Lam spor

min gullfisk, som jeg har hatt noen år nå - vanskelig å si hvor stor ca 15 cm fra snute til spor? i alle fall har vært en aktiv sak, spist det meste av mat, planter og ja, all småfisken... har heller fått større kompiser etter hvert da. Han har vært "høyt" og "lavt" til alle døgnets timer, å kommet fykene bare vi har nærmet oss akvariet(mat selvfølgelig) og har jo som oftes matet han rett fra hånda for å roe han så de andre også skulle få. Men i det siste har han forandret seg, dabbet av liksom mere og mere, har studert han over tid- å det har slett ikke kommet brått på... har kommet frem til at han ikke bruker sporen lenger, synes at ryggen vrir seg mere og mere og han står for det meste å sturer i et hjørne nå. kommer når det er mat, men da må jeg lokke han frem med mat, kan liksom ikke bare snu men må "vrikke" seg ut fra hjørnet baklengs. så vidt jeg klarer se svømmer han bare "en" vei. Jeg synes dette begynner å bli trist å se på, så når jeg nå reiser bort på jobb har jeg bedt om at de fjerner han til jeg kommer hjem, er blitt noe skjør med årene, men klarer ikke ta han selv nå. Men jeg undres på hva i all hverden som har kommet over han ? mener jeg har vært borti noe som heter dreiesyke? er jeg helt på jordet nå?! er det noe han har manglet? de andre fiskene ser helt ok ut, både papegøyec. silver dollar og scalarer....
Har du gullfisk, scalare, papegøyeciklider og silverdollar i så smått som 60 Liters akvarium!?
Hvis gullfisken har bodd i en 60-liter i mange år, så er det nok det som er svaret, eller i hvert fall en stor del av det.

Gullfisk krever stor plass, helst 200 liter eller større, for å trives i lengden. (Og skalare 250 liter, og skivetetra ("silver dollar") enda større enn det igjen.) Disse "minstekravene" som er angitt i fiskebasen, er ikke tatt ut av tomme lufta.

Men det kommer ikke klart frem av innlegget ditt hvor stort akvarium disse fiskene går i. Hvis fiskene ikke bor i en 60-liter men har tilstrekkelig plass, så må vi nok begynne å se oss om etter andre årsaker.
Søtt bilde du har (med pus og akvariet).
Gullfisk vil ikke leve så lenge i små akvarier så det kan være grunnen til at den bygynner å bli dårlig. Burde ha minst 200 liter.
Men det høres også som en slags sykdom, så jeg tror ikke den hadde blitt kurert nå hvis man bare hev den i et større kar. Men den hadde sikkert hatt det bedre.
hehe, ser først nå svarene som ble gitt. Dro på jobb og gullfisken var kommet til en bedre "fiskeverden" da jeg kom hjem noen dager senere- å jeg skrev vel ikke hvor stort akvariet var heller - det er mange år siden jeg laget denne profilen, å bildet med katta stemmer ikke med situasjonen i dag (heller ikke da jeg spurte om gullfisken for omtrent et år siden) akvariet gullfisken gikk i er rundt 180 l- kan godt være større da jeg fikk det brukt og aldri fikk vite eksagt hvor mye det rommet. Alle de andre fiskene lever i beste velgående enda, å de er ikke så mange så de har god plass
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap