Sykdom i akvariet?

Hei!
Jeg lurer på hvorfor fiskene mine blir syke?
De blir slappe, mister "fronten" og dør fort. Dette her nå skjedd med 4 fisker på 2 uker.

Nitritt:0,0 - 0,3

Håper på hjelp! Er veldig fortvilet!

-Bjørnar
Jeg ville nok ha sjekket andre verdier enn bare No2 og sjekket om vannverdien stemmer overens med fiskene du har.
Er akvariumet innkjørt?
Ser du andre tegn før dem blir slappe og dør.

Nå er jeg ganske ny selv, men dette var iallefall noe jeg ville ha sjekket først.
Cathy
Jeg ville nok ha sjekket andre verdier enn bare No2 og sjekket om vannverdien stemmer overens med fiskene du har. Er akvariumet innkjørt? Ser du andre tegn før dem blir slappe og dør. Nå er jeg ganske ny selv, men dette var iallefall noe jeg ville ha sjekket først.

Den ansatte i dyrebutikken mente det ikke var nødvendig å sjekke PH siden vi bodde i Norge.

Akvariet ble innkjørt for omtrent 6-8 måneder siden.
Hører så mange skrekk historier om dyrebutikker at jeg spyr. For å ta ytter punktene så skal vel malawi oppi pH 8 mener jeg og huske og Apistogramma som jeg har, ned mot 3,5 i pH for noen av dem. ( T.ek Apistogramma pantalone) Antar om du har "vanlig" byvann ligger din pH rundt 7.

Anbefaler deg å høre med folk på forum og IKKE i butikker. Finnes heldigvis noen unntak, men en vet jo ikke hvilke det er når en selv er nær blank

Bruk forumet her du, anbefales
Akvaristen Bjørnar
mister "fronten"

Hva mener du med å miste "fronten"?
Akvaristen Bjørnar
Den ansatte i dyrebutikken mente det ikke var nødvendig å sjekke PH siden vi bodde i Norge.

PH i norsk vann er vel som regel rundt 7.0 - 7.5. For fisker som vil ha PH på rundt dette er jo det ypperlig, men jeg ville fortsatt målt for å være sikker. Du vet aldri om det er noe i vannet der du bor som gjør noe med verdien, eller om du kanskje har pyntegjenstander eller planter i karet som påvirker verdien.

Men for fisk som MÅ ha lavere PH enn dette, eller høyere, da må man jo absolutt måle vannet sitt.

Hva mener du med at de "mister fronten"?

Det kan også hjelpe litt med informasjon om hvor ofte, og hvor mye vannbytter du har, og hva slags fisk du har i dette karet som dør, og hvilken fisk de deler plass sammen med.

Jo mer informasjon man får, gjerne bilder av de syke fiskene og, jo lettere er det å hjelpe med en diagnose. Alle her vil nok helst hjelpe så mye som mulig for å unngå at fisk dør.

Jeg er selv ganske ny i akvarieverdenen, men råd og hjelp fra forumet har hjulpet meg veldig mye så langt. =)
Kampfisk
[QUOTE=Akvaristen Bjørnar]mister "fronten"

Hva mener du med å miste "fronten"?
Med "mister fronten" buken. Skal rettes.
Står en del om fiske sykdommer her:

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap