Ang behandling av parasitter i akvarium med krabber

Hei,

Jeg lurer på om jeg kan ha fått parasitter i akvariet. Man blir jo litt paranoid av å lese seg opp på slikt og syntes man ser sykdom og abnormal adferd på samtlige fisk etter å ha lest en artikkel. Dog er jeg 100% sikker på at jeg hadde parasitter på en tetra som fikk bøte med livet da jeg så en sammenkrølla hvit bunt i gjellene på den.

Jeg har to mollyer som virker syke. De står stort sett stille og vagler frem og tilbake på bunn pluss at den ene virker unormalt blass og tynn. I tillegg ser avføringa unormal ut. Til tider tynn og trådaktig og til tider hvit og klumpete. Dette til tross for at de eter sunt. Bør vel nevne at stressnivået oppi der kan være en faktor pga en bichir og to krabber men som sagt så syntes jeg det virker mer sannsynlig at de kan være syke. Og om det viser seg at det er parasitter så vil jeg slippe at det sprer seg videre til resten av fiskene.

Jeg kom over et produkt som heter Tetra Parasite Guard som skal ta det som er av parasitter i akvariet ifg anvisningen. Dog så står det at den kan være skadelig for reker, krabber o.l. Er det noen som har erfaring med dette og kan komme med noen tips? Hvor lang tid vil kuren ta og hvordan skal jeg løse problemet med at jeg har to krabber oppi der?

Takk for hjelp.
Tilfeldig bekjentskap
© Rannveig K. Strand
Reklame for plussmedlemskap