Å nei! hvitprikk!:(:(:(

Off.. jeg har da fått hvitprikk i karet mitt
heldigvis har jeg oppdaget det tidlig, og jeg har medisiner

MEN jeg skjønner ikke bruksanvisningen...
det nærmeste jeg kommer norsk, er dansk. og det er jo lett å skjønne hvordan jeg bruker dråpene. men det er en del jeg ikke skjønner..

Det står at jeg skal bruke en 1ml pr. 20liter vann. den er go.
MEN:
hvis der ikke er synlige ændringer efter 7 dage, filtrer da via aktiv kul i 24 timer og gentag derefter behandlingen.
Hva betyr aktiv kul..? og hvordan skal jeg filtere via dette...?

Deretter står det:
sørg for udlufting under behandling og sluk for UV-lamper. under udluftning må der ikke filtreres via aktiv kul.
Gjelder dette første behandling, eller 2 gang, hvis det ikke skulle funke?
Er vanlige akvarielys UV-lys..? eller er dette spesielle rør..?
og udlufting, betyr dette at jeg skal la det være helt åpent, slik at fisken min skal kunne hoppe ut..? for det vil noen gjøre hvis jeg må la "lemmene" stå åpne i 24 timer..

Og generelt:
Betyr aktiv kul, filteret..?
Og betyr da dette at jeg ikke skal la filtere gå i 7 dager, eller skal alt bare være normalt?
Eller bare i den 24timers perioden?
filter, varme, lys og lufttilførsel?

Hvilken medisin bruker du?

Kullfilter skal ta bort rester av medisiner og må kun brukes i 24 timer. Jeg bruker aldri kullfilter, men tar et stort vannbytte

Du kan sørge for god utlufting i vannet ved å la filterutblåset bryte vannspeilet. Det gir god krusning i vannoverflaten som igjen gir godt oksygenopptak i vannet. Du kan også tilføre ekstra luft i vannet med en brusestein og luftpumpe.

UV-lys har du sikkert ikke
jeg bruker sera omnipur. det var den butikken ambefalte.

åh nå ble jeg rolig da kan jeg bare ta et stort vannbytte neste fredag/lørdag

tror jeg oppdaget det tidlig, for jeg vet at mollyer er svært utsatt for hvitprikk. og det er bare 2 av mine 6 som har tegn på hvitprikk. og de har fortsatt bare 1 prikk på en av finnene.
men sverddragehannen min har en del på den lange halefinnen. men ellers er det ingen tegn på det på noen av de andre fiskene.
så jeg håper å få tatt knekken på det

ah! slik utlufting, ja!
jeg har både filter og en aqua bee som flytter 1000 liter vann i timen så her er det nesten bølger
og den har jeg satt ekstra lufttilførsel på, så det pøser ut bobler

hehe.. jeg tror egentlig ikke det jeg heller. det er kanskje noe man ber om spesielt ved kjøpt av lysrør.
disse jeg har foreløpig fulgte med karet når jeg kjøpt det. og jeg syns de fungerer bra, så har ikke tatt meg råd til å bytte de ut.

så jeg skal la kare være ved vanlig opplegg?
og forsatt mate vanlig..?

Tilfeldig bekjentskap
© Susann Wedul Gundersen
Reklame for plussmedlemskap