Hjelp! dvergciklide-trøbbel

Kom hjem etter 4 dager borte fra akvariet i dag. Desverre var det (godt) og varmt i karet som følge av go'været her, hele 32 (!) grader holdt vannet... Etter vannbytte og litt slamsuging så jeg på fiskene, og oppdaget at to av dvergciklidene mine har fått noen rare, hvite prikker... De står ikke ut på noen måte, er bare hvite flekker liksom. De viser ingen andre tegn på sykdom, svømmer rundt med god matlyst... Noen som kan hjelpe meg med identifikasjon av sykdom og evt. behandling?? Beklager dårlige bilder.
minner litt om høl i hue sykdom :s

disse dverg cikliderne klarer så høy tempratur i korte perioder de

testet vannverdiene?
Vannverdiene er fine, har vært stabile siden oppstart Idag har det dukket opp en prikk til, over øyet hans.... Så lenge de ikke har tydelige tegn på mistrivsel, bør jeg bare vente å se ann tilstanden eller burde jeg medisinere av noe slag? Er ganske fersk, så alle svar mottas med takk !
Hei Susanne90!

Hva slags kar går de i, og hva slags fisker går oppi der? Kanskje det blir lettere å komme med mulige årsaker hvis vi vet mer. Kjedelig når slikt skjer!

Mvh
Simen
Hellu!

De går i ett 190 liters kar. Har hatt de siden midten av mars.
De bor sammen med en kampfisk, gurami, otto, dolkestikktetra, kardinaltetra, sewellia, platy og ancistrus (phu...trur det var alle).

Hei Susanne90!

Det kan være at kombinasjonen med akvariefiskene har gjort fiskene stresset og mer motagelig for sykdom. Jeg vet at i forhold til Apistogramma (dvergciklide) som jeg er hekta på, så fungerer det dårlig med ancistrus... og muligens noen av de andre også - uten at jeg vet det. Dette i tillegg til en plutselig varmeøkning kan muligens ha blitt litt for mye for dine dvergciklider.

Uten å vite hva det er med de, hadde jeg tatt dem ut i et lite kar for seg selv - hvis du har. La dem få ro, mange gjemmeplasser små jevnlige vannskifter... Håper det ordner seg. Av ren nysgjerrighet, hva slags dvergciklider har du?

Mvh
Simen
For meg så kan dette virke som sopp. Om fisk får sår og vannet ikke er helt 100% så kan dem få dette, og dette pleier å gå vekk av seg selv. Eneste det krever er litt oftere vannbytter.
Har sett på noen bilder av sopp, og kan nok godt mulig være det! Da skal jeg ta daglig vannbytte fremover og se om det blir bedre! Har dere forøvrig noen gode tips for å holde temperaturen nede på varme sommerdager?

Jeg har gule dvergciklider (Apistogramma borellii) Er veldg fasinert av ciklider, så når jeg får litt mer liter-erfaring er det godt mulig det blir flere etterhvert Syns baenschi og macmasteri ser helt fantastiske ut!!
Er ikke så mange muligheter når det kommer til å holde temperaturen nede, som sagt vannbytter, kortere perioder på dagen med lys, åpne lystoppen/fjerne dekkglass slik at vannet fordamper.

Hvis du er interisert i små dvergciklider som apistogramma så må du iallefall kikke på siden til Tom C her inne. Den kan du finner her
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap