Hjelp, ukjente problemer?=

HJELP!

Måtte nå avlive mine 3 praktbotia som følge av ukjente problemer i akvariet mitt. To av Praktbotiane lå omtrent livløse nede i bunnen mens den eldste svømte oppned i overflaten. De var pustet i et enormt tempo og var bleke, grå og hadde antydninger til noe som kunne ligne sykdomsflekker på kroppen.

I forkant av dette har jeg i flere uker gjort algebekjempende tiltak, deriblant minsket belysningstid til 8 timer og tildekking av karet i mørketiden. Redusert mating betraktelig til fiskenes faktiske behov, har tidligere overmatet. Jeg fjernet også en sirkulasjonspumpe som var rettet mot overflaten og som sørget for høy o2 mettning og avfallsfiltrering. For å opprettholde o2 nivåene i vannet satte jeg så inn luftpumpe og rettet utløpet fra pumpen mot overflaten. Flere mnd før dette var det også en periode på en mnd jeg prøvde algetten tetra tabletter for å få vekk algene, fiskene syntes derimot ikke å bli påvirket av disse.

Både PH og N03 ble testet ok og har vert stabile og bra over lengre tid. Jeg har tidligere slitt litt med å få høy nok O2 mettning i vannet, men dagene i forkant av dette syntes fiskene å ha det bra, jeg ser lett på skalarene om det er lite o2 i vannet. Praktbotiane hadde jeg imidlertidig (som vanlig) ikke sett snurten av på lengre tid, de hadde en svær hule i bakkant av akvariet hvor de oppholdt seg stort sett hele lystiden.

Nå ser jeg også uvanlig attferd hos skalarene som puster hurtigere enn før. Men i motsettning til tidligere tilfeller jeg har hatt o2 problemer, hvor skalarene har gapet etter luft, er det nå mer en form for hyperventilering med liten munnåpning. I tillegg til hyperventileringen skjer det også at de gaper høyt opp hvorpå gapet forblir åpent i 1-2 sek. Jeg klarer ikke se om dette også er tilfelle for sverdragene og mallene.

Nå har jeg ikke bunnsugd karet etter at jeg fjernet sirkulasjonspumpen, som bidro til å holde bunnen ren med å konstant blåse opp all driten slik at filteret samlet det opp. Jeg skal imidlertidig gjøre det i morgen.

Kan problemet skylles at det nå ligger drit i bunnlaget? Det er bare gått ca 1 mnd uten slamsuging. Er problemet amoniakk?

Jeg kjøpte fire sverddrager for ca 2-3 mnd. Den ene hadde en form for sykdom, en slags kjøttsår eller sopp på hodet og døde innen et par dager. De andre har ikke sett ut til å være syke på noen måter. Kan praktbotiane ha blitt smittet, og har de kanskje tatt skade av å være i hulen hele dagene?

Det er også en liten sjangse for at guttungen på 2år har vert oppi karet, jeg tok ham på fersken med vannbytte redskapene mine noen dager før praktbotiane lå halvdøde. Jeg tenker da at han kan ha hellet et glass saft, melk, brus ol i karet. Men dette scenarioet er lite sannsynlig.

Situasjonen er uansett nå at Skalarene ikke puster normalt og at fiskene har en moderat stresset attferd. Jeg skal de nermeste dagene kjøre en kur antibiotika (importert fra usa) som vistnok var helt uskadelig for fisk og planter. Og som sagt slamsuge. Har siden praktbotiane døde skiftet 30-50% vann hver dag, uten at dette ser ut til å utgjør noen forskjell. Temperaturen på vannen ble justert ned fra 29 C til 27 C.

Håper noen har tips og råd.
Har fremdeles sykdom i karet mitt. Det kan se ut som om det kan være sopp på finnene til noen av fiskene mine. Skalarene ser også ut til å ha finneråte, men disse to har en tendens til å "sloss" en del så det kan være et tilfelle av "krigsskader".

Jeg har i etterkant lest meg opp om sykdommer på fisk og har konkludert med at den ene praktbotiaen min kan ha fått fisketuberkolose. Hva de tre praktbotiaene til syvende og sist "døde" av er derimot uvist.

Jeg har nå kjørt flere kurer med esha2000. Dette har ført til at skalarene har normalt pustemønster igjen, og at noen av de utsatte sverddragene har stabilisert seg.

Hunn-sverdragen min ser derimot ikke helt frisk ut. Hun har ikke synlig sykdoms preg. Men hun svømmer urolig og senere enn vanlig. En annen hann-sverddrage har som nevnt også det som ser ut som sopp på finnene.

Det kan også nevnes at noen av fiskene er i overflaten utenfor normal attferd.

Hva kan jeg til syvende og sist gjøre for å bedre forholdene for å sørge for helsen til fiskene mine?
Ser du har fått liten respons her. Har du målt GH? Kanskje den er for lav? Fisk som over tid går i for lav GH i forhold til hva de bør ha, kan bli svekket.

Fisketuberkulose er såpass sjeldent, at det er usannsynlig. Men dersom det er det, bør du være obs på at det smitter til mennesker fra akvarivannet, så vær veldig forsiktig, spesielt for barna dine!

En annen ting er jo at Praktbotia og Scalare ikke egentlig passer så godt sammen, men selvsagt kan det gå greit alliekvel.
Scalare skal ha veldig rolig vann, mens Praktbotia foretrekker sterk sirkulasjon enten i overflaten eller lenger ned i akvariet.

Men, om du ikke har greid å utslette sykdommen, som mest sannsynlig er fløyelssyke eller sopp, med Esha 2000 bør du prøve en kombinasjon med Esha Exit og Esha 2000 i 7 dager. Siden fløyelssyken dør ut uten lys, bør du mørkelegge karret til de er blitt friske.

Dessverre er det sånn at når man først har fått sykdom i karret kan det ta veldig lang tid å bli kvitt det igjen. Bytt 1/3 e del vann ganske ofte, kanskje så ofte som 3 ganger i uka, men ikke under selve medisineringen, for da tynner du ut medisinen og den blir uvirksom. Husk også på å måle Gh før du medisinerer så at du tilsetter nok medisin iforhold til høy eller lav GH. Esha 2000 krever dobbel dose medisin dersom GH er under 4. Kanskje du har brukt for lite medisin i forhold til din GH?

Man kan da enten tilsette dobbel dose medisin eller øke GH med feks litt Utah Ice/selenitt (en gjennomsiktig "stein" man får kjøpt på dyrebutikken) eller GH-pluss pulver. Bruker du Utah Ice/selenitt så bruk en bitteliten bit på kanskje 1x1 cm til 100 Liter vann. Men, det tar noen dager før den smelter skikkelig så GH økes da ikke umiddelbart. Men, dersom du ikke får tak i GH test så kan du selvsagt også bare kjøre dobbel dose på Esha 2000 for sikkerhets skyld. Mye tyder ihvertfall på at du har kjørt for lav dose.

Skift 1/2 parten av vannet og slamsug skikkelig rett før medisinering, og så gjentar du det etter at kuren er over, jeg anbefaler 7 dagers kur. Det står 3-4 dager i bruksanvisningen, men man skal jo også fortsette to døgn til etter at symptomene er blitt borte, så 7 dager er et absolutt minimum mener jeg.

Etter slike kurer må du regne med at dine Praktbotia kan få sopp pga svekkelse. Praktbotia tåler medisinering dårlig pga at de mangler skjell på huden. Det man da gjør, er å skifte 1/3 e del vann minst to ganger i uka i flere uker fremover. Man bør også få opp GH dersom den er lav, og bruke enten Utah Ice eller GH-salt. Soppen vil da forsvinne av seg selv etter noen uker.

Lykke til

GH=5

Praktbotiane tok jeg livet av, de lå opp ned i overflaten og sidelengs på bunnen og var helt hvite. Jeg hadde ikke sett dem på lang tid, hadde en stor hule til dem bakerst i akvariet.

Jeg har ca 120 liters akvarie, for lite kar til både praktbotia og skalarer, disse ble adoptert fra et missholdt akvarie. Jeg medisinerte med esha2000 etter annvisningene på pakken. dvs 25 dråper dag 1 og deretter 13 dråper dag 2 og 3. Jeg har mye sand og en stor rot i vannet så regner med at vannmengden er ca 100 l.

Det ser ut til at sykdommene er på nedgang, men ser fremdeles det jeg tror er sopp på finnene til skalarene og en av sverddragene. Sverddrage hunfisken viser også tegn på misstrivsel og stress.

Jeg har altså sverddrager, ancistrus, guppy og skalarer i karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap