Kan de ha råtnet?

Hallo!
Har nettopp kommet hjem fra 3 ukers lang ferie. Har hatt en barnevakt, og en automatisk mater, men fant en fisk død, sverdrage*. Den var syk før jeg reiste, så det kom ikke som et under. Men nå savner jeg en indianerplaty/sverdrage* yngel og en av de nye guppyene, derav en av disse 3 døde for sommerferien.

Nå har jeg undersøkt hele akvariet, intet spor av noen av dem. Kan altså da de ha råtnet? Jeg tror også at det an være en mulighet for at den ynglet kan bli ha spist.

Hva tror dere?

*Usikker på skrivemåte
Hva andre fisker har du? Å reise fra syk fisk i 3 uker er ikke akkurat smart, og den burde vært avlivd med en gang. At fiskene fiskene har dødd, for så å råtne og/eller blitt spist skal du ikke se bort ifra. Bytt mye vann og pass på at det ikke ligger noen og råtner slik at flere blir syke.
Død fisk går fort i oppløsning. Det er en del av den biologiske prosessen i akvariet.
I tillegg blir den gjerne bli spist av annen fisk, og snegler mm.
Hvilke fisker er der i karet da ? det er en del fisker som spiser døde fisker.
Ja, Det er trolig at de forsvunne fiskene har gått i oppløsning og blitt spist. De fleste fisker spiser med glede sine kamerater - både ferske og mindre ferske.

Når det gjelder stavemåte, så er SVERDDRAGER det korrekte. (Navnet har ikke noe med "drage" å gjøre, men henspeiler på at denne arten har et "sverd"). På svensk heter fisken for øvrig "svärdbärare", altså en som bærer sverd." Jeg nevner dette fordi jeg synes det er positivt at du er interessert i å skrive korrekt.

Vennlig hilsen
Stephan
Tilfeldig bekjentskap
© Tonje_R
Reklame for plussmedlemskap