Hvorfor dør fiskene mine?

Hei!

Jeg har hatt stort frafall av fisk i det siste, og lurer på om noen kan hjelpe meg med hvorfor. Har mistet nærmere 30 kardinaltetra (men de har hatt litt høy ph, kan være derfor). Utenom kardinalene har jeg mistet to platy, fem otto, en perlegurami, to sverddrager og en ancistrus chirrosus. Dette over en periode på ca tre uker.

Vannverdiene er som følger:

25 grader
Nitrat ca 12,5
Nitritt 0 (ikke utslag)
Ph 7,5
Kh 3
Gh 4

Har hatt innevndig pumpe, men fikk nylig ny utvendig. Am Top 3338. Dette kickstartet jeg med filterguffe fra det gamle filteret og de har gått paralellt i to uker. Nå bruker jeg kun det utvendige.

Ingen av fiskene har hatt tydelige sykdomstegn, utenom kardinalene som ble veldig tynne på slutten.

Kan noen hjelpe meg med diagnose og evt medisinering?
Inaktiv bruker
Har du målt ammoniakk?
Jeg tror ikke fiskene har dødd på grunn av litt høy pH. Når du har mistet så mange fisk etter nylig filterbytte er det lett å tro at det må ha med vannet og gjøre, og ikke sykdom. Hvordan er vannbytteregimet ditt?

Når man kickstarter et filter må man være ekstra påpasselig med å måle vannverdier, og bytte vann deretter.
Jeg har ikke målt ammoniakk, skal se om jeg får kjøpt måleutstyr til det i morgen. Men blir det ammoniakk sånn uten videre når alle andre verdier er ok?

Jeg bytter vann en gang i uka, eller ved behov ved "feil" vannverdier. Bytter 40-50 liter av gangen (akvariet er 190l). Er vann rett fra springen (har ikke klor, har hørt med vannverket), som jeg måler til samme temperatur som i akvariet. Jeg tilsetter aquasafe, men har egentlig ikke noe tro på at det er behov for det.

Nå har det ikke dødd fisk på to dager (), men i dag tidlig oppdaget vi hvitprikk på en av kardinalene. Så har satt igang med medisinering med Esha Exit.
Ammoniakk er det første som kommer, før filterbakteriene omdanner det til nitritt og så videre til nitrat. Derfor er det godt mulig å ha plagsom mengde ammoniakk uten at det er noe galt med andre målinger...

Eller, siden du har ph over 7, så er det vel hovedsaklig ammonium du vil få, og det er farligere enn ammoniakk.
Ok. Er ikke lett å være nybegynner gitt:P Jeg har tester for PH, GH, KH, NO2 og NO3. Hvilke flere bør jeg skaffe meg?

Jeg hadde fiskeløs innkjøring i fem uker på en 100liter, men det ble fort oppgradert til en 190 liter =) Der ble fiskene flyttet rett over etter ett par dager, hvor jeg hadde kickstartet filteret med guffe fra 100literen. Det gikk fint, men som sagt har jeg nå ett relativt nytt utvendig filter som har gått i to uker. Så da er det mulig at kickstartingen ikke har fungert, så alt må innkjøres på nytt??
Sissimor
siden du har ph over 7, så er det vel hovedsaklig ammonium du vil få, og det er farligere enn ammoniakk.

Nei, ammonium er ikke så skummelt i seg selv, mens ammoniakk derimot er farlig og dannes ved høy pH.
Ok... Da skal jeg kjøpe en slik http://webzoo.no/default.pl?showProduct=1727&pageId=425 imorgo, så får vi se om det er svaret på massedøden...
Donald
[QUOTE=Sissimor]siden du har ph over 7, så er det vel hovedsaklig ammonium du vil få, og det er farligere enn ammoniakk.

Nei, ammonium er ikke så skummelt i seg selv, mens ammoniakk derimot er farlig og dannes ved høy pH.

Ah, der klarte jeg å snu opp ned på det gitt. Men ihvertfall, det er farligere ved høy ph...
Kjøpte SERA-test for NH3 og NH4 i dag, og ingen utslag :/ Men så hva som mentes med at det er farligere ved høy ph.. skulle mindre mengder til før det ble farlig for fisken ifølge tabellen...

Nå har det dødd en til kardinal, så har bare en igjen :S Men er i gang med medisinering av hvitprikk, så får håpe at massedødsfallene slutter etter det.... *krysse fingre og tær*
hei
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap