Syk cory

Hei. Har en periode slitt med mine Corydoras sp.Black. Først trodde jeg det var hvitprikk, men så landet jeg på fløyelssyken. Men var ikke helt 100 % sikker, men har medisinert med Esha og Exit. Første kuren ble avbrutt pga familiehendelse så vi måtte bare reise fort hjem, men nå har jeg fulgt kuren og gitt noen ekstra dager siden jeg ikke ser noen bedring. De fikk pause mellom kurene hvor vi tok daglig vannskifte. Tanken om sopp eller noe har også slått meg. De virker slappere enn vanlig, spesielt de unge ynglene ser mer angrepet ut enn de fullvoksne.

Håper på hjelp
Jeg kan ikke se noe av bildet, men et godt tips hvis du vil gi teorien om fløyelssyken en ny kur: pakk akvariet inn i svart plast og slå av lyset i noen døgn mens kuren pågår!
Parasitten som forårsaker sykdommen trenger lys, og svekkes kraftig av å bli satt i bekmørke (ikke noe dagslys eller noe må komme til!). Jeg fikk endelig has på sykdommen etter å ha slitt med svake utbrudd av den i månedsvis i gruppen min med C. metae en gang. Da jeg slo av lyset og mørkla karet + medisin, ble de brått friske på tre dager!

Prøv det! Det skader iallefall ikke....!

PS! Det er altså medisiner (begge Esha'ene) PLUSS mørklegging samtidig, ikke bare en av delene om gangen.
Takk for gode råd. Vi var borte 1 uke her for litt siden, da reiste vi i hui og hast så lyset ble skrudd av. Da vi kom hjem virka de fleste friske. Men så har de stadig fått litt og litt mer hvitt på seg, så blir de bedre igjen og nå er det nok! Men vi reiser bort noen dager så får ikke gitt medisin de dagene, men så fort jeg er tilbake igjen så skal jeg prøve kombinasjon medisin og mørklegging.

Slitsomt med så langvarig krøll i karet
Fikk omsider tak i Esha og Exit, og jeg var hjemme samtidig og fikk prøvd ut rådet ditt Mona. Funka knall!! Tusen takk. Endelig. Føles ut som jeg har vært innom det meste i tankene av sykdom. Neimen ikke lett dette her.

Men nå ser de altså friske ut, er skikkelig i slaget. Fikk en pakke med planter og røtter fra Akvariekjelleren også, så litt ominnredning virker nok også inn. Hyper gjeng. Nesten så jeg ikke håper de skviser ut noen egg. De går kun i en 54 liter, starta med 6 stk for ett år siden og har nå ca 15 stk så er overbefolka. Nå går de heldigvis alene.

Hvor lenge burde jeg la de gå for å forsikre meg om at de friske før jeg kan selge noen av disse? Har ikke plass til større kar før vi får flytta herfra i juli, og føler de fortjener litt mer plass pr cory
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap