Hjelp - hvitprikk: medisin eller varme?

Hei
Jeg har et 125 liters akvarie med følgende fisker:
- corydoras paletus (liker 18-26 grader)
- ancistruser (liker 20-30 grader)
- guppy (liker 18-28)
- platy (liker 18-25)
- siamesiske algeetere (liker 21-27)
- kuliåler (liker 24-30 grader)

.. og tre viftereker....

Fiskene ( alle unntatt coryene) er prikkete over det hele.

Skal jeg kjøre varmebehandling eller bruke meidisin?

Butikken sa at jeg skulle skru opp varmen til 30 grader og gi medisin. Hvis jeg kan klare meg med bare varme, uten å ta livet av fiskene, så hadde det vært fint, for da overlever kanskje rekene?

Noen erfarne akvarister som kan hjelpe?
Om du skulle gå for medisin har jeg hatt hell med Esha exit som er snill med både fiskene og filterbakteriene.

Varme skal jeg ikke uttale meg om for jeg vet ikke hva fiskene dine tåler.
Ikke så mye medisiner rekene tåler. Esha exit tåler reker. Varmebehandling vet jeg ikke så mye om,annet at fiskene dine må tåle 32 c.
Corydorasene er ømfintlige for høy temperatur; og ved varmekuren MÅ du ha 32 gr.
Jeg kjørte varmekuren sammenhengende i 5 døgn, og coryene mine klarte seg godt. Men jeg anbefaler det ikke, hadde jeg hatt eSHa medisin for hånden da hvitprikk brøt ut, hadde jeg gått for den løsningen.
Jeg hadde nok flaks Nå har jeg alltid eSHa 2000 og exit stående på lur, i tilfelle sykdom. Greit å komme igang med medisineringen med en gang en vet hva slags sykdom det dreier seg ok. God bedring - og lykke til!
Fisken din tåler godt å gå i 32' i en kortere periode, selv coryen.
Varmekuren dreper parasitten men ikke eggene,disse klekkes etter7-10 dager,derfor bør en slik kur vare 10-14dager. Det er viktig at du øker sirkulasjonen i overflaten slik at oxigen tilføselen økes i vannet.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap