Bukvannsott, eller annen sykdom?

For to dager siden døde en av mine honningguramier etter å ha vært skral i en tid. Oppdaget for tre dager siden at den hadde struttende skjell og et sår på siden, og konkluderte med at det måtte være bukvannsott. Isolerte den og behandlet med esha 200 og esha exit, men den var nok blitt for syk, og døde to dager etter. Samtidig forsvant to guppyer, antar de er døde. I dag fant jeg nok en guppy med struttende skjell på buken, isolerte den og dryppet i eshamedisiner. Slik jeg forsto er ikke bukvannsott spesielt smittsomt, og kommer av dårlig vannkvalitet. Mine er forøvrig okei, men vannet er for surt for guppyer så jeg regner med deres immunforsvar kan være noe svekket og de dermed er mer utsatt for sykdom? Er likevel livredd for at det kan være noe annet som vil ta knekken av resten av fisken min.. Coryer, L-maller, den resterende guramien og kampfisken er ikke rammet.. Ennå.

Det jeg egentlig lurer på er hvordan jeg skal gå fram ved smitte, og hvilken medisin jeg evt skal bruke. Aller helst må medisinen være rekevennlig.. Får dessverre ikke tatt noe bilde.

ph: ca 6.0
gh: 8
nitritt: 0

Målt med dråpetest. Skifter forøvrig vann en til to ganger i uken.
Bukvannsott er ingen sykdom, men et symptom. På hva er vanskelig å si, utover at det er noe indre sykdommer som gjør at organene og osmosereguleringa ikke funker ordentlig - som fører til den veskefylte magen.

Har ingen kjempegode tips, da vi ikke vet hva som forårsaker dette helt. Du sier vannet er for surt for guppyene dine, hvor surt snakker vi om? Det kan være en mulig årsak, uten at det er lett å si med sikkerhet. Et stort vannbytte eller tre vil aldri skade, og er smart å gjøre når det dukker opp slikt. Ofte går ting seg til av seg selv.

Fortsett å observere fiskene, se spesielt når de spiser, og se om avføringen deres er uvanlig. Sjekk om de puster vanlig, se etter sår, splitta finner - alt som er uvanlig.

Takk for svar. Som skrevet over er ph på ca 6, eller like over, i alle fall under 6.5 Regner med at dette gjør at guppyene er spesielt utsatt for smitte. De andre fiskene trives fint i mine vannverdier. Vannbytte tok jeg umiddelbart etter at jeg oppdaget syk fisk, og blir nok å gjøre et til i løpet av de neste dagene.

Jeg får holde et øye med de resterende fiskene. Leste i sykdomsbasen, og tilsatte en dose med esha 2000 for å forhindre smitte. Krysser fingrene for at det hjelper, da det tydeligvis har vært smittsomt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap