Har diskusen min fått hjellemark?

Plutselig la eg merke til at ene diskusen min pustet dobbelt så fort som den andre og ellers hva den pleide. La da merke til at den puster bare med ene gjellen..

Hva gjør eg?
Hei Geir Yngve.
Nå sier du jo ikke noe om hvor store de er, men jeg kan fortelle deg at det er ikke bare gjellemark som er årsak når de puster fort. Har den ene gjellemark så har den andre det også. Hvor lenge har du hatt de, hvor ofte og hvor mye vann bytter du i uken, har du mye planter i karet, og hvor stort er karet? Hvilken annen fisk har du i karet. Du sjønner at det blir veldig vanskelig å hjelpe når vi ikke vet noen verdens ting om karet ditt.
Ser den, men eg får bare beklage. Er jo ny her og hvertfall innenfor forum og akvarie

Da begynner eg med at det er et juwel 180 liter. Har en stor mangroverot og 10 stk planter som er ganske store blitt.
Den ene diskusen fulgte med akvariet som eg kjøpte brukt og den andre kjøpte eg noen dager etterpå. Har vel hatt det i snart to mnd. Skifter 30% vann hver uke (hver søndag) og har sånn salt oppi som lissom skal forhundre sopp ol. Aquasafe har eg oppi og så ph- ettersom ph er rundt 7.5. Har i det siste begynt med natron for å få opp kh som hele tiden har vært på 0. Den ligger nå på 4 og ph er fremdeles på 7.5 (Vet at økning av kh og kan føre til økt ph) Skal lissom da finne en balanse etterhvert, men det er litt vrient nå for min del siden eg er såpass fersk i gamet' enda. (10 år siden sist eg hadde akvarie), men det går seg nok til.
Temperaturen ligger stabilt på 29 grader. Diskusen det foreløpig gjelder er 9-10 cm stor.

Har lest litt om denne gjellemarken og noen skriver at diskusen gjerne holder ene finnen inntill kroppen og rykker med hodet. Det gjør ikke min enda....Kanskje det pga at eg oppdaget det tidlig for den var ikke slik igår morges. Ga de nettopp mat og den spiser som bare det. det som eg la merke til er at etter den hadde spist så åpnet begge gjellene seg fint og den pustet normalt igjen...Føler kanskje at da imorgen før foring så er den kanskje "klistret" igjen igjen...
Så den ene diskusen det er snakk om puster/pustet dobbelt så fort som den andre som eg tror da er relatert til at det kun er den ene gjella som den puster igjennom.

Mine fisker:

2 stk Diskus
1 stk golden nugget L-malle
3 stk ancistrus
1 stk liten knivfisk (black ghost)
2 stk praktbotia (små)
7 stk rødmunntetra
10 stk rød serpae tetra
Ser man det. Her var det jo mye informasjon å suge tak på.
Du hadde akvarie for ti år siden, hobbyen har ikke endret seg så mye siden den gang.
Noe ny fisk har kommet til og noe har sikkert forsvunnet, men prinsippene er fortsatt de samme.
Det første jeg vil anbefale deg å gjøre er å kutte ut saltet. En discus er en ferskvannsfisk i alle sammenheng og det å bruke salt som preventivt er ikke annet enn at ev. bakterier vil bli resistente mot salt og da dagen kommer som de blir angrepet av bakteier som finnråte o.l. så hjelper ikke saltet.
Tror faktiskt at problemet ligger i dette saltet. Veldig få parasitter som tar kvelden ved saltbruk også, man må vanligvis opp i høye konsentrasjoner før de dukker under.
Du nevner at du bruker natron for å øke KH, er dette bakepulver du bruker ? Dette er nok også noe som har endret seg siden sist. Bakepulver i dag er ikke det det en gang var.
Nå er det mye tilsetninger i det . Jeg gjorde et forsøk med dette for et års tid tilbake.
Der første som slo meg var at det ble mye hvitt liggende på bunnen, vannet var også tåkete en periode etter tilsetting. Denne tåken vil garantert legge seg på gjellene og irritere fisken.
Tar du vann direkte fra springen og blander varmt / kaldt for å temperere vannet når du bytter vann ?.
Har du kommunalt eller egen brønn / borehull.

Mvh. Kai
Først må eg bare si at det er kjekt å komme med spørsmål om hjelp når noen som deg Kai virkelig tar tak i ting og hjelper/setter av tid til å hjelpe. Setter stor pris på det. Føler at hvis man går i butikkene og spør så får man store og lange foredrag som man ikke skjønner bæret av og kommer ut med en haug med medisiner...

Da kutter eg ut saltet....og ang natron:

Siterer fra pakken med natron fra mors hjemmebakte (Idun):
Natron brukes i deigen for å gjøre den porøs
Natron kan erstatte gjær/bakepulver i bakverk med kefir, cultura, rømme, sirup eller honning
Natron er syrenøytraliserende
Ingredienser: Natriumbikarbonat (E500)

Så finner ingen tilsetninger i pakningsvedlegget

Eg blander en 1/2 t-skje til 100 liter ut i vann før eg tilsetter det. Eg ser ingen tåke, men ser masser av ørsmå luftbobler nærmest, men de forsvinner fort. Så eg tror natronen løser seg fort opp i vann og lager ikke noe tåke slik som rent bakepulver ville ha gjort siden det nesten er som mel. Natronen er nesten som fint kvernet salt rent utseendemessig.

Tar vann direkte fra springen i ei bøtte kun brukt til akvariet og bruker kaldt vann. Setter ikke springen på maks kalt vann for det er hinsides kalt hos oss. Går ikke an å vaske hendene i det engang, men ganske kaldt vann bruker eg....Temperaturen går rett ned i 23-24 grader rett etter 30% vann er fylt på igjen før termostaten jobber den opp igjen.

Har kommunalt vann med kh på 0 og ph nå på 6 (mener helt bestemt at den var på 8 for to mnd siden men....)

EDIT: Eg har forresten lagt merke til at etter eg begynte med natron så ligger det en hinne på overflaten i vannskorpa.
Kutt aquasafe, har ingen misjon ut over det å gjøre produsenten rik.
I følge et EU regulativ så skal drikkevann Ha opp mot 8 i springen. Lav PH forårsaker at vi får i oss lekkasje av kobber fra gamle rørsystem. Effektivt mot visse gjellemark varianter, b. a. dactylogyrus vastatar. Sjekk med din kommune angående PH i springen, kansje det bare er forbigående at den er lav.
Da virker det som om du har kontroll på natron.
Beste ph for dine kjære er mellom 6 og 7.
I stedet for ett vannbytte så hadde jeg satset på 20 % to ganger i uken.
Praktbotia er j?&#=a masete i et discus akvarium og jeg ville byttet de ut med 5 - 6 stk cor. sterbai. De tolerer fint den høye tempen.
Så hadde jeg ikke gjort mer annet enn å holde de under oppsikt for å se om pustefrekvensen endrer seg den ene eller andre veien.
Lykke til.

Mvh. Kai

Bestill Bikarbonat fra Webzoo eller lignende så blir dette mye billigere.

Kjøp en solid dunk for å mellomlagre vann. Luftpumpe + varmekolbe over natten så slipper du de store temperatursvingningene i karret nå du bytter vann.
Bikarbonat fra Webzoo er notert...Takk for den
Dropper Aquasafe da..og takk for den hehe

Ang å bytte ut botiaen med de Cor. sterbai så er eg litt usikker på den....Diskusene legger egg og leker de til vanlig så det virker som om de ikke er så plaget av botianene i mine øyne pluss at eg kjøpte de pga pestsnegler og der gjorde de rent bord ganske kjapt.
Eg har forresten glemt å mine små corydoras panda som eg har 4 stk av. Vil ha noen i akvariet som kan ta seg av disse hersens pestsneglene serru...

Ang kaldtvannskifte så har eg forstått det slik at det er bare positivt og "fremprovoserer" lek til bla Diskus.

Skal passe på den lave Ph i vannet ja....

Og der begynte den andre diskusen med det samme. Puster dobbelt så fort som den gjorde igår og med en gjelle. Synes og den har mørknet litt. Uffda.

Er det dødlig som i at imorgen kan det være forseint? Hva skal eg kjøpe??

Geir Yngve Tro
Og der begynte den andre diskusen med det samme. Puster dobbelt så fort som den gjorde igår og med en gjelle. Synes og den har mørknet litt. Uffda. Er det dødlig som i at imorgen kan det være forseint? Hva skal eg kjøpe??

Ingen ting,så fort oppdages ikke gjelleparasitter. Nei, du kan ikke begynne å pøse på med alskens
medikamenter. Du må vite hva som feiler de og det er ikke gjort på et par dager å finne ut av Personlig tror ikke jeg de er syke, men at det er noe med oppsettet ditt som plager de og jeg har gitt uttrykk på hva jeg mener er galt. Når man endrer vannverdier så ser man ikke vanligvis endringer i fiskens adferd over natten, det kan fort gå en uke og kansje mer. Her er det jo også viktig med regelmessige vannbytter bl. a. å vanne ut saltet du har tilført. Tålmodighet og is i magen er en fin kombinasjon å ha når man har discus.

Mvh. Kai
Tolmodighet skal eg klare meg med hehe...Eg var bare redd for at de skulle dø i morgen feks og da teller ikke tolmodighet så mye.
Det som har skjedd det siste døgnet er som nevnt at den andre diskusen har fått samme symptomer og de virket begge litt tufs og tilbakeholden. Den siste ble og litt mørkere enn vanlig, men så........ så ble det tid for foring og de tuslet bort og spiste litt pallets og så forsynte de andre fiskene seg med resten. Tok litt mer pallets rett foran de og da hadde de våknet litt til og ble veldig klar for å spise. De forsynte seg masse, han fikk etter noen timer fargens in tilbake, begge puster nå roligere med begge gjellene og akkurat nå så jager de hverandre rundt eller leker om man vil....

Men imorgen skal man se at det er det samme igjen rett før foring. Tufs og sky, puster dobbelt så fort med en gjelle og så får de mat og kvikner til som bare det igjen.
Da kan det se ut til at ting stagbiliserer seg igjen. Sluttet med natron og byttet vann to ganger siden sist eg skrev inn her så nå har de begynt å livnet til igjen. Tusen takk for hjelpa

Har ikke hatt i det saltet det var snakk om, men eg har hatt i aquasafe'n siden den snart er tom. Tenkte eg nå bare skulle bruke den opp siden den ikke direkte er skadelig oppi
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap