Temperaturbehandling av hvitprikk. tåler de det?
to av fiskane mine har fått hvitprikk i helga. Vurderer temperaturbehandling, men har sett at de fleste av fiskane mine har anbefalt temperatur opp til 28 grader. lurer på om noken har erfaring med temperaturbehandling av følgende fisk:
Gurami (Marmor)
Gibbiceps
Tigerbarbe
Papegøyeciklide
Scalare
Er det mange som har erfart at fisk har dødd av behandlinga? I såfall, hvilke fisk hadde du?
Takk for svar
Gurami (Marmor)
Gibbiceps
Tigerbarbe
Papegøyeciklide
Scalare
Er det mange som har erfart at fisk har dødd av behandlinga? I såfall, hvilke fisk hadde du?
Takk for svar
Postet 16.09.12 kl 22:20
Postet 16.09.12 kl 22:33
Etter min erfaring "tåler" de fleste fisk temperaturkuren veldig godt, men jeg fikk ikke tatt knekken på hvitprikk med den, selv om jeg gjorde alt nøyaktig "etter boka".
Så det blir ingen temperaturkur på fisk i mine karr en gang til (hvis de skulle bli syke).
Medisiner er mer effektivt, lettvint og gir mindre stress for både eier og fisk
Temperaturkuren tar lenger tid og dessuten kan det koste deg dyrt i varmekolber.
Jeg hadde to nye kolber på 150 w og begge gikk i stykker etter kuren.
Så da var det bare å kjøpe nye varmekolber etterpå. Ble til at jeg måtte medisinere også selvsagt. Så i alt ble det en dyr affære. Hadde vært mye rimeligere å bare kjøpe den medisinen med en gang!
Så det blir ingen temperaturkur på fisk i mine karr en gang til (hvis de skulle bli syke).
Medisiner er mer effektivt, lettvint og gir mindre stress for både eier og fisk
Temperaturkuren tar lenger tid og dessuten kan det koste deg dyrt i varmekolber.
Jeg hadde to nye kolber på 150 w og begge gikk i stykker etter kuren.
Så da var det bare å kjøpe nye varmekolber etterpå. Ble til at jeg måtte medisinere også selvsagt. Så i alt ble det en dyr affære. Hadde vært mye rimeligere å bare kjøpe den medisinen med en gang!
Postet 18.09.12 kl 00:54
Jeg er stor tilhenger av varmekur og har veldig god erfaring med det. Mener det langsiktig er en mye bedre løsning å la fiskene håndtere sykdom og bygge opp immunforsvaret enn å medisinere for alt mulig. Unngår til det ytterste medisinering i mine kar og benytter heller varmekur, karantenekar og hyppige vannskifter for å holde fiskene friske. Utrolig hvor bra det i grunnen går. Følger samme prinsippet for meg selv også og rører ikke paracet o.l. og er "aldri" syk.
Postet 18.09.12 kl 12:02
jeg fikk ikke tatt knekken på hvitprikk med den, selv om jeg gjorde alt nøyaktig "etter boka".
Høres ut som det enten var noe feil med "boka" di, eller at det var noe annet enn hvitprikk. Temperaturen skal opp over (!) 32 grader, i hele (!) akvariet, og den skal være over 32 grader under hele (!) varmekuren. Det er selvsagt mye som kan gå feil her: Dårlig sirkulasjon kan gjøre at soner i akvariet ikke blir ordentlig varmet opp. Dårlig termometer kan vise feil temperatur (vanligere problem enn mange kanskje tror). Underdimensjonerte eller dårlige varmekolber kan gi ustabil temperatur. Temperaturvariasjoner i rommet kan gi ustabil temperatur. Når lysene skrues av om natta, kan det gjøre at temperaturen synker noen grader, særlig hvis varmekolbene er i minste laget. Og så videre, og så videre.
De siste gangene jeg hadde hvitprikk i noen av karene mine (det begynner å bli noen år siden), kjørte jeg varmekur og ingen medisiner, og det var effektivt. Parasitten dør den, når temperaturen er over 32 grader. Ingen parasitt -> ingen sykdom. Det hører med til historien at jeg hadde kraftig overdimensjonerte varmekolber, brukte flere termometer samtidig for å minimere risikoen for feilmålinger, og hadde ekstra sirkulasjon i vannet både for å holde oksygennivået oppe og for å sørge for lik temperatur i hele akvariet. Men jeg mener at alt dette hører med når man skal kjøre varmekur.
ErlendTemperaturkuren tar lenger tid og dessuten kan det koste deg dyrt i varmekolber. Jeg hadde to nye kolber på 150 w og begge gikk i stykker etter kuren. Så da var det bare å kjøpe nye varmekolber etterpå.
Sikkert det beste. Høres ut som noen skikkelige søppel-varmekolber det der. Varmekolber som ikke tåler litt varme... heh. Vær glad for at de røk mens du var i nærheten, og ikke mens du var bortreist om vinteren eller noe sånt.
Postet 18.09.12 kl 12:55
Endret: 18.09.12 kl 12:58
Jeg hadde tempen på 33 grader, brukte tre termometere, og hadde også tatt ut nesten all sanden og annet av akvariet osv for at tempen skulle komme til jevnt overalt. Jeg brukte to varmekolber som sagt, nettopp for å holde jevn varme i begge ender av et 180 Liters akvarium.
Det var hvitprikk og ikke noe annet, jeg så jo prikkene på fiskene Dette var et karr som var godt innkjørt, i et år ca, jeg hadde brukt cappathablad i akvariet hele tiden, men sluttet med det, og det var da sykdommen brøt ut. Kanskje cappathablad holdt sykdommen i sjakk før det. Fiskene klødde seg av og til, men jeg trodde det var normal atferd, og de levde jo et år med kløe før hvitprikken slo ut.
Det tok også lang tid med medisinering for å bli kvitt det, jeg tror jeg medisinerte med Esha exit i to omganger også,en uke i slengen. Det er en stund siden, så jeg husker ikke nøyaktig. Men, jeg ble ihvertfall kvitt det for godt med Esha exit.
Det var hvitprikk og ikke noe annet, jeg så jo prikkene på fiskene Dette var et karr som var godt innkjørt, i et år ca, jeg hadde brukt cappathablad i akvariet hele tiden, men sluttet med det, og det var da sykdommen brøt ut. Kanskje cappathablad holdt sykdommen i sjakk før det. Fiskene klødde seg av og til, men jeg trodde det var normal atferd, og de levde jo et år med kløe før hvitprikken slo ut.
Det tok også lang tid med medisinering for å bli kvitt det, jeg tror jeg medisinerte med Esha exit i to omganger også,en uke i slengen. Det er en stund siden, så jeg husker ikke nøyaktig. Men, jeg ble ihvertfall kvitt det for godt med Esha exit.
Postet 18.09.12 kl 13:19
ErlendDet var hvitprikk og ikke noe annet, jeg så jo prikkene på fiskene;)
Det er ikke gull alt som glimrer, og det er ikke hvitprikk alt som er hvitt og prikkete.
Men jeg kan jo selvsagt ikke utelukke at det var en super-temperaturresistent mutant-koloni av hvitprikkparasitter du hadde heller.
ErlendMen, jeg ble ihvertfall kvitt det for godt med Esha exit.
Jeg har også god erfaring med Esha-medisiner. Det virker som de skader filterbakteriene mindre enn mye annet på markedet også.
Postet 18.09.12 kl 13:57
Postet 18.09.12 kl 14:04
Postet 18.09.12 kl 14:47
Postet 18.09.12 kl 18:47
Postet 19.09.12 kl 00:30
Ved så høye temperaturer som dette, er livssyklusen til hvitprikk under to døgn, etter det jeg har lest. Altså klekkes eggene på mindre tid enn dette.
Hvis temperaturen i bunnlaget eller filteret er lavere, vil livssyklusen til eggene som ligger her, selvsagt bli lengre.
Og om det ligger egg i f.eks. en håv man har brukt i akvariet, vil disse eggene kunne overleve en stund hvis håven er oppbevart forholdsvis kjølig.
Merk at det er to måter å kjøre varmekur på. En av måtene innebærer å kjøre jojo-temperaturer over to uker. Den enklere måten er å øke tempen til over 32 grader, og holde den sånn i 4-5 dager eller mer. Det er denne som er mest brukt blant akvarister, trolig fordi den er vanskeligere å gjøre feil, og noen fisk kan nok bli mindre stresset av jevnt høy temperatur, enn av temperatur som går opp og ned.
Fordelen med jojo-kuren er at man ikke bare stopper utbruddet, men også utrydder parasitten totalt. Vanligvis holder det å stoppe utbruddet, så lenge man samtidig kan forbedre vannverdiene og gi fiskene bedre immunforsvar. Normale friske fisk tåler å ha hvitprikk-parasitter i karet, det blir ikke nødvendigvis utbrudd av den grunn.
Jojo-kuren gjøres ca. ved å øke til 32+ i 24 timer, deretter ha normal temperatur i 48 timer, deretter 32+ i 24 timer, og normal temperatur i 48 timer. Merk: Den som vurderer å kjøre varmekur bør ikke ta meg på ordet, men bruke google for å finne skikkelige oppskrifter.
Hvis temperaturen i bunnlaget eller filteret er lavere, vil livssyklusen til eggene som ligger her, selvsagt bli lengre.
Og om det ligger egg i f.eks. en håv man har brukt i akvariet, vil disse eggene kunne overleve en stund hvis håven er oppbevart forholdsvis kjølig.
Merk at det er to måter å kjøre varmekur på. En av måtene innebærer å kjøre jojo-temperaturer over to uker. Den enklere måten er å øke tempen til over 32 grader, og holde den sånn i 4-5 dager eller mer. Det er denne som er mest brukt blant akvarister, trolig fordi den er vanskeligere å gjøre feil, og noen fisk kan nok bli mindre stresset av jevnt høy temperatur, enn av temperatur som går opp og ned.
Fordelen med jojo-kuren er at man ikke bare stopper utbruddet, men også utrydder parasitten totalt. Vanligvis holder det å stoppe utbruddet, så lenge man samtidig kan forbedre vannverdiene og gi fiskene bedre immunforsvar. Normale friske fisk tåler å ha hvitprikk-parasitter i karet, det blir ikke nødvendigvis utbrudd av den grunn.
Jojo-kuren gjøres ca. ved å øke til 32+ i 24 timer, deretter ha normal temperatur i 48 timer, deretter 32+ i 24 timer, og normal temperatur i 48 timer. Merk: Den som vurderer å kjøre varmekur bør ikke ta meg på ordet, men bruke google for å finne skikkelige oppskrifter.
Postet 19.09.12 kl 12:30
Postet 19.09.12 kl 14:21
Nina3Kampfisk, du har rett. Noe annet er; at ikke alt som er hvite prikker nødvendigvis er hvitprikk. Så sprøtt er det ikke :)
Hvite prikkene på finnene til Praktbotia kan vel ikke være annet enn hvitprikk? Det var Praktbotia jeg hadde hvitprikk på. Men, hadde det vært noe annet enn hvitprikk ville de jo dødd av temperaturkuren siden alt annet eksploderer ved høyere temperaturer?
Jeg holdt varmekuren i 5 døgn i slengen ja....
Postet 19.09.12 kl 15:25
Jeg ville kjørt en ny temperaturbehandling. Koster ingen ting, og er verdt et nytt forsøk.
Men det er viktig at temp.økningen skjer i løpet av 12 timer, og at temperaturen holder seg over 32 gr gjennom hele kuren. Lurt å ikke endre innetemp. i huset i løpet av kuren.
Som sagt, jeg så bedring allerede dagen etter temp.økning.
Men det er viktig at temp.økningen skjer i løpet av 12 timer, og at temperaturen holder seg over 32 gr gjennom hele kuren. Lurt å ikke endre innetemp. i huset i løpet av kuren.
Som sagt, jeg så bedring allerede dagen etter temp.økning.
Postet 19.09.12 kl 19:19