Ligger på bunn

Jeg har en boliviansk sommerfuglciklide som bare ligger på bunnen. Den svømmer når det er foringstid, men ikke ellers.Spiser godt,men syntes den er litt tynn. Når den skal bevege seg rundt der den ligger "humper" den seg frem på magen.Den er ganske blek,men når den spiser får den de sorte stripene sine.Syntes den puster litt tungt også. Den har vært slik i et par dager nå uten å bli synlig værre eller bedre.
Har hatt den ca 3 mnd. Bytter 30% vann en gang i uka. Byttet filter for ca 6 uker siden. Har testet nitritt og den var 0. Ph 6,9. gh 5
Den går sammen med kardinaltetra,kampfisk hann, en dverggurami, reker og en malle. For to dager siden døde den andre dvergguramien av sannsynligvis bukvannsott. Den var oppblåst og hadde utstikkende skjell.
De andre fiskene oppfører seg normalt.
Har en liten misstanke om at den har blitt matforgitet. Artemeniaen jeg hadde kjøpt frossen hadde begynt å tine litt før jeg rakk å komme meg hjem. Kjøpte den for noen uker siden og har foret andre fisk med den uten at de har blitt syke.Lurer også på om det kan ha noe med svømmeblæra å gjøre.
Byttet ca 50% av vannet igår og den ble ikke noe anderledes av det.Dette ble visst litt langt,men jeg lurer på om noen vet hva det kan være og om det er noe jeg kan gjøre?
Det er sannsynligvis svømmeblæra som feiler.. Jeg hadde en sommerfuglciklide med samme problem, den måtte avlives til slutt til tross for hyppige vannbytter.

Frank Angell skriver dette i sykdomsartikkelen her inne:

Problemer med svømmeblæra:
Fisker kan få ulike problemer med likevektsorganet sitt, svømmeblæra. Det kan være skader etter slossing, eller infeksjoner. Slike problemer gjør oftest at fisken sliter med å enten holde seg flytende (synker til bunnen med en gang den slutter å svømme), eller at den flyter som en kork til overflata. Gode vannbytter kan hjelpe på, men er ikke fisken bedre i løpet av 3-4 dager, bør den avlives.
det var synd.. men takk for svar=)
Ja det er synd når fiskene blir syke.. Men du kan jo prøve med vannbytter og se om det hjelper!
Nå er den på bedringens vei=)
Fantastisk!
Fortell gjerne om den blir helt frisk også!
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap