Nybegynner med slørhaler og hvitprikk.

Hei!
Er ny her og har aldri holdt på med akvariefisk før.

Etter å ha fått en liten bolle med en gullfisk i vinter blei det investert i 110L akvarium i påsken.
I dette akvariet står det nå 7 slørhaler og 2 algespisere.
For 2 uke siden kjøpte vi oss de siste 3 slørhalene og puttet dem oppi akvariet og kun få dager etter fikk de fleste av dem små hvite prikker på halen.
Uten å vite bedre trodde vi det var kjønnsprikker og tengte ikke mere over det.
Prikkene forsvant for øvrig etter få dager.
Ved vannbytte forige sønndag tok det ikke lang tid før den minste av slørhalene blei slapp og begynte å ligge mye på bunnen.
Den kommer opp og spiser under mating men er snar ned på bunnen igjen.
I mellom svømmer den kjapt rundt omkring før den legger seg igjen.
På fredag var det ingen tvil om at noe var galt.
Den har halen full av hvite prikker i tillegg til at de andre fiskene har spist på halen dens.

Litt om akvariet og utstyret i det.
Som sagt er det et 110 liters SM800 rektangulært akvarium kjøpt på tropehagen.
Filter er Eheim 2012 med luftinnblanding.
I bunnen er det grov akvariesand, noen steiner røtter og planter av forskjellige slag.
Temperaturen har ligger på 23-24 grader som de i dyrebutikken mene er altfor mye for slørhaler.
Vi har byttet vann en gang i uka etter anbefaling fra dyrebutikken også.

På grunn av den "høye" vanntemperaturen så erstattet jeg 30 liter vann med kald kranvann ved forige vannbytte for å få ned temperaturen noe som hjalp.
Datt fra 24 til 17 grader i løpet av det vannbyttet.
I ettertid viser det seg at dette var særdeles dumt for etterhvert som kunskapen kommer sigende så vet jeg i dag at temperaturen skal holdes stabil og endres sakte.

Bruker Aquavital multitest 6 in 1 sticks for å teste vannkvaliteten og er i følge testene upåklagelig.
NO3 25
NO2 0
Total hardhet et sted mellom 4 og 7
Carbonat harness 6
PH 6,7-6,8
CL2 0

Dette er da målte verdier de siste par ukene.
Før det hadde jeg ingenting å teste med så vet ikke vannkvaliteten fra før det men er kanskje ikke så viktig heller.
Den første innkjøringsuken var det kun 4 slørhaler i karet og uka etter kom 2 algespisere så regner ikke med at vannet har vært vesentlig forurenset.
Jeg anntar også at parasitten kom med de 3 siste fiskene vi anskaffet.

Nå har jeg kjøpt Prodac Ichtyomedik fra tropehagen for å utrydde parasitten etter anbefaling fra butikken.
Googlet da dette middelet etterpå og det virker ikke som noe skånsomt middel men det får stå sin prøve denne gangen.

I bruksanvisningen står det at man skal heve temperaturen i karet til 28 grader før medisinering men i dyrebutikken sier de det vil ta livet av min syke fisk så der blei jeg anbefalt å heve temperaturen 25 grader.
Dette er da gjort med varmekolbe og første medisinering blei utført i går kveld.
Har i dag byttet 30 liter vann og hatt i halv dose medisin som påfyll for det nye vannet.
Renset filteret helt for alt som var der under kranen ettersom bakteriene som lever der alikavel dør under kuren.
Har satt luftinnblandinga på pumpa på fult i tillegg til å ha satt ei Micra pumpe vi hadde i fiskebollen før uten filter i overflata for å få så mye luftinnblanding i vannet som mulig.
Planen var å holde på med dette fram til fredag-lørdag med daglige vannbytter ettersom jeg ikke har noe filtreringsfunksjon for amoniakk og nitritt med et filter uten bakterier.

Blir lang post dette og må si at jeg har lest rundt om på både dette forumet og andre i løpet av de siste dagene for å få råd om hva som må gjøres.
Skulle ønske jeg kunne benyttet varmebehandling istedenfor gift men da får jeg kokfisk av slørhalene mine i følge dyrebutikken så det kan jeg bare glemme.

Er det noe jeg gjør feil i behandlinga jeg har begynt med og er det noe jeg kan gjøre annerledes?
Litt seint å komme med dette rådet nå, men det får stå sin prøve: Det hadde vært bedre om du hadde medisinert med Esha exit, siden denne medisinen ikke dreper filterbakteriene. For seint nå selvfølgelig, men da vet du det ihvertfall til neste gang...

Slørhaler er ikke så glade i høye temperaturer nei, så der har butikken rett (for en gangs skyld...). Regner med at du ikke bruker varmekolbe, men at det er lysrørene som gjør at vannet alikevel er såpass varmt.

Virker som om du prøver å gjøre alt riktig her, selv om karet (som du sikkert vet) egentlig er litt lite, så jeg ønsker deg veldig lykke til. Kjenner ikke medisinen du bruker nå, så kan ikke komme med råd når det gjelder den dessverre.

Kan jo også hende det bor noen akvarister like ved deg, slik at du kan få tak i friske, fine filterbakterier til å putte i filteret ditt når kuren er ferdig...
Jeg bruker en 100W varmekolbe som fulgte med karet som jeg har stilt inn på 25 grader og ut fra temperaturmålinger jeg har gjort veksler tempen mellom 24,5 og 26 grader med den kolben.
Med kun lysrørene holder karet 23-24 grader.
48 timer inn i behandlingen og målte vannverdier etter vannbytte i ettermiddag var omtrent som vanlig med unntak av NO3 som nå er nede på 10 i motsetning til 25 når filteret lever og har det bra.

Den angrepne fisken har i løpet av de siste dagene fått større hvite prikker på halen og i dag har de så smått begynt å bli færre.
De som er igjen er fortsatt store men det ser ut som parasittene holder på å klekkes.

Fisken har siden i går ettermiddag sluttet å ligge på bunn hele tiden og svømmer rundt i karet for egen maskin.

På grunn av manglende fungerende filter har matingen blitt redusert til en gang daglig og fiskene virker veldig glupske og kampvillige når de får mat.
Er dette bra for de eller blir ei lita uke på slankekur litt i meste laget?
Dette ser ikke ut som det går veien.
Har fram til nå byttet 30 liter vann hver dag og medisinert etter hvert vannbytte.
På tirsdag begynte flekkene å bli borte og på onsdag var den fri for prikker og formen virket normal og fin.
Torsdag begynte den igjen å klø seg mot bunnen og steiner i karet samtidig med at den ligger litt på bunnen og svømmer spastisk rundt.
I morrest låg den med 45 graders helling på bunnen og kona trodde den var død, noe den ikke var.
Den svømmer greit rundt og spiser fortsatt men sliter litt med å holde seg beint og legger seg nå inntil pumpa i overflata når den hviler.
Fremdeles har den matlyst.
Vannverdiene under hele behandlingen har vært upåklagelig forholdene tatt i betraktning og temperaturen gjevn på rundt 25-26 grader.

Planen var å ta siste medisinering i dag og et nytt vannbytte i morra før jeg senker temperaturen til vanlig temperatur uten noe oppvarming i karet.
Vil videre ta et vanbytte til på søndag før jeg forsøker å sparke liv i filteret igjen med nitridac.

Under hele bahandlingen ser det ut som alle de andre inbyggerne i tanken ikke har hatt noen problemer eller prikker, kun den minste av gullfiskene som sliter.
Sånn jeg ser det har kun den ene fisken fått hvitprikk og har gått gjennom alle syklusene til parasitten og begynt på nytt igjen etter at medisineringen har feilet.
Jeg håper jeg tar feil og vil late som parasitten er vekk inntil denne eller andre fisker får prikker igjen eller på andre måter viser tegn til problemer.
Har også bestilt Esha Exit fra Aquamania som ankommer i begynnelsen av neste uke i tilfelle jeg skulle ha rett.

Ettersom de andre ikke sliter er det noe mulighet for at de kan være imune mot hvitprikk eller ha et sterkt nok imunforsvar til å stå i mot den?

Ettersom vi har 2 pumper i karet som blåser ei blanding av luft og vann, kan det hende at fisken vår har fått luft i kroppen av å ha svømt mot strømmen?
Micropumpa på bildet er satt slik at den suger en hel del luft i seg og det kommer mye bobler i strømmen ut av denne.
Pasienten svømmer nemlig rett som det er både på tvers og mot utløpet av denne.
Kunne den ha fått luft i seg av dette og ende opp med å slite med å ligge beint av den grunn?

Var innom en annen dyrebutikk i dag for å få tak i Nitridac til filteret mitt og ser de også solgte Prodac medisin og spurte der hva årsaken kunne være om medisinen ikke virket.
Fikk til svart at det kunne hende medisinen ikke virket om man ikke tok skumgummien ut av filteret for den kunne ta til seg medisinen.
Om dette stemmer er jo dette døden for alle fisker i akvariet da man skal fjerne filteret og la karet stå ei lita uke med medisin i uten filtrering eller vannbytte.

Føler meg litt oppgitt nå men tiden vil vise om det må mere medisin til eller om jeg blei kvitt det.
Hvordan har det gått siden sist?

Lørdag morgen for ei uke siden levde fortsatt pasienten, dåg enda svakere og klarte ikke å få i seg mat selv om den gjorde noen iherdige forsøk.
Den var for svak til å rette hodet mot vannoverflata og svømte slapt rundt i overflata.
Blei svakere og svakere i løpet av dagen intil den var helt slapp og lam.
Tok den da opp av akvariet med en kopp og det var ingen bevegelser annet en gjellene og munnen som gikk rytmisk for å puste.
Jeg avlivet den derfor for her er det indre organer som har feilet og det er ingen vei tilbake.

Foretok vannbytte senere på dagen og ett til på søndag for å få så mye som mulig av gifta ut av akvarit før jeg fyller på med Aquasan og Nitridac for å sparke liv i filteret igjen.

Har fylt etter med Nitridac hver dag intil i går og vannverdiene er greie samt at No3 verdiene begynner å stige som tyder på at filteret begynner å fungere igjen.

I går skjedde det noe merkelig.
Den ene av de største slørhalene hadde en stor hvit prikk på hodet over det ene øyet.
Denne var ikke der dagen før og den forsvant i løpet av gårsdagen samtidig med at det ser ut som noe av ytre skinnlage på hodet også har falt av.
På kvelden i løpet av 10 minutter får den kramper, begynner å puste raskt og legger seg på siden i en bue død?!
Her gikk det fra tilsynelatende frisk fisk til død på en ettermiddag.

Litt om historien til de avdøde.
De blei kjøpt inn sammen med en til slørhale for nesten en måned siden og blei sluppet rett i akvariet etter ankomst fra dyrebutikken.
Fisken som døde sist har unde hele oppholdet virket meget bedagelig med lange hvilepauserhengende vertikalt øverst i vannet.
Men ettersom dette er en annen type slørhale en de andre regnet vi med at det var vanlig for arten eller i hvertfall for denne spesifike fisken ettersom den var aktiv under mating og ellers ikke viste tegn til problemer.
Den har for øvrig de siste dagene hatt hvilested intil pumpa istdenfor hjørnet den vanligvis har hengt ved.
Sistemannen i "kullet" er en liten aktiv tass med en boble på undersida av munnen.
Dette har jeg lest meg til er en genetisk defekt uten at de skal plage fisken nevneverdig, noe det heller ikke ser ut som det gjør.

Jeg lurer selvsagt på hva det var som tok livet av fiskene mine og misstenker at om det ikke er parasitter så er det forgiftning av medisinen som blei brukt.
Selv noen av plantene blei missfarget og sturet av den.

Nå får jeg bare vente å se hva som skjer for jeg håper virkelig ikke siste dødsfallet var hvitprikk.
Prikken kom for fort, blei for stor og forsvant for fort til at det burde ha vært det.

Videre har vi tengt å skaffe oss en 15-20 liters tank med filter og luftpumpe som vi skal bruke som karantenetank for nykommere for jeg vil ikke ha parasitter eller andre uhumskheter i akvariet flere ganger.
Og for de som bor i akvariet nå skal de få være i fred fram til høsten for å sikre at alle har det bra og er sykdomsfrie.
Litt rart at ikke karantene er noe dyrebutikkene opplyser om ved kjøp av fisker.
Der er det tydeligvis viktigere å selge utstyr og kjemikalier for vannet en at selve fisken skal ha det bra.

Når det kommer til en karantenetank, er det mulig å utmanøvrere hvitprikk ved å putte fisk som får prikker i tanken for deretter å flytte de tilbake i akvariet rett etter at prikkene faller av?
Cystene som faller ut av prikkene skal da i teorien ligge på bunnen og modnes noen dager før det blir aktive parasitter som søker etter nye fisker å plage.
Om da fiskene flyttes tilbake i akvariet før cyctene klekkes burde fisken være parasittfri og parasittene ligge i en tank uten fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap