Utvekst på otocinclus

Hei,

Hva feiler det ottoen min??

Jeg kjøpte 4 stk Otocinclus for 1 uke siden, det er de første fiskene i karet etter innkjøringsperioden (6-7 uker).

For noen dager siden oppdaget jeg at den ene ottoen hadde en hvit flekk på siden av halen. Det ser ut som noe stikker ut, kanskje 2 mm langt, det er litt gjennomskinnelig hvitt, på en måte vatt-aktig, men litt tråd-aktig også, avhengig av hvilken retning man ser det fra. Det flagrer i vannstrømmen. Jeg kan ikke se at det har blitt større siden jeg oppdaget det.

Atferd: Fiskene svømmer ikke så mye rundt, ligger mest og suger på glasset eller en rot som er oppi. Smaker litt på plantene en gang i blant. Ottoen med den hvite flekken oppfører seg omtrent som de andre 3.

Har målt nitritt hver dag siden jeg kjøpte fiskene, var først 0,3 mg/l etter 2 dager, deretter 0,1-0,2 mg/l (bytter ca 35 % av vannet når nitritt er 0,2 eller mer). Har ingen andre fisker, men 1 bitteliten snegle er observert.

Akvariet er et 23 l Fluval Edge med medfølgende pumpe og filterløsning. Jeg har byttet ut pakken med aktivt kull med en ekstra pose med biologisk filter (pellets), for å øke filterkapasiteten. Alt dette fulgte med akvariet.

Og så et tilleggsspørsmål: Jeg antar fiskene blir stressa av vannbyttinga. Bør jeg vente med å bytte vann til nitritt er 0,5 mg/l (eller en annen verdi)? Hva er verst for fisken: vannbytter oftere enn nødvendig eller litt uoptimale vannverdier?
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap