Dverggurami syk over natta. hva er dette?

Nyinnkjøpt dverggurami hann. Var i fin form i gårkveld. Men nå i dag er han blitt brun, slakk og frynsete.

Jeg fôret dem i gårkveld og da var han veldig pigg og viste seg fram. Normal i fargene og finnene var fine. Skikkelig prakteksemplar som jeg har beundret lenge siden jeg fikk han på lørdag. Nå i dag ligge han på skeiva i vannskorpa og gjør lite av seg. Som bildene viser er bakdelen på den ene sida blitt brun og "livløs". Halen ser også noe "spist ut". Han har også fått denne fargen på brystet der "følehornene" er festet.

De to damene hans ser fremdeles flotte og friske ut. Veldig aktive. Han går sammen med dem og 10 fantomtetra som også ble kjøpt på lørdag-

Hva skal jeg gjøre?? Eneste medisinen jeg har i hus er General tonic (eller noe sånn). Er mildt sagt sjokkert. Trodde ikke sykdommer kom så fort. Har aldri hatt sykdom i karene før og dette er kjempeskummelt.

Skal jeg ta han ut av karet? Avlive?

Håper på kjapt svar - virker muligens desperat, men det er jo det jeg er..

Hilsen en redd Pingri som priser seg lykkelig over at han ikke går i hovedkaret.

Hva hadde dere gjort? Tror det blir avliving når samboer kommer hjem.. trist dette. Foret dem nettopp, men den syke viste null interesse, som forventet.

Legger til et nytt bilde av den andre siden.. fikk litt bedre bilde nå.
Synd å høre at den er syk! Labyrintfisker er ekstra mottakelige for sykdommer. Jeg vet desverre ikke så mye om gurami, men du bør ta et vannbytte. Det kan skyldes noe i vannet som denne ene reagerer på (kanskje den i utgangspunktet er svakere enn de andre og derfor gir deg et forhåndsvarsel). Håper det går bra med den!
Fisken ble dessverre avlivet i går. Den ble bare verre og verre og det gikk FORT! Ved halv elleve-tiden lå den bare på siden på bunn og "pustet" svakt. Jeg orket ikke tanken på at den skulle pines hele natta.

Håper det var med denne ene fisken.. Hvis noen har sett lignende hadde jeg blitt veldig glad for tilbakemelding.
Jeg tror jeg muligens kan ha noe lignende det din Dvergurami hade...

Sjekk min tråd...

http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=69119&sr=1

Fisken lever fremdeles.. er fremdeles brun men hevelsen på/i magen har gått ned...hevelsen fikk den til å se veldig blek og "pjuskete" ut men er litt bedre nå.

Fisken spiser bra og holder seg til stimen så det blir nok
ingen drastiske tiltak riktig ennå.
Tråden du linket til er en blødende hjerte og ikke en dverggurami. Tror ikke det var helt det samme for sykdommen på min fisk så mer ut til å komme fra halen eller finnene. Den ble brun på bakre halvdel og på brystfinnene. Da jeg avlivet den tror jeg jeg kan si at ca 50% av fisken(med finner) hadde denne misfargingen. Og det helt over natta. Kvelden før var den ivrig i matfatet og viste seg flott fram for damene som nå er alene.

Om det er det samme og din fisk blir bedre får jeg jo litt dårlig samvittighet for at jeg avlivet den. Jeg syns det er så fælt å se på dyr som pines. Mot slutten lå den bare livløs på siden på bunnen og "pustet". Da jeg løftet den med håven var det bare såvidt noen fattige forsøk på å svømme. Det virker ikke som din fisk har vært så slapp..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap