Hva kan dette være?

Vet ikke om det er sykdom eller ikke, men legger det inn her.
For ca 2-3 uker siden kjøpte jeg de 2 siste av sommerfugl ciklidene til hun jeg kjøpte min 2 første av. Hvor den ene var en bolivansk sommerfugl ciklide.
Jeg la da merke til at den BC hadde litt hvitaktig på finnene, egentlig så det ut som sandkorn på finnen oppe samt under og på ene siden og tenkte ikke mere på det.
Har lest veldig mye her på forumet og begynner å lure hva det kan være for noe. Det har hverken blitt verre eller smittet over på de andre fiskene jeg har så kanskje noen av dere har noen anelse på hva det kan være?
[External Image]

[External Image]

[External Image]

Edit: Kan jo også tilføre at den spiser godt, oppfører seg normalt (som den andre) og avføringen ser helt ok ut.
Det ser ut som sopp, kanskje tidlig finneråte? Jeg ville kjørt en runde med Esha 2000, og bytte litt ekstra vann for å holde vannkvaliteten oppe.
Men utvikler ikke finneråte seg veldig kjapt og burde ikke de andre fiskene få det også? Finnene er jo like hele bortsett fra disse små sandkornene.
Både med tanke på at de har bodd sammen i flere mnd sammen hos gamle eier samt 2-3 uker hos meg. Ingen av de andre har noen antydnigner til dette og den har heller fått mer eller mindre hos meg.

Og hvor skånsom er egentlig Esha 2000?
Jeg synes ikke det der ser ut som finneråte, det ligner veldig på det jeg hadde på C. Melini-gruppen min, en masse egg på finnene.
En av fiskene måtte avlives fordi finnene til slutt ble så klumpete av egg at de ble helt deformerte.
Fant aldri ut hva det var for noe, men jeg prøvde med alle medisiner jeg hadde, den siste var flukesolve som skal ta parasitter. Fiskene ble kvitt disse eggene etter den kuren.
Jeg syns det ser ut som sopp, men jeg er ingen ekspert. En kur med Esha 2000 skader uansett ikke, da det er en veldig mild kur som verken skader filterbakteriene eller fiskene.
Ok, takk for svar.
Da skal jeg bestille fluke solve og kjøpe Esha 2000.
I samme serie finner du også Esha Exit, som skal være god mot parasitter som f.eks hvitprikk. Den er billig og skånsom, så det er også noe en bør ha i "medisinskapet".
Ok nå har den bodd alene i "sykehus" akvariumet i 5 dager med medisinering og det er fortsatt ingen bedring, syns heller den har blitt veldig blek og fått ett par hvite egg på topp finnen. Den virker ganske så stressa alene, men spiser godt og avføringen ser grei ut. Ingen av de andre fiskene har noen symtomer og det burde dem vel ha ettersom de har bodd sammen i flere måneder sammen.
Så er det noen som har noen gode forslag til hva jeg burde gjøre?
Virus er også en mulighet hvis medisiner ikke virker. F.eks:
Lymphocystis
Det ligger en del info på nettet hvis du søker.
Pass på at vannet er rent så den slipper andre plager pga nedsatt
immunforsvar
Takk for svar. Skal google og sjekke om jeg finner noe mer ut hva jeg evt kan gjøre.

Hva med å bruke Esha Optima evt til å booste på immunforsvaret da? Har denne noen funksjoner?
Og hva med å la den få bo sammen med de andre igjen?
Jeg, personlig kan ikke skjønne hvorfor ikke da dem har bodd sammen så lenge uten at noen andre har fått det.
Ok, har gått igjennom en del sider nå og lest om Lymphocystis og kanskje blitt litt smartere. Har også sett en del bilder og noen av bildene ser ut som min fisk. Iallefall de små hvite egglignene på finnene.

Det viser til at det kan komme fra forskjellige ting og ettersom fisken hadde disse før jeg fikk den bør jeg kontakte gamle eier sånn at hun blir klar over dette og evt bør sjekke sine fisker selv om det ikke er smittsomt.

Udrag fra en side:

Lymphocystis

Treatment for lymphocystis is quite simple. Left alone the nodules will eventually fall off. This may take a month or longer. Since lymphocystis is neither contagious nor destructive this is the preferred treatment. Some books suggest removing the nodules. This is extremely stressful on the fish and the possibility of reinfection is high. The best treatment is to watch the fish closely and let the virus run its course.

Så siden det ikke er smittsomt og fisken er mer stresset alene i det grønne medisin vannet vil jeg flytte den over til de andre og evt kjøre på med litt extra vitaminer som vil vil gi litt boost på immunfrosvaret på den.
Ellers er jo vannkvaliteten i begge akvariumene der den skal være, mater med forskjellige fór samt de har 8 timer lys om dagen og ellers nattlys. (blått nattlys)
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap