Fisk mister farge på finnen..
Hei!
Oppdaget i dag at den ene sverddrageren min har mistet helt fargen på halen.. Har hatt falsk neonsyke tidligere (midten av juni) med samme sykdomstegn, men hadde på det tidspunktet ikke sverddragere i samme kar.
Kan noen hjelpe meg? Ingen andre tegn enn at fargen er helt borte, halen er nå gjennomsiktig / litt hvit. Ellers er fisken frisk og fin (inntil videre iallefall)..
Har Esha Exit og 2000 stående, bør jeg kjøre en kur med begge to?
Takker for all hjelp!
Oppdaget i dag at den ene sverddrageren min har mistet helt fargen på halen.. Har hatt falsk neonsyke tidligere (midten av juni) med samme sykdomstegn, men hadde på det tidspunktet ikke sverddragere i samme kar.
Kan noen hjelpe meg? Ingen andre tegn enn at fargen er helt borte, halen er nå gjennomsiktig / litt hvit. Ellers er fisken frisk og fin (inntil videre iallefall)..
Har Esha Exit og 2000 stående, bør jeg kjøre en kur med begge to?
Takker for all hjelp!
Postet 07.09.12 kl 15:27
Postet 07.09.12 kl 19:39
Postet 08.09.12 kl 10:54
Ingen som kan hjelpe??
Er det ingen som kan hjelpe meg med å stille en diagnose?
Idag fant jeg 3 venusfisk døde, men de hadde ingen tydelige sykdomstegn.
Vannverdiene er som følger (målt nå nettopp) :
PH - 7,0
KH - 3,0
GH - 4,5
NO2 - 0,01
NO3 - ca 18
Nh3 - 0,01
Idag fant jeg 3 venusfisk døde, men de hadde ingen tydelige sykdomstegn.
Vannverdiene er som følger (målt nå nettopp) :
PH - 7,0
KH - 3,0
GH - 4,5
NO2 - 0,01
NO3 - ca 18
Nh3 - 0,01
Postet 09.09.12 kl 10:50
Mener å huske at sist jeg drev med akvarium så hadde jeg 15 -20 venusfisk ( tror det var venusfisk).
Der skjedde det samme.
av en eller annen grunn så var det alltid en som ikke var sammen med resten.
kan det være at de er utstøtt på noe vis ??? og mobbet i døden ?
Dette er ikke ment som ett svar men som en vinkling.
Der skjedde det samme.
av en eller annen grunn så var det alltid en som ikke var sammen med resten.
kan det være at de er utstøtt på noe vis ??? og mobbet i døden ?
Dette er ikke ment som ett svar men som en vinkling.
Postet 09.09.12 kl 11:32
Hmm... Det kan være, men kan ikke si jeg har lagt merke til noe mobbing. Egentlig er jeg helt betatt av hvor fint de stimer sammen Men har ganske mye planter og hjemmesteder, så er ikke lett å se hvis en stikker seg unna..
Skal holde litt øye med de utover dagen, og krysse fingrene for at det er det som skjer og ikke en skummel sykdom som utrydder alt liv i karet :P
Skal holde litt øye med de utover dagen, og krysse fingrene for at det er det som skjer og ikke en skummel sykdom som utrydder alt liv i karet :P
Postet 09.09.12 kl 12:35
Postet 10.09.12 kl 13:12
Postet 11.09.12 kl 08:45
Kanskje du kan fortelle litt mer om akvariet ditt, så er det lettere å kanskje få nøstet opp i årsaken?
Hvor stort er akvariet (antall liter)? Når satte du det i drift? Hvor lenge har du hatt fiskene? Hvor mange fisker har du totalt...?
Har du målt noe som helst av vannverdier som ph, nitritt og ammoniakk? Gh? Å sette i gang og måle alt man kan av vannverdier er det første man bør gjøre når det er trøbbbel på gang i et akvarium. Ofte kan vannverdi-tester gi svar på noe som kan iallefall være medvirkende til problemene. Ikke alltid altså, men noen ganger. Særlig viktig er det å teste de tre første verdiene jeg nevnte.
Når du har testet disse, kan du skrive inn svarene her i tråden, så folk som vil hjelpe deg kan se dem. Dette er et ledd i hjelp til å hjelpe deg
PS! Hvis du ikke har disse testene i hus allerede, anbefaler jeg deg å skaffe de via linken ovenfor (billig nettbutikk). Disse testene er noe alle akvarister bør sørge for å ha i hus!
Hvor stort er akvariet (antall liter)? Når satte du det i drift? Hvor lenge har du hatt fiskene? Hvor mange fisker har du totalt...?
Har du målt noe som helst av vannverdier som ph, nitritt og ammoniakk? Gh? Å sette i gang og måle alt man kan av vannverdier er det første man bør gjøre når det er trøbbbel på gang i et akvarium. Ofte kan vannverdi-tester gi svar på noe som kan iallefall være medvirkende til problemene. Ikke alltid altså, men noen ganger. Særlig viktig er det å teste de tre første verdiene jeg nevnte.
Når du har testet disse, kan du skrive inn svarene her i tråden, så folk som vil hjelpe deg kan se dem. Dette er et ledd i hjelp til å hjelpe deg
PS! Hvis du ikke har disse testene i hus allerede, anbefaler jeg deg å skaffe de via linken ovenfor (billig nettbutikk). Disse testene er noe alle akvarister bør sørge for å ha i hus!
Postet 11.09.12 kl 11:55
Endret: 11.09.12 kl 11:57
Akvariet har vært i gang i ett halvt år, men selve filteret har vært i gang i ca 1 ett år.
Vannverdiene er som følgende (full måling søndag):
PH - 7,0
KH - 3,0
GH - 4,5
NO2 - 0,01
NO3 - ca 12,5
NH3 - 0
Målte kun nitrat, nitritt og ph i går:
PH: 7.0
NO2: ca 15
NH3: 0.01
Akvariet har nå disse innbyggerne
3 stk Ancistrus Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´
1 stk Ancistrus cirrhosus
10 stk mini-rasbora
10 stk Dvergotocinclus Otocinclus macrospilus
1 stk Kardinaltetra Paracheirodon axelrodi
15 stk Venusfisk, Kardinalfisk Tanichthys albonubes
2 stk Honninggurami Trichogaster chuna
2 stk Perlegurami Trichogaster leerii
3 stk Sverddrager Xiphophorus hellerii (DISSE SKULLE EGENTLIG OMPLASSERES PÅ LØRDAG, MEN VILLE IKKE GI DE BORT NÅR DET ER SYKDOM I KARET)
Har kjørt en kur med EXIT og 2000, tok ett 40% vannbytte etter tredje dagen og tilsatte Esha Optima (i går altså)..
Vannverdiene er som følgende (full måling søndag):
PH - 7,0
KH - 3,0
GH - 4,5
NO2 - 0,01
NO3 - ca 12,5
NH3 - 0
Målte kun nitrat, nitritt og ph i går:
PH: 7.0
NO2: ca 15
NH3: 0.01
Akvariet har nå disse innbyggerne
3 stk Ancistrus Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´
1 stk Ancistrus cirrhosus
10 stk mini-rasbora
10 stk Dvergotocinclus Otocinclus macrospilus
1 stk Kardinaltetra Paracheirodon axelrodi
15 stk Venusfisk, Kardinalfisk Tanichthys albonubes
2 stk Honninggurami Trichogaster chuna
2 stk Perlegurami Trichogaster leerii
3 stk Sverddrager Xiphophorus hellerii (DISSE SKULLE EGENTLIG OMPLASSERES PÅ LØRDAG, MEN VILLE IKKE GI DE BORT NÅR DET ER SYKDOM I KARET)
Har kjørt en kur med EXIT og 2000, tok ett 40% vannbytte etter tredje dagen og tilsatte Esha Optima (i går altså)..
Postet 11.09.12 kl 13:03
Nye målinger
Kom hjem fra universitet nå, og har målt på nytt. Akvariet det dreier seg om er forresten 190 liter, så jeg hadde glemt det i forrige innlegg..
PH: 7,0
KH: 3
GH: 4
Nitrat: ca 12
Nitritt: 0,01
Ammoniak: 0
Nitrat: ca 12
Postet 11.09.12 kl 18:12
Postet 11.09.12 kl 22:29
Endret: 11.09.12 kl 22:44
Gjennombrudd!?
Tror kanskje jeg har sett en ting som kan hjelpe meg med å stille en diagnose!
Så nå (på 2 tydelig dårlige venusfisk, og den siste kardinalen) at rett under ryggfinnen (i "festet " til kroppen) så er det en slags misfarging... Ser ikke noe tilsvarende på de friske fiskene.
Viktig å påpeke at det ikke er utenpå fisken (som sopp eller lus), men selve fisken er liksom misfarget.
Legger med bilde av kardinaltetraen, fikk ikke tatt bilde av venusfisken, men det er akkurat samme "flekk" på de.. Beklager dårlig bilde, men bedre enn ingenting!
Noen som vet hva dette er?
Så nå (på 2 tydelig dårlige venusfisk, og den siste kardinalen) at rett under ryggfinnen (i "festet " til kroppen) så er det en slags misfarging... Ser ikke noe tilsvarende på de friske fiskene.
Viktig å påpeke at det ikke er utenpå fisken (som sopp eller lus), men selve fisken er liksom misfarget.
Legger med bilde av kardinaltetraen, fikk ikke tatt bilde av venusfisken, men det er akkurat samme "flekk" på de.. Beklager dårlig bilde, men bedre enn ingenting!
Noen som vet hva dette er?
Postet 11.09.12 kl 22:46
sverddragere og mollyer.. når eg har funne slike mystiske ting der fargen eller ein urolig oppførsel ikke stemmer. slamsuger eg godt i karet. samtidig så eg saltbader dem. husker ikke målå. tar d selv på auamål. de tåler d ganske salt. 20 min i egen bolle. hver dag 2- 5 dager. eshera lapper sårene godt etterpå. for sår e der. salt desifisere fisken. sånn som med oss. men bør ta d i tidlig stadie. platy og kan kure sånn. d er ei oppskrift på denne sia under sykdommer. stå på.. d går over)
Postet 12.09.12 kl 00:30
Postet 12.09.12 kl 00:33
Postet 12.09.12 kl 08:28
Sammendrag
Lager ett lite sammendrag av alt som har skjedd, så slipper dere å lese gjennom hele tråden. Trenger fremdeles hjelp til diagnose!!
Fredag for en uke siden oppdaget jeg at min ene sverddrage mistet fargen på halen. Var redd for falsk neonsyke, som jeg hadde utbrudd av i juni. Etter noen timer hadde halen til sverddragen blitt helt hvit. Fisken var på dette tidspunktet i bra form, men dagen etter hadde den spasmer og hvitfargen fra halen hadde spredd seg innover kroppen, den ble dermed avlivet.
Målte selvsagt alt av verdier, og det var ikke noen verdier som tilsa at dette skulle skje.
Satte igang en kombinasjonskur med Esha Exit og 2000 på fredag. Ingen som så syke ut på lørdag, men på søndag begynte det..
Har mistet totalt 14 venusfisk og 1 kardinaltetra, og det eneste tegnet på sykdom de har er at de får en misfarging ved/under ryggfinnen. Så ligger de døde neste morgen.. Viktig å påpeke at denne misfargingen ved ryggfinnen ikke er utenpå (som sopp eller lus), men mer en misfarging i selve fisken.
På mandag (etter 3dagers medisinkur) tok jeg ett stort 40% vannbytte, og tilsatte Esha Optima.
Verdiene er nå som følger:
Nitrat: ca 15
Karet det dreier seg om er ett 190 liters selskapskar (se profilen min).
Legger til slutt med ett bilde av hvordan sverddragen så ut, og ett (desverre dårlig) bilde av kardinaltetraen, hvor man ser misfargingen. Har ikke fått tatt noe brukbart bilde av venusfiskene, men er akkurat samme misfarging som på kardinalen, og det virker som når misfargingen kommer er fisken død morgenen etter.
Hvis noen kan komme med innspill eller ideer om hva dette kan være og hvordan medisiner jeg kan kjøpe, så bare rop ut!!
Har tilgjengelig Esha Exit, Esha 2000 og Myxazin Fin Rot & Bacteria, men har mulighet til å dra på dyrebutikken i morgen.
Fredag for en uke siden oppdaget jeg at min ene sverddrage mistet fargen på halen. Var redd for falsk neonsyke, som jeg hadde utbrudd av i juni. Etter noen timer hadde halen til sverddragen blitt helt hvit. Fisken var på dette tidspunktet i bra form, men dagen etter hadde den spasmer og hvitfargen fra halen hadde spredd seg innover kroppen, den ble dermed avlivet.
Målte selvsagt alt av verdier, og det var ikke noen verdier som tilsa at dette skulle skje.
Satte igang en kombinasjonskur med Esha Exit og 2000 på fredag. Ingen som så syke ut på lørdag, men på søndag begynte det..
Har mistet totalt 14 venusfisk og 1 kardinaltetra, og det eneste tegnet på sykdom de har er at de får en misfarging ved/under ryggfinnen. Så ligger de døde neste morgen.. Viktig å påpeke at denne misfargingen ved ryggfinnen ikke er utenpå (som sopp eller lus), men mer en misfarging i selve fisken.
På mandag (etter 3dagers medisinkur) tok jeg ett stort 40% vannbytte, og tilsatte Esha Optima.
Verdiene er nå som følger:
Nitrat: ca 15
Karet det dreier seg om er ett 190 liters selskapskar (se profilen min).
Legger til slutt med ett bilde av hvordan sverddragen så ut, og ett (desverre dårlig) bilde av kardinaltetraen, hvor man ser misfargingen. Har ikke fått tatt noe brukbart bilde av venusfiskene, men er akkurat samme misfarging som på kardinalen, og det virker som når misfargingen kommer er fisken død morgenen etter.
Hvis noen kan komme med innspill eller ideer om hva dette kan være og hvordan medisiner jeg kan kjøpe, så bare rop ut!!
Har tilgjengelig Esha Exit, Esha 2000 og Myxazin Fin Rot & Bacteria, men har mulighet til å dra på dyrebutikken i morgen.
Postet 12.09.12 kl 19:46
Og det fortsetter..
I dag lå to venusfisk døde.. Hvis noen leser innlegget overfor og kan hjelpe så setter jeg stor pris på det.
Har mulighet til å kjøpe medisin på dyrebutikken i ettermiddag..
Har mulighet til å kjøpe medisin på dyrebutikken i ettermiddag..
Postet 13.09.12 kl 07:46
Postet 13.09.12 kl 08:34
Postet 13.09.12 kl 10:16