Sykdom i 900 ltr. hva gjør jeg med bakgrunnsfilteret etter medisinering?

Hei.

Følgende har skjedd:
Kjøpte 50 stk Rødmunntetraer. Hadde bestilt de fra dyrebutikk, som igjen bestilte fra leverandør i Sverige.
Hentet fiskene, og de var fortsatt i posene fra leverandøren i Sverige.
Registrerte noen få døde fisk i en pose. Jeg fikk ikke fisk fra den posen.
Dessverre har jeg ikke noe karantene-kar, så fiskene ble sluppet rett i 900 ltr (ja, jeg har lært nå, the hard way............)
De første par dagene døde det mellom 6 - 8 fisker tilsammen. Så virket det som det stabiliserte seg. Jeg regnet med at dødsfallene kunne skyldes stress, og at Rødmunn kan være litt pinglete.
Jeg har ukentlige vannbytter på ca. 30%. Har hele tiden (siden mai i år) brukt litt varmt vann for å unngå kuldesjokk når 300 ltr skal byttes.
Ca 14 dager etter at Rødmunn ble satt ut i karet foretok jeg et 30% vannbytte.
Hadde kanskje litt (marginalt) mer varmt vann enn vanlig.
Kun få timer etter vannbyttet startet Rødmunnene å bli dårlige. Ryggfinnen ble hvit / råtten, og etter en stund døde de, en etter en.
Så begynte SAE'ene å klø seg ganske mye, og oppførte seg unormalt.
Nå, etter ca. en uke er det bare 4 stk Rødmunn tilbake, og jeg har avlivet en SAE.
SAE hadde ikke noen tegn til ødelagte finner.
Har 5 SAE'er til, og de klør litt, men ikke så voldsomt nå.
Har også 11 Manacapura-scalarer og noen Ancistruser. Ingen av de virker å være berørt.

Jeg har prøvd å medisinere med Flubendazole uten at det virket som om det hjalp.
Hadde en flaske Med Tetra General Tonic Medical og en flske Super Safe stående.
I min fortvilelse brukte jeg disse.
Etterpå leste jeg at General Tonic tar knekken på filterbakteriene.

Status:
Det virker som om General Tonic (eller Super Safe) har hjulpet litt. Fiskene klør litt mindre og de fire gjennværende Rødmunnene ser fine ut.

Men: Hva gjør jeg med filteret nå? Jeg har ørten hundre blåmatte-terninger bak BTN bakgrunnen, og de er helt umulige å få opp pga alle krikene og krokene.
Planen var at disse ikke skulle renses på flere år.

Spørsmål:
- Må terningene renses, eller vil de døde bakteriene etterhvert bli mat for nye bakterier?
- Er det 100% sikkert at General Tonic dreper alt av filterbakterier?
- Hvis jeg tar hyppige vannskifter (kun kaldt vann heretter) og mater moderat; kan jeg da la filteret være som det er?

Forøvrig er alle vannverdier fine. Ingen Ammoniakk eller Nitritt, og minimalt med Nitrat.

Takknemlig for gode råd.

Trond
Høres ikke ut som sykdom, men en forgiftning fra noe i varmtvannstanken. Da hjelper det jo ikke å medisinere. Vanskelig å si, men det er i alle fall en mulighet.

Ser ikke helt problemet med å utføre 30% vannbytte med kaldt vann, jeg gjør dette i 300 literen, da faller temp fra 28 grader til ca 24 og fiskene viser ikke symptomer på at de sliter. Tvert i mot, Corydoras og Hoplosternum'ene viser tydelige lekstendenser ukentlig og tar jeg et 50% kaldtvannsbytte så blir det virkelig liv i Krobia paret, bare synd de fortsatt tørrtrener… Er nok mer krise om du senker 10 grader en 4-5 grader, har jo også en del å si hvor raskt du fyller det kalde vannet også.
Kløing har jeg bekraktet på et symptom på to mulige ting. Klor i vannet eller nitritt. Regner med at vanntestene du har gjort er med dråpetester, og at de ikke har gått ut på dato. Ser du bor i Oslo, og sjekket vannverkets hjemmeside uten å finne informasjon om at de har tilsatt klor. Dette gjøres jo normalt kun i tilfelle med problemer ved renseanlegget, eller at det har kommet forurenset vann inn i ledningsnettet. Ville om mulig luftet vannet du bruker til vannbytte et døgns tid før bruk for å være sikker på at klor er borte for sikkerhets skyld. Muligens også tatt en telefon til vannverket for å sjekke om det gjort noen tiltak det ikke er informert om. Det er tilnærmet umulig å medisinere uten at man vet hva man skal medisinere mot. En mulighet er kombinasjonen av Esha Exit og Esha 2000 som er en universalkur mot det meste som ikke er farlig siden den ikke svekker bakteriekulturen i filteret. Ut fra profilen din er det muligens snakk om et 900l kar, og da går det mye medisin for å a en kur. Lufting av vann til så store kar byr jo også på problemer siden det er snakk om store mengder.
Jeg tror også det var vannbyttet som trigget et utbrudd av et eller annet. Noe må vel ha ligget latent? Ryggfinnen på Rødmunntetraene blir vel ikke hvite / råtne uten at det er sykdom inne i bildet?

Har testet negativt for Ammoniakk og Nitritt med JBL TestLab dråpetester.
Kun testet Klor negativt med strips.

Kan det være metaller i varmtvannet? Har nesten ny varmtvannstank, men eldre rør ellers.

Men hva med spørsmålene mine vedr. filterbakteriene og General Tonic?

Noen som kan bistå?

Trond
Har ikke brukt denne medisinen, men i følge bruksanvisningen anbefales den som tilsetning ved innsetting av ny fisk i forebyggende øyemed, og det hadde de neppe gjort med noe som er tvilsomt å tilsett et akvarium i normal drift. Får håpe noen andre har mer informasjon om produktet.
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap