Hjelp ! syk fisk!

En av sverddragene mine er syk. Har plutselig fått en rar hvit flekk på ca 1 cm, og han klarer ikke å holde seg nede i vannet, bare flyter opp. Har satt han i karantene, men har ikke noe annet enn akvariesalt tilgjengelig før i morgen. Noen som vet hva dette er, og om det kan smitte over til de andre fiskene mine ? Evt om han bare bør avlives?
Ser ut som en kampskade, har du flere hanner kan slåssingen om å komme først til damene gå ganske hardt for seg. Ofte leges såret, men er det flere hanner som bestemmer seg for at en enkel stakkar er hakkekylling er det ikke sikkert han klarer seg. Og dette såret ser passelig dypt og smertefullt ut...

Er akkurat i "telle-på-knappene"-fasen her, en av de digre hunnene har plutselig fått tut og antydning til sverd, og er helt rabiat mot resten av herrene i karet. Det er kjøttsår og avbitte haler annenhver dag, roer han seg ikke fort blir det de evige cenoter på ham :o(
Takk for svar

Oki, bra det ikke er en sykdom iallefall da. Han har desverre ikke blitt bedre i løpet av natta, så ble avlivet i dag tidlig.
Plussmedlem
Sloss eller satt seg fast?
Har du maller og mallehuler i det samme karet? Endel fisk er veldig nysgjerrige på mallehulene og tar gjerne en titt inni de når mallemann er på tur. Han kan bli rimelig sint hvis de fortsatt er der når han kommer tilbake, jeg har sett ancistrushanner banke 15cm malawi-hanner til døde av den grunnen der...
Det kan godt være mulig det ja, har to stk ancistrus (en hann og en som er litt ubestemmelig kjønn ennå). Har ikke sett noen av de andre fiskene være aggressive, så er godt mulig de to har vært på fære :P Skal være litt obs på det fremover..
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap