Hudparasitt - riktig diagnose?

Hei, er helt fersk, kjøpte 110 liters akvarium før påske og har nå en rekke fisker i akvariet - type ferskvann. Dette er et familieprosjekt, veldig gøy!

Men, for en liten uke siden oppdaget vi at hunn-mollyen (seilfinne) var blitt brun og rynkete på den ene siden av hodet. Spiste og oppførte seg som normalt. Jeg tok noen bilder av fisken og viste fram i dyrebutikken. Damen der mente det var en hudparasitt og at den var hardt angrepet. Anbefalte å ta livet av den eller isolere den. Vi gikk for det siste og hun anbefalte da å bruke ichthyo medik, både i hovedakvariet og det lille som vi hadde mollyen vår i.

Etter et døgn med behandling i isolat, syntes jeg at tykkelsen på rynkene/huden var mindre, men etter det har det ikke skjedd så mye. I går (etter 5 dager) løsnet en liten bit av den syke huden/skjellet, ikke noe sår under. Hun har vært veldig aktiv, på grensen til stressa, etter at hun ble plassert i sykehuset sitt. Er roligere nå. Ikke spesielt overflate eller bunnorientert, spiser normalt. Vi gir henne flakfôr. Virker ikke som huden klør, hun gnir seg i alle fall ikke mot noe.

Har ikke kjøpt termostat for det lille akvariet, så temperaturen ligger på 23-24 grader, har en glødelampe som ekstra varmekilde.

Jeg kan ikke se noen tegn på huden til de andre fiskene vi har:

- 7 neontetra (var 10...)
- 2 røde platy
- 2 sugemaller
- 1 black ghost
- 2 små sølvhaier
- 1 seilfinnemolly (hann)

Jeg har lett på nett (inkludert her) etter en nærmere diagnose og kanskje er det såkalt "fløyelssyke", selv om det for meg ser mer ut som fortykket hud enn et belegg.

Hva tror dere - er det rett diagnose og burde jeg prøve å øke temperaturen som jeg ser er anbefalt for hvitprikk? Mollyen skal tåle 28 grader. Eller anbefaler dere noe annet?

Vi skifter ca. 1/3 av vannet hver 7.-14. dag. Har mye planter. Har tatt med vannprøve til butikken noen ganger for å sjekke og det har ikke vært problemer med nitritt eller annet (husker ikke helt pH, men tilsvarte drikkevannet i Trondheim).

Av mulige stressfaktorer som jeg ser at mollyen kan ha blitt utsatt for er feilernæring - vi var vel overivrige på mygglarvene en vending, for de var så populære... eller at hun har hatt en plagsom partner. Vi kjøpte egentlig to hunner, men den ene var veldig spak og døde første døgnet.
Har du lest artikkelen om sykdom?

Kan det være fisketuberkolose?

Fisketuberkulose:
Fisketuberkulose forårsakes vanligvis av bakteriene Mycobacterium piscium og M. marinum . Denne er nært beslektet bakterien som gir mennesker Tuberkulose. Bakterien kan smitte til mennesker, dersom man har åpne sår på armer og hender, og holder på i akvariet. Det vil da kunne gå en smertefull infeksjon i sårene.
Fisketuberkulose gjenkjennes ved at fisken får mørkfargede områder på kroppen, svekket allmenntilstand, treg svømming og nedsatt matlyst. Avmagring er heller ikke uvanlig ved lengre sykdom. Etter hvert vil fisken kunne få åpne sår eller byller på kroppen, frynsete finner og problemer med likevekten. Rykkvis svømming forekommer iblant. Behandles med sterke antibiotikapreparater, foreskreven av veterinær.

Et godt bilde forresten :o)
Takk for raskt svar! Jeg var veldig fokusert på parasitter og sopp da jeg leste artikkelen og la ikke merke til denne muligheten. Nå har jeg lest litt på nett og tidligere innlegg på forumet her og krysser fingrene for at det ikke er fisketuberkulose.

Mollyen virker veldig frisk og er ivrig på maten, fine finner og ikke noe tynn ennå, svømmer ikke tregt, men det kan jo være noe som kommer etter hvert. Jeg får vel bare fortsetter å ha henne i isolat og se an utviklingen. Skifte vann litt oftere. Også må jeg visst passe på håndhygienen - ikke akkurat noe vi har tenkt over før
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap