Syk platy?

Platyene mine legger finnene tett inntil kroppen før de legger seg ned mellom bladene i akvariet. Der kan de ligge lenge. Om jeg kakker litt på glasset våkner de. Er dette normal oppførsel eller dør de?
Hm... Spørs om de er missfornøyde med noe.

Her trenger vi flere opplysninger for å kunne hjelpe deg. Hvor stort er akvariet ditt? Andre innbyggere? Vannverdier? Vannbytterutiner? Temperatur? Hvor lenge har du hatt de, og enda viktigere; hvor lenge er det siden du satte opp akvariet?
60 liter. Har to algespisere. Skal måle vannverdier mandag siden jeg ikke har tilgang til utstyr nå. Akvariet ble startet for over to år siden. Fikk platy for første gang for en måned siden, da Oppførte de seg normalt. Fikk et par nye forrige uke. Skiftet vann like før de kom. Skifter vanligvis månedlig.
Inaktiv bruker
Du bør bytte 20-30% vann ca 1 gang i uken.
Er det brønnvann eller vanlig kommunalt?
Siden de kun lever med algespisere (Ancistrus?) blir de ikke plaget av annen fisk. Fiskene er nok svekket, enten grunnet vannverdier eller sykdom, og velger å forbruke energien på annet enn til å holde finnene oppe.

Det første du bør gjøre er å bytte mye vann, foruten å foreta målinger.
Hjelper ikke det kan du medisinere med salt (maks 0,5 %). Eller du kan bruke ordinær medisin, men da bør selvsagt sykdommen diagnostiseres først.
Et enklere alternativ er å avlive fisker som du forstår lider; det er ikke noe nederlag...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap