er det dårlig vannkvalitet, (ikke alltid). I og med at filteret ditt ser ut til å gjøre jobben sin utifra dråpetestene så må man lete andre steder. Har du testet springvannet? Hver vår/høst tilsetter vannverket allslags tilsetninger for å demme opp for gifter som kommer fra nedfall o.l. I vår hobby er det primært klor som kan være farlig. Eller har du brønnvann?
Mistenker det kom fra en butikk
Vi supplerte de 5 guppyene med impuls kjøp av to hunner fra en butikk jeg vanligvis ikke handler i. Ettersom det "bare" var guppyer så tømte vi hele posen i karet etter 40 minuters gradvis tilvenning med blanding av vann.

Ja jeg vet jo det ikke var lurt men ...

Tiltak heretter er å kun handle på Krizoo i Stokke og å ta fisken ut av posen med en dedikert håv for hvert akvarium. Karantene kar synes jeg blir litt overkill for karet til en 5 åring
Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap