Finnråte?
Hei,
fant ene fisken min død idag tidlig, men skjønte ikke helt hvorfor ettersom den har virket frisk å rask. Etter en stund såg jeg at de fleste fiskene hadde fått sprekker i finnene sine og lurer kasnkej på om det kan være finnråte? men er kun 1 sprekk og ikke noe mer en det, men siden der er på nesten alle fiskene så tenker jeg jo at det må være en sammenheng. Den ene fisken er spesielt utsatt hvor den ser veldig svak ut og mener å se at den ene gjellesiden her lengre ute enn den andre, virker litt missformet. Har noen hatt erfaring med dette? hva kan jeg gjøre? jeg har akkuratt skiftet 25% av vannet og tilsatt en t-skje pr 5 liter vann for å ha litt ekstra oppi. Fiskene er noen mollyer og seilfinnemollyer itillegg til 2 ancistrus.
Setter pris på svar.
fant ene fisken min død idag tidlig, men skjønte ikke helt hvorfor ettersom den har virket frisk å rask. Etter en stund såg jeg at de fleste fiskene hadde fått sprekker i finnene sine og lurer kasnkej på om det kan være finnråte? men er kun 1 sprekk og ikke noe mer en det, men siden der er på nesten alle fiskene så tenker jeg jo at det må være en sammenheng. Den ene fisken er spesielt utsatt hvor den ser veldig svak ut og mener å se at den ene gjellesiden her lengre ute enn den andre, virker litt missformet. Har noen hatt erfaring med dette? hva kan jeg gjøre? jeg har akkuratt skiftet 25% av vannet og tilsatt en t-skje pr 5 liter vann for å ha litt ekstra oppi. Fiskene er noen mollyer og seilfinnemollyer itillegg til 2 ancistrus.
Setter pris på svar.
Postet 18.11.12 kl 12:41
harry123Har noen hatt erfaring med dette? hva kan jeg gjøre?
En rift pr finne høres ikke ut som finneråte sånn uten videre, men det er selvfølgelig umulig å si uten å i det minste se et bilde av det.
Det er ikke så mye og gjøre ennå, men du kan holde øye med dem og se om det fortsetter å utvikle seg rifter og filler i finnene på fiskene. Sjekk spesielt nøye etter for å se om du har fått "en bølle" som driver og biter i de andres finner.
En sånn bølle kan bite rundt i alle de andre sine finner og skade dem, og dette sjokket over å bli jaget og bøllet med, kan drepe andre fisk. Det kan være derfor du fant en død fisk i morges.
Vanligvis er ikke finneråte særlig smittsomt, og normalt så er det gjerne bare èn fisk i akvariet som får det. Jeg tror derfor egentlig ikke at det er finneråte du har hos deg nå, siden alle fiskene plutselig har rifter på èn gang. Men igjen; det er vanskelig å si uten å ha sett fiskene.
harry123jeg har akkuratt skiftet 25% av vannet og [B]tilsatt en t-skje pr 5 liter vann[/B] for å ha litt ekstra oppi. Fiskene er noen mollyer og seilfinnemollyer itillegg til 2 ancistrus.
Hva har du tilsatt? Salt? Nå liker ikke mallene dine salt noe særlig godt, så vær forsiktig med det. Selv om seilfinnemollyene tåler det fint så må du ta hensyn til Ancistrusene også. Litt salt i vannet kan forebygge finneråte og sopp i de skadede finne-revnene, men husk å ta hensyn til mallene og sjekk etter tegn på at de blir svekket.
Fortsett gjerne med daglige vannbytter på omtrent samme mengde som nå, for å unngå soppinfeksjoner i finne-riftene.
Postet 18.11.12 kl 13:54
Endret: 18.11.12 kl 13:57
Postet 18.11.12 kl 14:04
Jeg synes all salting av ferskvannsfisk høres mye ut, jeg, så derfor kommenterte jeg ikke mengden. Jeg salter aldri fiskene mine.
Så det må andre som kanskje har erfaring med saltbehandling av finneskader osv svare på.
Men jeg er litt bekymret for mallene da. Derfor bør man holde nøye oppsyn med at de ikke begynner å oppføre seg annerledes enn normalt, som f.eks henge høyere på glasset i akvariet enn normalt og plutselig begynne og miste normal skyhet osv. Det er dårlige tegn, og tegn på at en fisk ikke føler seg bra.
Så det må andre som kanskje har erfaring med saltbehandling av finneskader osv svare på.
Men jeg er litt bekymret for mallene da. Derfor bør man holde nøye oppsyn med at de ikke begynner å oppføre seg annerledes enn normalt, som f.eks henge høyere på glasset i akvariet enn normalt og plutselig begynne og miste normal skyhet osv. Det er dårlige tegn, og tegn på at en fisk ikke føler seg bra.
Postet 18.11.12 kl 14:09
ja har egentlig lagt merke til at ene hannen(seilfinnemolly) har jaget mye etter andre fisk. Men hva skal jeg gjøre om dette er tilfellet?
Er det mye salt? jeg byttet 10 liter vann cirka og hadde oppi 2 tskjeer med salt. altså ikke 1 ts pr 5 liter vann i hele akvariet. Kun dobbel dose.
Skal ikke mallene tåle rundt 10 i hardhet? tror vi skal ha rundt det området. pleier å tilsette 1ts pr 10 liter vann slik at det blir rundt 9 i hardhet. begynte med salt siden hadde problemer med sykdom på mollyer tidligere
Er det mye salt? jeg byttet 10 liter vann cirka og hadde oppi 2 tskjeer med salt. altså ikke 1 ts pr 5 liter vann i hele akvariet. Kun dobbel dose.
Skal ikke mallene tåle rundt 10 i hardhet? tror vi skal ha rundt det området. pleier å tilsette 1ts pr 10 liter vann slik at det blir rundt 9 i hardhet. begynte med salt siden hadde problemer med sykdom på mollyer tidligere
Postet 18.11.12 kl 14:27
Postet 18.11.12 kl 14:30
Hva slags salt snakker du om? Du skriver først ingenting, bare at det er "teskjeer" du tilsetter. Så sier du salt. Nå sier du at det ikke er vanlig salt, men mineralsalt som øker gh? Det er best å kalle en spade for en spade når man er på forum, for ellers forstår ikke folk alltid hva man mener
Det er altså ikke vanlig salt, men mineralsalt du har tilsatt for å øke hardheten i akvarievannet, ikke øke saliniteten? Kall det gjerne gh-salt i fremtiden, da vet alle hva du mener.
Ancistrus tåler nok den gh-verdien, da de er ganske hardføre av seg og tåler mye forskjellige vannverdier bare de tilvennes det sakte. Om de trives maksimalt med høy gh vet jeg ikke, da den fiskeslekten opprinnelig kommer fra den Sør-Amerikanske jungelen der vannet er svært bløtt og har omtrent null i gh og lav ph.
Men Ancistrus sp. oppdrettsvariant (som jeg går ut fra at du mener?) er ganske tøff av seg og trives i mange ulike akvarieoppsett.
Det er altså ikke vanlig salt, men mineralsalt du har tilsatt for å øke hardheten i akvarievannet, ikke øke saliniteten? Kall det gjerne gh-salt i fremtiden, da vet alle hva du mener.
Ancistrus tåler nok den gh-verdien, da de er ganske hardføre av seg og tåler mye forskjellige vannverdier bare de tilvennes det sakte. Om de trives maksimalt med høy gh vet jeg ikke, da den fiskeslekten opprinnelig kommer fra den Sør-Amerikanske jungelen der vannet er svært bløtt og har omtrent null i gh og lav ph.
Men Ancistrus sp. oppdrettsvariant (som jeg går ut fra at du mener?) er ganske tøff av seg og trives i mange ulike akvarieoppsett.
Postet 18.11.12 kl 14:34
Endret: 18.11.12 kl 14:36
haha se der ja, beklager. Jeg har tilsett gh-salt. og tilsette 1 ts gh-salt pr 5 liter jeg skiftet og jeg skiftet 10 liter, dvs. 2 ts med gh-salt tilsammen. Ancistrusene er den vanlige typen altså den oppdrettsvarianten. De 2 ancistrusene er de første fiskene som jeg hadde i akvariet som vart startet for 2 mnd siden. Mollyene kjøpte jeg nylig og har kun vert i akvariet i ca 2 uker. startet med gh-salt noen dager etter jeg fikk mollyene ettersom de er hardfør.
Karet mitt er på 50 liter.
Noen tips til hva jeg kan gjøre om det er pga den ene fisken som jager? for ser ut til at den ene fisken ikke har det så bra nå og ser ut til at det går den gale veien.
Setter pris på alt som kan hjelpe.
Karet mitt er på 50 liter.
Noen tips til hva jeg kan gjøre om det er pga den ene fisken som jager? for ser ut til at den ene fisken ikke har det så bra nå og ser ut til at det går den gale veien.
Setter pris på alt som kan hjelpe.
Postet 18.11.12 kl 14:50
harry123[B]Karet mitt er på 50 liter. [/B] Noen tips til hva jeg kan gjøre om det er pga den ene fisken som jager? for ser ut til at den ene fisken ikke har det så bra nå og ser ut til at det går den gale veien. Setter pris på alt som kan hjelpe.
Auda....! Har du virkelig seilfinnemolly i en liten femti liter!?? Dette vil ikke gå bra, og de passer overhodet ikke inn i et så lite akvarium. Det er jo en fisk som blir relativt stor (10 cm lang og i tillegg høy med seilet). Som du nå har merket, går de for trangt og en av dem har begynt å bølle med de andre. Dette er noe som IKKE vil gå over, og blir bare verre jo større og eldre fiskene blir.
Det er ikke noe annet å gjøre enn å kjøpe seg et større akvarium Skal du beholde fiskene, må du nesten det. Kjøp også mange planter, så mange du får plass til er best, dersom du har et problem med en bølle som jager andre. Planter gir skjulesteder. Det er viktig at de andre fiskene får plass til å stikke seg vekk og unngå bøllen. Det kan også hende bølla demper seg noe når de ikke går så trangt.
Det du trenger er altså enten nytt akvarium (ca 150 liter) eller du bør selge seilfinnemollyene til noen som har plass til dem. Du kan bytte dem ut med noen mindre fisk.
Postet 18.11.12 kl 15:02
Nå ble jeg irritert ettersom vi fortalte om alt til butikkdama om akvariet og fisk som er i den allerede osv. Burde kanskje ha fortalt oss om at den trenger stort akvarie. skal ta en telefon til dem i morgen å få orden på saken, skal vertfall prøve å skaffe nytt hjem til dem og få pengene tilbake. Har vertfall lært at en aldri skal stole på de i butikken. Fra nå skal jeg lese meg opp på all fisk jeg er interessert i før jeg kjøper noen.
Takk for alle svar, de har vert til kjempegod hjelp og satser på at alt ordner seg for alle parter.
Takk for alle svar, de har vert til kjempegod hjelp og satser på at alt ordner seg for alle parter.
Postet 18.11.12 kl 15:15
Dessverre er du ikke den første som blir servert sånne ting fra zoobutikker. De sier at det meste "går bra", så lenge det betyr at de får solgt noe. Sånn er det bare. Veldig, veldig mange før deg som har gått i samme fellen og stolte på hva butikkpersonalet sa...
Det lønner seg å ikke shoppe fisk på impuls, men heller gjøre litt eget forarbeid og research først.
Ser du f.eks. en fiskeart i butikken som du liker og synes er fin, skriv ned det fulle vitenskaplige navnet og gå hjem og slå den opp f.eks. i fiskebasen her på AF eller google den. Norske kallenavn på fiskene er ikke alltid så stor hjelp under research, så be butikken om å få det vitenskaplige navnet. Guppy heter guppy på alle språk, sant nok, men for å få bredest mulig søkegrunnlag er det vitenskaplige navnet best å ha.
Når du gjør dette lille forarbeidet før du kjøper en fisk, så unngår du sånne feller og du unngår å bli lurt av uvitende eller i verste fall svindlende butikkpersonale som sier hva som helst for å få til et salg.
Det er synd at det skjer, og egentlig ganske uforståelig at noen ansatte kan si så mye rart for å få solgt noe. Det går jo utover ryktet til alle i bransjen at noen er "råtne egg".
Det lønner seg å ikke shoppe fisk på impuls, men heller gjøre litt eget forarbeid og research først.
Ser du f.eks. en fiskeart i butikken som du liker og synes er fin, skriv ned det fulle vitenskaplige navnet og gå hjem og slå den opp f.eks. i fiskebasen her på AF eller google den. Norske kallenavn på fiskene er ikke alltid så stor hjelp under research, så be butikken om å få det vitenskaplige navnet. Guppy heter guppy på alle språk, sant nok, men for å få bredest mulig søkegrunnlag er det vitenskaplige navnet best å ha.
Når du gjør dette lille forarbeidet før du kjøper en fisk, så unngår du sånne feller og du unngår å bli lurt av uvitende eller i verste fall svindlende butikkpersonale som sier hva som helst for å få til et salg.
Det er synd at det skjer, og egentlig ganske uforståelig at noen ansatte kan si så mye rart for å få solgt noe. Det går jo utover ryktet til alle i bransjen at noen er "råtne egg".
Postet 18.11.12 kl 15:22
Endret: 18.11.12 kl 15:24
seilfinnen kan bli 20 cm i følge fiskebasen
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=4264
Jeg ville returnert de til butikken og krevd noe annen fisk...
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=4264
Jeg ville returnert de til butikken og krevd noe annen fisk...
Postet 18.11.12 kl 15:36
Endret: 18.11.12 kl 15:38
TanganyikaWilmaseilfinnen kan bli 20 cm i følge fiskebasen http://akvaforum.no/profile.cfm?id=4264 Jeg ville returnert de til butikken og krevd noe annen fisk...
Du har slått opp på feil art av seilfinnemollyene. Det finnes 3. De to andre blir bare halvparten av den størrelsen.
På den du har linket til her står det "Livlig fiskeart som er sjelden i akvariehobbyen". Vanlige seilfinnemollyer kan vel ikke akkurat kalles sjeldne, da de er noe stort sett alle zoobutikker har
Jeg tror det er P. latipinna som er den vanligste.
Postet 18.11.12 kl 15:43
Endret: 18.11.12 kl 15:44
Postet 18.11.12 kl 15:48
Endret: 18.11.12 kl 15:49