Er det tomme akv smittet?

Hei!
i går oppdaget prikker på en platy og en prikk på en tetra,jeg mistenker hvitprikk. Medisin er på vei i posten..
Problemet er at jeg har et tomt kar som jeg for noen få dager kikcstartet med hjelp av dette syke karet, flyttet også over noen planter fra det syke til det nye.
Nye karet står uten fisk, planen var å flytte kardinalene over da jeg oppdaget prikkene. Men er det tomme karet smittet nå??
Jeg regner med jeg burde vente med å flytte kardinalene til de er friskmeldt.
mvh
Hvitprikkparasitten er overalt. Grunnen til at fiskene blir syke er at de av forskjellig årsak får redusert immunforsvar slik at parasitten får fotfeste.

Dersom det tomme karet har vært uten fisk i tilstrekkelig mange dager, vil parasitten ha dødd ut av mangel på vertsfisk. Hvor mange dager overlever hvitprikkparasitten uten vert? To døgn? Tre? Jeg husker dessverre ikke. Men etter tre døgn ville jeg begynt å gå ut fra at ting var trygt.

Mulig litt søking her på forumet kan svare litt sikrere på hvor mange dager hvitprikkparasitten klarer å overleve i et kar uten vertsfisk...? Det er ikke lenge, det har jeg lest, men jeg husker altså ikke riktig hvor lenge det var.
takk for svar
regner med at det er de nye platyene som har utløst dette..
men skal jeg da medisinere et tomt akvarie???
hvis jeg alikevel må medisinere begge kar så kan jeg jo kanskje likegreit flytte over de som skal få ny bolig? eller kanskje ikke bra med det stresset i tillegg. Tror heldigvis jeg oppdaget sykdommen tidlig.

nå så jeg svaret ditt mona o.
Da lar jeg bare karet stå å godgjøre seg uten fisk
Glem innlegget mitt over, det ser ut til at parasitten er mer seiglivet enn man skulle tro. Det kan ligge egg i bunnlaget i lang tid. Tydeligvis en overlevelses-strategi fra parasittens side, det er slik at ikke alle eggene klekker på en gang. Noen drøyer i lange tider, andre klekker innen et døgn eller to.

Søkte på engelsk og fikk opp mange tråder på engelskspråklige forum rundt om.

Her står det litt om hvitprikk og div behandlingsmetoder, hvis du leser engelsk.

da blir kanskje dette en mer langtekkelig greie en jeg håpet på, hm tror handlingsplanen min blir å la det nye stå tomt, medisinere i det andre karet, forhåpetligvis friskmelde kardinaler snart, så flytte de over i det nye ( slamsuge der først), observere de vel å lenge, håpe de ikke blir syke. så når jeg er sikker, kjøpe de andre fiskene jeg har lyst på oppi der
Noen som har forslag til en bedre handlingsplan?
Skal du allikevel flytte de (til et tomt kar uten annen dyrbar fisk) er det like greit å bli ferdig med det først som sist. Som jeg nevnte i mitt første innlegg så bryter dette ut når fisken blir svekket - noe den bl.a. blir av flytting/endring av miljø. Om den først medisineres blir den svak av det, om den så flyttes like etterpå er det stor sannsynlighet for at den får et nytt utbrudd.

Jeg ville enten hatt fiskene i karet de er i nå og medisinert der, for så å la de gå et par uker og spise seg store og sterke i samme karet før flytting, eller flytte de med én gang og medisinere begge karene om nødvendig.
leser engelsk men orka ikke hele nå trøtt som jeg er. Lest om varmekuren men prøver i første omgang med medisin ( bestilt esha exit) leste i linket at det sammen med medisin kan lønne seg å øke temeraturen litt ( nå er ikke jeg stø i farenheit, men er vel snakk om noen få grader)
Hvitprikkparasittens livssyklus henger sammen med temperaturen på vannet. Er det varmt går syklusen fort, er det kjølig sakner den av og kan nesten stoppe helt opp og gå nærmest i dvale en stund.

En lett økning i temperaturen under medisinering i akvariet kan være en lur idè, for det gjør at livssyklusen til parasitten speedes opp litt, og dermed får man (forhåpentligvis) tatt knekken på flere parasitter på kortere tid enn ved en lavere temperatur.

Husk å justere utblåset på filteret slik at mest mulig av vannoverflaten bølger og bobler litt, for at vannet skal oppta mest mulig oksygen. Fiskene trenger det når de skal medisineres og leve i varmere vann enn normalt. Varmt vann holder på mindre oksygen enn kjølig vann, derfor må man prøve og øke oksygenopptaket i overflaten.
Noen flere spørsmål
Flyttet kardinalene og to gullguramier over i det nye karet, følte det andre var overbefolket så avgjorde at flytting kom til å føre til mer trivsel og derfor bli fortere friske.

De jeg har flyttet viser ingen tegn til sykdom (er en neontetra som har en prikk i det andre akv) så venter med medisin i det nye, gransker de nøye jevnlig. Begynte å medisinere det gml akv i går, bortsett fra en prikk på en platy til så har det ikke blitt forverring siden jeg merket dette for endel dager siden. ( mulig forklaring er at vannet har vært for kaldt? noe ny måler viste)

Synes kanskje noen av prikkene ser større ut en en millimeter, så jeg tok oppi esha 2000 i tillegg til exit for å være sikker, stod dette gikk fint, håper det stemmer?
skiftet vann og renset filteret for å få opp farten på vannstrømmen, satt også på litt diffusor, nå pisker det godt oppi der, fiskene leker i strømmen og virker aldeles kjempefornøyde

har også et 3 akvarium og et lite terrarie jeg prøver å få eplesnegler til å legge egg i nå, så hvis jeg skyller og tørker div verktøy (som algeskrape osv) etter hvert akvarie er det trygt å bruke da? tenker på smittefare.
kan eplesnegler bli syke eller være bærere av smitte?

takker for svar, har ikke mye erfaring med sykdom, heldigvis
Hildee
kan eplesnegler bli syke eller være bærere av smitte?

Eplesnegler kan ikke få hvitprikk-sykdommen selv, men de kan være bærere av smitte, i den form at de har med seg vann med smitte/parasitter i. Sneglene lukker jo foten og litt vann inne i skjellet sitt når de blir tatt opp, og i det vannet (èn dråpe er nok) kan det altså være parasitter i det frittsvømmende stadiet av livssyklusen til hvitprikkparasitten.
Såp vidt jeg vet vil medisinering av en fiskeløst kar ha null effekt da medisinet bare dreper parasitter mens den er på vertsfisken. Correct me if I'm wrong.
Kontorstol
Såp vidt jeg vet vil medisinering av en fiskeløst kar ha null effekt da medisinet bare dreper parasitter mens den er på vertsfisken. Correct me if I'm wrong. :-)

Dreper det ikke parasitten mens den svømmer ubeskyttet rundt i vannet på jakt etter vertsfisk da? Jeg skal ikke påstå det, men det høres jo ulogisk ut at den ikke skulle kunne drepe parasitten i sitt mest sårbare og ubeskyttede stadie? Når den først har slått seg ned på fisken, borer den seg jo ned under skjellene og blir "kapslet" inn (derav den "hvite prikken"), og blir relativt godt beskyttet mot påvirkninger utenfra.

Nei, jeg synes det høres ulogisk ut at medsinen ikke skal kunne ta parasitten i det stadiet, men...hvem vet, jeg har aldri virkelig tenkt over det før nå. Har bare hørt at den ikke er sårbar for medisin under eggstadiet når den ligger i bunnlaget.

Lurer på om jeg må google dette litt...

REDIGERT;

Det ser ut som parasitter som sitter på fisken ikke kan drepes med medisin.
The Skeptical Aquarist har skrevet om dette temaet her i denne artikkelen:
Om stadiet der parasitten borer seg ned under huden på fisken og kapsles inn:
"The histolytes cause the host fishes' epithelium to thicken, so that the host's own immune reaction provides a safe haven for this "adult" or "mature" stage, where it's protected from medication."

Lenger nede står det i artikkelen at parasitten, etter at den er ferdig modnet og bryter seg ut fra fisken igjen, er den i en kort periode mottagelig for medisin når den svømmer rundt og leter etter et sted i bunnlaget å slå seg ned.

Deretter står det i klartekst:
"Only the free-swimming life stages are susceptible to medications. "

Anbefaler at alle som har akvarie leser den artikkelen, det var faktisk interessant.

bra googlet
sånn som jeg forstod det:
det er mulig at det tomme akvariet ikke lenger var smittet, etter å ha stått fiskeløst i 5 dager, men nå er det jo fisk der og hvis de blir syke (mye mulig de er det bare det ikke synes) får man aldri vite om det var akv el fiskene selv som stod for smitten.
Sykdommen er ikke bestandig tilstede i akvariet og klar til å angripe fisk om de blir svekket.
kan bruke utstyr på andre akv uten å smitte dersom det er heelt tørket.
Fortsette behandling noen dager etter synelig sykdom er borte for parasitten reagerer kun på med. i det ene stadiet. (ikke det stadiet den sitter på fisken)
men hvor mange dager er "noen" da tro?
Enda et spørsmål jeg ikke finner svaret på: har medisinert for 100 liter, akvariet er liksom på 112 men er jo over 17 kilo sand + andre ting oppi der. Blir dette riktig tankegang eller har jeg underdosert? hvor farlig er overdosering?

Da husket jeg det motsatte av det som faktisk var tilfelle.
Hildee
bra googlet :) Blir dette riktig tankegang eller har jeg underdosert? hvor farlig er overdosering?

Jeg har alltid medisinert etter hvor mange liter akvariets størrelse tilsier, og hva det er solgt som. F.eks. en 128 liter, eller en 110 liter osv. Jeg har aldri tatt fratrekk for inventar, for da begynner gjetteleken, og det er etter mitt syn generelt verre å underdosere enn overdosere litt. Verre fordi underdosering ikke kurerer problemet OG fordi det er med på å skape en farlig situasjon; nemlig resistente parasitter eller bakterier. Dvs sykdommsparasittene eller bakteriene utvikler motstandsdyktighet eller immunitet mot virkestoffet i medisinen, istedenfor å dø av den. Og DA har vi et problem...!
Litt overdosering tror jeg fiskene er i stand til å tåle. Iallefall har jeg aldri merket noe negativt ved å dosere etter karets angitte literantall.

Det er sett resistente hvitprikkparasitter i hobbyen før, etter hva jeg har lest, men det er flere år siden jeg leste det så jeg husker ikke hvilket medisinsk virkestoff det var snakk om.
Ville bare dele den gledelige nyhet at alle nå er friskmeldt, null tap
Tilfeldig bekjentskap
© Christian Berrum
Reklame for plussmedlemskap