Trenger hjelp til å identifisere sykdom.

Jeg har akkurat kjøpt to slørhaler som ser tilsynelatende friske ut ut i fra oppførselen.

Men det er noe rart med den ene. Den har veldig små hvite klumper eller dotter på
bakkroppen og halen. Jeg oppdaget disse klumpene da jeg kom hjem fra dyrebutikken. Klumpene er såpass små at det er vanskelig å ta bilde av dem.
Jeg er engstelig for at det skal være en bakterie eller noe lignende, og at det kan smitte over til den andre fisken.

Det er bare disse to fiskene i en romslig bolle. Jeg skifter halvparten av vannet i bollen annenhver dag. Dessuten bruker jeg Sera aquatan vannbedrene for å bedre vannkvaliteten i bollen.

Jeg har også lagt merke til at denne fisken "spytter" ut maten en stund etter på, bare for å spise den igjen, også "spytter" den ut og spiser den igjen. Dette skjer frem og tilbake til han har spist opp alt.

Ellers virker han frisk og rask.

Kan dette være en slags sykdom, i så fall hvilken? eller er det bare normalt med de hvite klumpene?
På det ene bildet er det de små litt utydelige klumpene på siden av ryggen. Det er litt utydelig.
På bildet nummer to er det de hvite klumpene som sitter på halen.

Håper på mange fornuftige svar, takk

Her kar du lese om gullfisk /slørhaler. De har ikke noe godt liv i en bolle, de trenger MYE større plass, helst 200 liter.

Vet ikke hva som feiler de, men når fisker holdes i boller så blir de gjerne syke og dør relativt raskt. En gullfisk kan blir mange år gammel når den får riktige levekår.
Enig med StineMari; disse trenger mye bedre plass, og skikkelig filter.

Vanskelig å se ut fra bildene, men jeg vil gjette at den har hvitprikk...
Takk for raske svar, skal sjekke opp dette med hvitprikk!

Anngående bollen, jeg har rådført meg i dyrebutikk, har dessuten hatt slørhale i bolle før som har levd i nesten to år uten problemer.
Den fisken med disse hvite klumpene hadde det når jeg kjøpte han, så det ikke før jeg kom hjem.
2 år er ingenting for en gullfisk, de kan bli rundt 20 med godt stell, og kan vokse til 40cm +. Dyrebutikkene vil selge og bryr seg katten i hvordan fiskene får det hos folk så ta all info derfra med en klype salt og sjekk ut info andre steder. Mer salg for dyrebutikkene om fiskene stryker med :-P

I en liten bolle uten filter er det nesten umulig å holde stabil, god vannkvalitet, og det finnes ikke mange fisk som kan trives i slike omgivelser, selv om enkelte hardføre arter, som gullfisk, kan overleve en tid. Jeg får helt vondt av å tenke på alle de fiskene som daglig kjemper for livet i slike.

Vanskelig å si ut fra bildene hva som feiler de. Kan være hvitprikk, men umulig å se skikkelig. Ta et google bildesøk på hvitprikk og se om de bildene som kommer opp ligner før du eventuelt begynner med behandling.
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap