Avmagret ancistrus

3 av mine 5 L144 er blitt så magre. Buken har "innoverfasong" mot de andres runde buk, og t.o.m. i ansiktet er de markert tynne. Syns dette er så trist, og håper jeg skal klare å berge dem.

Mener det ikke kan være for lite mat, de er foret med tabimin, novo tab, fish pro green flakes, squash og agurk. Og jeg er ikke kjip med foret... I tillegg spiser de av de andre fiskenes flakfor som havner på bunnen. Jeg har rikt med planter og røtter i karet. Temp. er 27 gr. De to andre som bor i samme kar er som sagt runde og fine, så dette skjønner jeg ikke annet av enn at de må være syke. Det bor også corydoras og 2 perlegurami i karet, 2 ryggsvømmere. Jeg har 5 jegersnegler, og kanskje 10 små yngel av ancistrus sp. Det er gjemmeplasser og skiferhuler i karet, så jeg tror det skal være et godt grunnlag for trivsel.

De er ikke el har vært i lek. De spiser og Vannverdiene i karet (112L) er helt fine nå, men hadde en dag (!) med forhøyet nitritt, den er 0 nå etter daglig delvannsbytter.

Mine spm. er da hva dere tror kan være galt? Innvollsorm? (grøss og gru) Og hva anbefaler dere i såfall å behandle med? Jeg ser kun "vanlig" avføring. Noe annen opplagt årsak som jeg har oversett?
Lurer på om det er en ide å flytte dem over i et karantenekar for en solid fetekur? Noe levendefor el frossenfor de ville satt ekstra pris på, eller noe ekstra næringsrike grønnsaker som hadde vært lurt å fore med? Noe medisinering jeg bør prøve "for sikkerhets skyld"? Har eSHa exit og eSHa 2000, kan jeg evt. bruke begge samtidig?
Jeg er rimelig fortvilt nå.
Gode ideer ?
Leser og leser.. Ser ikke ut til at noen har fått avmagrede anc til å overleve. I et desperat forsøk på å redde dem, vurdere jeg ormekur til hund/katt. Jeg har begge deler i hus, etter innkjøp i Sverige nylig.
Noen som har prøvd? Hvor mye tør jeg gi dem? Tror jeg flytter dem over i karantene, selv om det ikke er et innkjørt kar. Daglige vannbytter må vel hjelpe mot uønskede vannverdier, eller..?
Karantenekaret vil innholde ca 15L vann

Har de innvollsormer, så er det nok spredt i hele karet allerede, så da er det lite poeng i å flytte dem. DEt finnes flere medisiner for å ta snyltere hos fisk, så dette får du forhåpentligvis til...
Takk, Sissimor, for svar. Jeg er bare så søkk fortvilt over disse lekkerbiskene mine, men når jeg studerer aktivitetsnivået deres får jeg nytt håp. Har bestemt meg for å ikke stresse dem mer, men få tak i nematol (?) el.l. i morra.
Er jo ikke sikkert det er orm, men sykelig tynne er de. De henger på glasset og jobber, så jeg har fått studert dem litt. Avføringen er som før, og jeg kjenner en gnist av håp. Nå skal de få litt broccoli.
Tilfeldig bekjentskap
© Astrid Westad
Reklame for plussmedlemskap