Krokete guppy som dør

Jeg har noe merkelig greier på noen av guppyene mine. Det begynte med en guppy, som plutselig ble veldig krokete i ryggen, og så døde den. Nå er det en til som er begynt å bli slik. Noen som vet hva dette kommer av?
Nå ser jeg antydning til dette på den tredje hunnen min. Den første ble bare sånn uten videre. De to andre (inkl den jeg oppdaget i dag) har først ynglet, og så blir de slik ganske rett etterpå.
Legger ut noen bilder. Første er av den med bare en antydning. Man ser at det er kommet en knekk akurat forran finnen på ryggen. Det andre bildet er av den som har kommet langt. Slik omtrent såg den første som fikk dette ut, før hun døde.
Helt vanlig på guppy dette. Skyldes innavl og alt for rask vekst hos "farmerne", gjerne med veksthormoner. Legger du tette fødsler på kaka, så sliter damene virkelig...

Prøv å få tak i guppy fra seriøse oppdrettere her hjemme, så får du mye morro med fiskene
Å ja, så det er vanlig ja... Kjedelig det da. Så det er ingenting man kan gjøre? Her har de ikke hatt tette fødsler, de har bare hatt et "kull" hver, den ene ingen

Har de vondt når de blir sånn? Kan jeg la dem gå til de dør selv, eller bør jeg hjelpe dem litt på veg når jeg ser at de begynner å bli slik?
Bare hjelp dem på vei, du. De dør allikevel.
Så unngår de å bli jaget mens de sykner hen og dør, og du slipper død fisk i karet ditt. Slå dem i hjel, el slipp nedi kokende vann.
Synd, men sant.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap