Hjelp! dvergciklide-trøbbel
Kom hjem etter 4 dager borte fra akvariet i dag. Desverre var det (godt) og varmt i karet som følge av go'været her, hele 32 (!) grader holdt vannet... Etter vannbytte og litt slamsuging så jeg på fiskene, og oppdaget at to av dvergciklidene mine har fått noen rare, hvite prikker... De står ikke ut på noen måte, er bare hvite flekker liksom. De viser ingen andre tegn på sykdom, svømmer rundt med god matlyst... Noen som kan hjelpe meg med identifikasjon av sykdom og evt. behandling?? Beklager dårlige bilder.
Postet 27.05.12 kl 23:21
Postet 28.05.12 kl 14:39
Postet 28.05.12 kl 16:29
Postet 28.05.12 kl 16:57
Postet 28.05.12 kl 17:19
Hei Susanne90!
Det kan være at kombinasjonen med akvariefiskene har gjort fiskene stresset og mer motagelig for sykdom. Jeg vet at i forhold til Apistogramma (dvergciklide) som jeg er hekta på, så fungerer det dårlig med ancistrus... og muligens noen av de andre også - uten at jeg vet det. Dette i tillegg til en plutselig varmeøkning kan muligens ha blitt litt for mye for dine dvergciklider.
Uten å vite hva det er med de, hadde jeg tatt dem ut i et lite kar for seg selv - hvis du har. La dem få ro, mange gjemmeplasser små jevnlige vannskifter... Håper det ordner seg. Av ren nysgjerrighet, hva slags dvergciklider har du?
Mvh
Simen
Det kan være at kombinasjonen med akvariefiskene har gjort fiskene stresset og mer motagelig for sykdom. Jeg vet at i forhold til Apistogramma (dvergciklide) som jeg er hekta på, så fungerer det dårlig med ancistrus... og muligens noen av de andre også - uten at jeg vet det. Dette i tillegg til en plutselig varmeøkning kan muligens ha blitt litt for mye for dine dvergciklider.
Uten å vite hva det er med de, hadde jeg tatt dem ut i et lite kar for seg selv - hvis du har. La dem få ro, mange gjemmeplasser små jevnlige vannskifter... Håper det ordner seg. Av ren nysgjerrighet, hva slags dvergciklider har du?
Mvh
Simen
Postet 28.05.12 kl 19:02
Postet 28.05.12 kl 19:13
Har sett på noen bilder av sopp, og kan nok godt mulig være det! Da skal jeg ta daglig vannbytte fremover og se om det blir bedre! Har dere forøvrig noen gode tips for å holde temperaturen nede på varme sommerdager?
Jeg har gule dvergciklider (Apistogramma borellii) Er veldg fasinert av ciklider, så når jeg får litt mer liter-erfaring er det godt mulig det blir flere etterhvert Syns baenschi og macmasteri ser helt fantastiske ut!!
Jeg har gule dvergciklider (Apistogramma borellii) Er veldg fasinert av ciklider, så når jeg får litt mer liter-erfaring er det godt mulig det blir flere etterhvert Syns baenschi og macmasteri ser helt fantastiske ut!!
Postet 28.05.12 kl 20:06
Er ikke så mange muligheter når det kommer til å holde temperaturen nede, som sagt vannbytter, kortere perioder på dagen med lys, åpne lystoppen/fjerne dekkglass slik at vannet fordamper.
Hvis du er interisert i små dvergciklider som apistogramma så må du iallefall kikke på siden til Tom C her inne. Den kan du finner her
Hvis du er interisert i små dvergciklider som apistogramma så må du iallefall kikke på siden til Tom C her inne. Den kan du finner her
Postet 28.05.12 kl 20:16