Enda en kampfisk hos meg har nå fått finneråte. Han hadde det supert så lenge han var i 60 litern alene, men etter at jeg satte oppi noen Coryer og Ottoer så har han fått noe som ligner veldig på finneråte.
Det første jeg gjorde var å bytte 50% av vannet når jeg oppdaget at den lille riften han hadde på finnen var blitt værre. Og jeg vet ikke om det var dèt som var årsaken; men finneråten, hvis det er det, går enten veeeldig sakte, eller har stoppet opp..!
Jeg har to flasker Esha 2000, der den ene er åpnet men står i kjøleskapet. Jeg hadde finneråte på en kampfisk tidligere, og det gikk bare noen få dager før han døde, og jeg rakk ikke kurere ham siden jeg ikke hadde fått tak i Esha 2000 da. Når jeg fikk tak i Esha medisinen, så medisinerte jeg karet. Det var i 180 litern, og etter medisinering, døde 4 av fiskene mine... De hadde tidligere ikke vist så mye som et tegn til sykdom!
Så derfor er jeg skeptisk til å bruke Esha igjen.
Vannbytte så ut til å funke på denne kampfisken jeg har nå. Burde jeg fortsette med vannbytter, eller burde jeg sette igang med medisinering?
Og er dette egentlig finneråte? Det ble gradvis værre en stund, men de to siste dagene har jeg ikke sett noen forskjell. Fisken er i tilsynelatende fin og normal form (annet enn at han er litt tykk etter å ha fått tak i en av fôr-tablettene til corydorasene), og han ser ikke ut til å plages med riftene på finnen sin. Av den erfaring jeg har, så går finneråte kjapt, altså det tar kort tid før den tar knekken på fisken hvis den ikke blir behandlet. Og det er smittsomt, men spesielt hos kampfisk, slik jeg har sett det.
Men dette tilfellet virker så annerledes, siden det går så veldig, veldig sakte. Hvilket såklart er bra, men det gjør det vanskelig å vite om han har rivd seg opp på røttene i bunn av karet, eller om det er sykdom.
legger ved et bilde til: