Esha + Corydorasene har problem med svømmeblære/dør.

Et spørsmål:
1. Er det mulig å starte med medisinering av esha exit dagen etter man har begynt med esha 2000 (er klar over at det er best å begynne med begge medisinene, se bort fra dette)?

Tenker da:

dag 1: esha 2000
dag2: esha exit og 2000
dag3: esha exit og 2000
dag4: esha exit

Tenker da i forbindelse med bestilling på nett, hvis den ene medisinen kommer 1-2 dager før den andre.

2. Er det nødvendig å bruke kullfilter etter medisinering med Esha?
1. går fint det
2. kullfiltrering er ikke nødvendig

Lykke til
Bare backer up det Sissimor sier Man kan fint bruke Exit og 2000 samtidig, faktisk anbefaler visst produsenten det, har jeg lest. Det forsterker visst virkningen, leste jeg et sted.

Og som Sissimor sier; kullfiltrering ikke nødvendig. Jeg har bare tatt et normalt vannskifte etter endt medisinering med akkurat de to medisinene.

NB! Andre anbefalinger gjelder for andre typer og merker av fiskemedisiner...!
(hvis noen som leser her trodde det)
Supert, takker for svar fra dere begge!
Siden vi var så godt i gang. 1 av 9 green laser har mistet fargen helt - UTROLIG trist å se. 5 har mistet en del farge (en av de 5 er bilde av her) og resten er knall grønn slik de skal være.
Kan det være snakk om fløyelssyken? Tenkte å kjøre på med både esha 2000 exit. Kan det være en ide å øke temp i karet også? Er utrolig bekymret for dem.
temperaturøkning er gjerne en dårlig ide, da green laser skal ha temp 20- 25 på vannet?

Kanskje våres egen Cory guru har noen erfaring?

Har forøvrig ghost fish og botia som ser helt fin ut. Noe er dog helt gale, da jeg har hatt dødsfall i akvariet.
Spelly:

Jeg har dessverre ingen erfaring med Green Lasers som mister fargen. Du har sjekket at alle vannparametere er som de skal? Har du forresten innført noen nye fisk i akvariet de siste to til tre ukene?

Det eneste jeg kan huske av noe lignende erfaring, var at noen i gjengen med C. metae ble veldig blasse og daffe. Men da var det ikke bare tap av farge, det var liksom et eller annet svakt belegg i tillegg. Det er ikke sikkert dine lider av det samme nå, men det som feilte mine var åpenbart medisinering mot fløyelssyke OG å slå av lyset og mørklegg karet totalt (med å dekke alle sider) mens kuren pågikk. Husker jeg ikke feil, så brukte jeg nettopp de to Esha medisinene.
Jeg kan ikke si for sikkert at det er det samme som feiler dine, dog. Har du prøvd å granske dem ekstra nøye på helt nært hold, sett etter om det er noe som helst belegg eller annet på huden deres? Det tok litt tid før mine Metaer viste dette symptomet tydelig, i starten var det ingenting konkret å se.

Et annet tilfelle jeg leste om en gang, tror jeg var en C. sterbai som mistet fargen. Det var visst snakk om at det var noe bakteriell sykdom (lenge siden jeg leste det, og det var på Corydorasworld)

Dette var bare to innspill som jeg nevner i håp om at det kan peile deg i riktig retning, men er ikke å oppfatte som noen bombastisk diagnose....
Mona: Setter pris på det, takker for et godt svar - som vanlig.

Alle verdiene jeg har sjekket er slik de skal være (ph, temp (25 - vet dette er litt høyt, har slått av varmen), nitrat og nitritt).
Jeg har observert fiskene etter beste evne, jeg har ikke kunnet se noe belegg på dem. Kan godt være de kan ha et lite belegg.
Etter auksjon i bergenak for litt over 1mnd siden, tok jeg med meg hjem en liten gruppe med arcuatus som er i samme kar som green laserene.
Jeg ser at den ene av arcuatusene ser ikke helt pigg ut. Den har dessuten et hvitt merke på siden - jeg trodde det gjerne kom av et angrep fra en annen fisk. Bilde av den aktuelle fisken ligger vedlagt.

Jeg er rimelig sikker på at sykdommen dukket opp etter jeg la til arcuatusene. Det er dog de siste 3 ukene jeg har sett tendens til kløe hos fiskene og dessverre dødsfall.

Ser ut til at å legge til fisk direkte i selskap/artsakvariet er som å spille russisk roulette. Siste gang jeg gjør det. Har investert i et kar som utelukkende skal brukes til karantene.
Det høres litt ut som noe jeg slet med på mine grønne; de ble rett og slett grå, og etter en tid døde de. Mange...

Prøvde mye rart, men det var tips fra Rita om JBL Furanol som reddet de siste. De hadde tydeligvis en kraftig, bakteriell innfeksjon. Denne medisinen dreper filterbakteriene, så håper Esha-medisinene løser problemet for deg...
Takker for svar: Sissimor.
Sannheten er brutal må jeg si.
Hvis jeg ikke ser bedring i fargen hos fiskene dagen kuren er avsluttet: burde jeg utvide kuren? Forslag til eventuelt hvordan jeg skal gjøre dette?

Du prøvde vel ikke med varmekur? Jeg er litt skeptisk og redd for at corydorasene, ghostfish, praktbotia etc... Ikke skal tåle det. De grønne trives jo i temperaturer mellom 20-25c. 30 er en del mer enn 25...
Ser forøvrig at praktbotiaene garantert har fått hvitprikk. Hvor de har fått det fra er et godt spørsmål, siden ingen andre fisk har det... PBene har jeg hatt i over 1 år...

Ser at Esha Exit rimelig sikkert skal ta å fjerne problemet med hvitprikk iallefall.

Enda en update: no har jeg sittet studert akvariet nærmest med lupe, har fjernet en stor rot slik at jeg kunne se alle fiskene. Det ser jammen meg ut til at corydorasene har fått hvitprikk. Det er svært vanskelig å se de hvite prikkene - de er meget små, men ser nesten ut til at det er hvite prikker enkelte steder på fiskene!

Kan kanskje konkludere med at det er hvitprikk som er årsaken til at fiskene dør?
Har jo som sagt satt i gang med esha exit, er det noe annet jeg burde gjøre?
Slamsug så ofte som mulig. Gjerne 1-2 ganger pr. dag. Og øk tempen til ca. 30 grader. (Tilsett Exit etter slamsuging som tilsvarer det antall liter du har tatt ut). Exit er en mild medisin. Så om du er usikker på dosering ta helst litt for mye enn litt for lite. Lykke til!
Er prikkene så små at det nesten er vanskelig å se dem? Hvor mange vil du se det er, sitter de sånn tett i tett, eller er de strødd utover fisken som støvkorn.... eller ser de ut som sukkerkorn? Avhengig av størrelsen på prikkene, så kan det være to forskjellige sykdommer. Men Esha Exit skal ta begge, tror jeg.

Hvitprikkparasitten bruker å være lett å se, prikkene er på størrelse med sukkerkorn.

Uansett burde Esha Exit hjelpe deg med dette. Som Jovial sier, pass på å ikke underdosere, les bruksanvisningen. Husker ikke om det var Esha Exit eller 2000 som måtte ha gh på minst 4 for å ha optimal virkning.
Det kan derfor være at du må teste gh-verdien i vannet ditt og evt heve gh til 4 (om du ikke allerede har såpass gh da).
@mona o: På Botiaene er prikkene ca så stor som sukkerkorn. Det er gjerne 3-5 prikker på botiaene på alt fra hode til finner. Det ser nesten ut som det enten er utvekster på fisken eller noen prikker som har gravd seg litt ned i huden.

Jeg har sett noen av corydorasene har gjerne en prikk på hodet som er litt mindre enn corydorasene sine. Noen har svært små prikker uten farge - skulle nesten tro det var sand.

Ser ut som jeg har tabbet meg ut mtp Gh. Jeg har ikke målt noe gh før jeg tilsatte medisinen. Ser ut til at dersom jeg har under 4 i gh, må jeg ha dobbel dose esha 2000.
Står ikke noe om gh på esha exit.

Jeg pleide å ha en boks med GH+ pulver på lur, jeg Da kunne jeg bare tilsette litt av det og øke gh til 4 eller 5 i karet som skulle medisineres, så slapp jeg å bruke masse penger på dobbelt dose medisin, men klarte meg med enkel normaldosering.

GH+ pulver er holdbar i årevis, forresten, så det gjør ikke noe å ha en sånn i skapet til slike tilfeller der Esha-medisiner skal brukes. Litt sen info å komme med det nå her en lørdag ettermiddag, hehe, men da vet du det til en annen gang iallefall

Lykke til, håper fiskene blir friske

PS! Corydoras har ikke skjell, men benplater på kroppen, altså helt annerledes enn vanlige fisk. Derfor får de ofte hvitprikk enten bare på hodet eller på finnene. Parasittene har litt problemer med å bore seg ned gjennom benplatene på kroppen. De parasittene som sitter på hodet, får ikke begravd seg så dypt som de vanligvis gjør i en fiskekropp pga beinet/brusken i hodeskallen til fisken. Det kan kanskje gjøre at de(prikkene) ser litt annerledes ut?
Takker nok et godt svar mona o, det lønner seg nok helt klart å ha gh+ og måler i hus.
Skal se å få kjøpt det i dag.

Å bli medisinert har jo en viss påkjenning for fiskene, det er ikke "BARE" å medisinere på nytt grunnet min uvitenhet.

Har lest meg grønn på ulike sykdommer, problemet er at jeg blir litt paranoid. Tror gjerne at fiskene har 5 sykdommer.

I følge denne siden: http://www.fishdeals.com/fish_diseases/oodinium_velvet/ så kan det nesten virke som at det er snakk om OODINIUM (fløyelssyke).
Følgende av de nevnte symtomer har noen av fiskene: noen av fiskene puster fort, de klør seg og det ser ut som de har "støv" eller "sand" på seg.
Litt deprimerende lesning at det er vanskelig å kurere.
I følge: http://akvaforum.no/text.cfm?id=1710 så kan det lett kureres med esha exit, så satser på at fiskene blir frisk etter kuren. (esha fantes sikker tikke for 23 år siden )

Hvor lang tid mellom siste medisin kur til jeg burde se friskere fisk? Spør i forhold til videre medisinering...

Enda en ting: i post 7 så viser jeg et bilde av en arcuatus (litt merkelig farge på den, kanskje en krysning?) at den har et område som er hvitt.
Jeg trodde det var grunnet en skade i møte med en fisk eller noe slikt. I dag ser det ut til at huden har løst seg litt opp i området og man ser det er litt rødlig mellom skjellene!!! Bilde av hvordan den ser ut i dag ligger vedlagt.

En siste ting:
Dum som vi var, overførte vi en fisk fra karet som no er i karantene (tenkte ikke at fisk var syk). Burde jeg sette i gang medisinering med esha 2000 og esha exit i dette karet for å forhindre eventuelt utbrudd av sykdom/hindre at flere smittes?
I det akvariet har jeg en gruppe: Arcuatus, scalare, panserål og perlegurami.
Fløyelssyke forårsakes av en parasitt, og den kan gi sånne flekker og belegg med noe av "tåkete" farge, knapt synlig. Fisken kan også se støvete ut. Det arter seg litt forskjellig.

Husk at parasitten som forårsaker oodinium (fløyelssyke) svekkes ved mangel på lys, altså ved mørklegging! Sammen med medisinene fra Esha skulle jeg tro det gir deg overtaket og du får kål på elendigheten. Total mørklegging altså. Husker ikke om jeg brukte håndklær eller plast, mulig begge deler. Men man slår av akvarielysene, og så pakker man inn akvariet i svart plast og teiper det på plass, så ikke dagslys heller slipper til. Samme ovenfra hvis du ikke har heldekkende topp.

Fôring kan fiskene klare seg uten i noen dager mens mørkleggingen pågår.

Jeg mener å huske jeg mørkla karet i tre dager, men la mørkleggingen følge medisinkuren du. Det er tryggest.

Spelly
En siste ting: Dum som vi var, overførte vi en fisk fra karet som no er i karantene (tenkte ikke at fisk var syk). Burde jeg sette i gang medisinering med esha 2000 og esha exit i dette karet for å forhindre eventuelt utbrudd av sykdom/hindre at flere smittes? I det akvariet har jeg en gruppe: Arcuatus, scalare, panserål og perlegurami.

Det er litt vanskelig å si, synes jeg. Man bør helst ikke medisinere noe uten å være rimelig sikker, men.... det vil si, ser du ikke symptomer så er det vrient å anbefale medisinering. Men samtidig så tenker man jo at parasitten ER der, siden fisk fra smittet kar er overført, den har bare ikke fått fotfeste og gjort seg synlig ennå, så....
Saken er jo den at fiskene i det (foreløbig) friske karet ennå ikke har vært stresset av transport og innfanging (som de Arcuatusene ble), og derfor kan det hende at da takler de fiskenes immunforsvar denne fløyelsparasitten.

Jeg forsøker å gi et fornuftig svar, men samtidig vet jeg at jeg sannsynligvis ville medisinert selv for å være sikker og for å unngå syke fisk i det andre karet også...
Beklager, men dette svaret ble du nok ikke særlig mye klokere av
Takker igjen for et godt svar!
Har full forståelse for svaret du gir. Forventer ikke å få noe fasitsvar, svar som dette fra mer erfarne akvarister er gull verdt.
Kanskje det er like greit å medisinere det andre karet, slik at sjansen for dødsfall er minimal.
Esha ser ut til å være en rimelig safe/ medisin å bruke...

Mørklegging skal jeg sette i gang med en gang.
mona o
Jeg mener å huske jeg mørkla karet i tre dager, men la mørkleggingen følge medisinkuren du. Det er tryggest.

Jeg synes jeg ordla meg litt uklart ovenfor der. Det jeg mente var:

"..men la mørkleggingen vare så lenge medisinkuren varer, du. Det er tryggest."
Så pass. Medisineringen med 2000 er avsluttet. Er vel en dag igjen med exit. Ser ut til at det er exit som tar fløyelssyke og hvitprikk som mistenkes, så er iallefall en dag igjen med det. kan pakke inn akvariet i kveld og pakke det ut på mandag.

Eneste jeg er litt usikker på er hvordan jeg skal se hvorvidt medisineringen burde utvides et par dager. F.eks: hvitprikk kan henge igjen på fisken osv...
Du kan sikkert åpne og tyvtitte litt noen minutter. Sånn som med gavene til jul
Tror jeg også sjekket status på de syke ved å slå på lyset noen øyeblikk etter noen dager. Ville jo også sjekke om det var noen døde jeg måtte plukke ut...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap