Syke c.aeneus. hva er dette?

For første gang har jeg fått sykdom i et kar, og har mest lyst til å skrike hjelp.

De stakkars fiskene har det ikke bra her nå.

De bor i 63 liter sammen med noen få ottoer. Ottoene virker helt fine, ingenting å se på dem.

Sjekket vann idag,

ph 6,5
gh 2-3
no2 0
nh4 0
temp. ca 24 grader

Bytter vann hver uke, ca 30%

Fiskene er ikke så aktive som de pleier å være, untatt når det kommer mat. Da er det full fart.
De ligger ikke og "peser", og ser heller ikke noe kløing.

Fikk tatt et bilde, og håper noen kan hjelpe de små bartefjesa mine.
Er det de hvite flekkene du mener? Det kan se ut som en av prikksykdommene eller ev. en slags soppinfeksjon.
Jeg hadde prøvd å behandle det med Esha Exit, enten alene eller ev. sammen med Esha 2000.
Priikksyke ja. Kjør varmekur. Bare søk her etter prikkesyke å du vil få allt svar du trenger.
Takk for svar. Prøver alt som prøves kan.
Det ligner ikke på et typisk tilfelle av hvitprikk-syken, etter hva jeg kan se...?
"Prikkene" er for "fillete" og står for mye ut av kroppen, er for uregelmessige. Jeg tror nok de skyldes en parasitt, en ektoparasitt, men...

Forsøk med medisin som fungerer for ektoparasitter (utvendige parasitter). Jeg vet dessverre ikke akkurat hvilken som fungerer best, men jeg selv ville startet med og prøve f.eks. denne fra Sera. Selv om den er for bare encellede parasitter.
Plussmedlem
mona o
Det ligner ikke på et typisk tilfelle av hvitprikk-syken, etter hva jeg kan se...?

Må vel si meg enig i det.
Men sopp eller parasitt, som Mona også er inne på...
Jeg har hatt et slikt utbrudd på C. rabauti (hvitprikk er det ikke) og de ble kvitt det med Kusuri Wormer Plus. Rabauti'ene delte kar med to andre coryarter og Hemiloricari eigenmanni, de tre andre artene fikk ikke disse hvite dottene så veldig smittsomt kan det heldigvis ikke være.
Tusen takk for svar og linker. Får jo helt hetta her jeg. Huff.

Mona, stemmer at de virker fillete, og de står ut fra kroppen.

Lurte jo på om det er hvitprikk, men syntes heller ikke det stemte helt med det jeg har sett av det.

Rita, ja, jeg lurte på hvorfor ikke ottoene har fått det. Trodde nesten de fikk alt mulig jeg.

Har bestilt begge medisinene dere nevner, så får vi se hvem som dukker opp først.

Krysser alt som krysses kan for at dette går bra.

Har det forresten noe hensikt å prøve med varmekur?

Takk igjen.
Tror ikke jeg ville prøvd varmekur, det blir bare en ekstra påkjenning for fiskene og kanskje disse hvite sakene trives godt i varmen. Jeg ville heller tatt noen ekstra vannbytter mens jeg ventet på medisin.
Okei, da gjør jeg det sånn.

Takk så mye.

Har studert dem nå, og ser at de 2 albinoene i karet er helt fine. Merkelig.

Setter igang med vannbytte.
Jeg har ikke noe med hva Wenche velger å bruke i dette tilfellet, men jeg tror at det som jeg prøvde å si her ble litt misforstått. Så jeg vil bare presisere at jeg hverken har sagt eller ment at det var hvitprikk.

Det finnes flere forskjellige sykdommer som noen ganger omtales som "prikksykdommer"/el. "spot" sykdommer. De er alle forårsaket av parasiter og alle gir prikker/flekker. Det som er forskjellen mellom dem er forskjellige typer parasiter og forskjellige typer prikker (noen gir store hvite prikker, slike som på bildet her i tråden).

Så det jeg mente var at for meg så så det ut som en av de mindre vanlige "spot" sykdommene (som gir den typen prikker) eller ev. en soppinfeksjon.
Ikke hvitprikk.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap