Hei.
Jeg har et par spørsmål om sykdom som jeg håper at noen kunne hjulpet meg litt med å svare på.
Jeg har en 6-7 L-maller, L-066 og L-173\b (litt usikker da jeg ikke klarer å skille de) og det går i et akvarie på 73 liter. Usikker på alder, men størrelsen på de varierer fra 5 til en 7-8 cm. Uten at jeg har målt så er vel den på bildet 6-8cm.
Av utstyr så er det montert hjørnefilter med Eheim compact 1000+ og en Am Top 1000 innvendig filter. 30-50% vannbytte to ganger i uken. Am Top innvendig filteret renser jeg ved merkbart redusert. Hjørnefilteret har jeg ennå ikke trengt å rense da akvariet er nystartet, 1-2 måneder. PH på ca 7 og temp på 27-28 grader.
Fisken på bildet er mitt spørsmål.
Først litt om adferd som ser helt normal ut. Spiser godt. Svømmer godt og ingen tegn til rask pusting, nysing, finneklemming eller lignende. På selve fisken kan jeg ikke se noe annet enn det jeg har satt ring rundt på hvert bilde. Ingen av de andre fiskene i karet har noe lignende. Når jeg berører det området så kjennes det helt likt ut som resten av fisken, akkurat som det mønsteret er slitt vekk. Tenker her på at det kan gjerne se ut som et mekleaktik trekk, men det virker ikke til å være det. Finnene viser ingen tegn til råte og jeg kan heller ikke se noen form for sår etter en eventuell slosskamp.
Det har ikke kommet noen nye fisk i karet så lenge det har vært i drift. Kun et par Ancistrus super rot som er tatt ut og flyttet til et annet kar.
Denne ene fisken er isolert i håp om at hvis det skulle være noe så sprer det seg ihvertfall ikke og jeg kan lettere studere adferd.
Kan dette rett og slett være at det mangler litt mønster akkurat rundt halepartiet på denne ene fisken eller kan det være en sykdom eller parastitt? Det er så jeg føler at dette har spredd seg litt fra halepartiet og oppover, men jeg kan på ingenmåte si dette sikkert da jeg ikke har studert den skikkelig før nå. Jeg oppdaget dette for 3-4 dager siden. På den andre siden, som jeg dessverre ikke har tatt bilde av, er dette hvite feltet mye mindre.
Om noen skulle ha råd, tips eller vært borti lignende så hadde det vært flott om de skrevet litt om det her