Plutselig fiskedød

De siste tre dagene har jeg opplevd at flere av de store fiskene i karet har dødd.

Jeg begynner med en beskrivelse av karet:
Et Juwel Rio 240 med et Eheim Pro3 350 utvendig filter. Det innvendige filteret som hører til, er tatt ut. Dekoren består primært av røtter, skiferhuler og akvariet er rikelig beplantet uten at det er voldsomt mye planter. For en uke siden var det følgende fisk, rangert etter fysisk størrelse:
1 x pleco (20 cm)
1 x SAE (12-14 cm)
4 x perlegurami (12-14 cm)
1 x sjokolademalle (10-12 cm)
2 x praktbotia (10-12 cm)
1 x regnbuefisk (10-12 cm)

ca 10 x neontetra
ca 10 x glødebåndtetra
10 x corydoras

Atferden har vært normal over lang tid, men søndag morgen fant vi regnbuefisken, SAE-en og en praktbotia død, i tillegg til en neontetra. På det tidspunktet var både guramiene (noe som i og for seg er normalt) og flere av tetraene i overflaten og snappet etter luft. Den umiddelbare reaksjonen var å måle verdier, og nitrittnivået viste seg da å være 0,3 mg/l (den nest laveste "graden" på tetratesten). pH på 6,5. 50 % av vannet ble da byttet ut og en diffusor ble satt på utblåsingsrøret.

I morges var den andre praktbotiaen også død, og en til av neontetraene strøk med i løpet av dagen.

SAE-en, praktbotiaene og regnbuefisken var alle ca. 5 år gamle (i vårt kar).

På min lokale akvariebutikk var svaret å fortsette med diffusoren og gjerne å tilsette salt. Min lokale butikk svarer "salt" på alle problemer jeg kommer til dem med, så jeg tar det svaret med (unnskyld ordspillet, men det er tiltenkt) en klype salt. De hadde ikke mulighet for å teste mitt medbragte vann ut over det jeg allerede hadde gjort selv (pH 6,5; NO2 0,3; NO3 12,5; GH 3 og KH 3). Vannet holder 26 grader.

Ellers har jeg lys på i karet 11 timer/døgn, bytter vann 1/4-1/3 hver uke (prøver i alle fall). Er normalt tilbakeholden med foring.

Noen som har noen teorier rundt dette? Hvis vannverdiene er normale, må det vel deduksjonsmessig være sykdom? Jeg ønsker selvsagt å unngå at flere av de store fiskene dør, spesielt plecoen, som er over 8 år gammel, og sjokolademallen, som er 6 år. Jeg vil også nødig gjøre noe overilt som gjør vondt verre.
Nitritt er kan være dødelig ved en konsentrasjon på 0,3, så det er nok det som har ført til fiskedød.

Hvor nitritten kommer fra er litt værre å finne ut av. Har du gjort noen endringer de siste 3- 4 ukene ? Flere fisker, rens av pumpa, bytte av filtermateriale eller noe annet ?
Skift vann i allefall mens du utreder dette.
Daglig vannskifte så lenge nitritten er målbar, er standardprosedyre, nå som tidligere

Ingen endringer siste måned, nei, men for to måneder siden hadde vi en større operasjon hvor vi skulle bytte ut det innvendige filteret med et utvendig, samtidig som bakgrunner og det innvendige filteret ble fjernet. Vann og fisk ble flyttet over i et lånekar og "gugge" og en av svampene fra det gamle filteret ble fordelt i det nye. Grusen vi hadde, ble forkastet til fordel for ny sand, fordi vi ville ha corydoraser, som ble satt inn en uke senere.

Men dette er altså to måneder siden, og jeg har vansker med å se sammenhengen med plutselige problemer nå. Filteret er ikke renset på noen måte ennå, gjennomstrømmingen er bra og NO2-nivået har vært OK (
Lars Christian Schreiner
Ingen endringer siste måned, nei, men for to måneder siden hadde vi en større operasjon hvor vi skulle bytte ut det innvendige filteret med et utvendig, samtidig som bakgrunner og det innvendige filteret ble fjernet. (

Jeg tror det er dette som er grunnen. Det nye filteret har ikke opparbeidet nok bakterieflora til all den fisken du har. Greit nok at du ga det nye filteret en kick start med en svamp fra det gamle, men dette har ikke vært nok når du har mye fisk. Rundt 6 uker er ikke uvanlig før nitritt slår ut.

Her er det bytte av vann som gjelder. Og ikke gå til anskaffelse av ny fisk før om en stund. Vær tolmodig slik at nye filter får kjørt seg godt inn.
Lars Christian Schreiner
Grusen vi hadde, ble forkastet til fordel for ny sand, fordi vi ville ha corydoraser, som ble satt inn en uke senere. Men dette er altså to måneder siden, og jeg har vansker med å se sammenhengen med plutselige problemer nå. Filteret er ikke renset på noen måte ennå, gjennomstrømmingen er bra og NO2-nivået har vært OK (

Da du byttet ut grusen med ny sand, forsvant også mye av bakteriefloraen din. Bakterier setter seg der de finner feste, også i grusen. Sammen med redusert filterkapasitet, blir dette for mye.

Jeg er ellers enig med deg i at det har gått svært lang tid før problemet dukket opp. Når flere forhold er vurdert og funnet uaktuelle som årsak, er dette som er igjen det mest sannsynlige.

Ja, jeg kommer til å bytte vann daglig helt til nitritten ikke er målbar. Men kan noen forklare hvorfor dette hovedsakelig rammer de fysisk store fiskene i større grad en de små? Jeg mener, hvis det er nitritt, skulle ikke logikk tilsi at en gitt nitrittkonsentrasjon ville ha større innvirkning på små individer enn på store? Det ser jo i så fall ut til at det motsatte er tilfellet her? Man gir jo en større dose bedøvelse til hest enn til marsvin?

Og hva er deres syn på akvariebutikkens råd om salt? Selv er jeg skeptisk, spesielt med tanke på corydorasene og de andre mallene.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap