Corydoras klør seg

Jeg har noen Corydoras som oppfører seg helt som normalt. De leker og legger egg. Det jeg ser er at noen av de klør seg mot sanden innimellom. En av de har også noe hvit ved ryggfinnen, samt at den har litt splittet finne. Jeg har behandlet med både Esha Exit og 2000 uten at det ser ut til å ha noe effekt. Det jeg også ser er at Perleguramien jeg har jager Corydorasene. Var ikke klar over at de var så agresiv mot Corydoras.

Men hva skal jeg gjøre? Skal jeg fortsette med Esha kur? Tar også vannbytte på 30 %. Er litt vanskelig å måle vannverdiene med medisin i akvariet, men rett før jeg startet kur på lørdagskveld, så var det 0 på Nitrit, GH 5, og PH 7. Så disse verdiene virker ok. Jeg tok også 30% vannbytte lørdag kveld før jeg startet medisinkur.

Har prøvd å ta bilde, men de blir ikke bra.

Men her er en video jeg har tatt. Helt på slutten ser en det hvite på finnen.
Får ikke videon til å virke her. Men må bare spørre.. Bruker du aquasafe? Corydoras er visst veldig utsatt for kløe om det ikke brukes vannforbedringsmiddel
Jeg brukte ikke Aquasafe ved forrige vannbytte. Men jeg kan tilsette det når jeg bytter vann ikveld.
Prøv å se om det fungerer Jeg vet at enkelte coryer er sensible på metaller i vannet
Men dette hjelper vel kun evnt mot kløingen. Hva med det hvite ved finnen (som jeg tror er sopp). Og må jeg evnt kvitte meg med Perleguramien som jager Corydorasene?
Jeg får dessverre ikke opp filmen din, så det får noen andre svare på.. God bedring til fisken din uansett
Prøver med disse to bildene. En av skadet finne og en av hvit prikk
Dersom det er noe på finnen du mistenker er sopp, samtidig at fisken klør seg, så er nok dette problemet. Da hjelper det fint lite med aqua safe.

Edit: ser du har lagt ved bilde. Er enig med deg, ser virkelig ut som sopp.

Tror jeg ville kjørt på med en kur Esha 2000, kanskje exit i samme slengen.

Salt kan også fungere mot sopp, men siden maller ikke er spesielt tolerante (tåler opp til 0.2% -gjerne også mer - kommer helt an på type) tror jeg at jeg ville kjøprt på med Esha 2000+exit.
Spelly
Er enig med deg, ser virkelig ut som sopp. Tror jeg ville kjørt på med en kur Esha 2000, kanskje exit i samme slengen.

Men skal jeg bare gå på en ny kur rett etter den jeg begynte på lørdag kveld? Kommer til å ta vannbytte ikveld. Jegbrukte begge medisinene i forrige kur.
Jeg stoppet selv en esha kur rett før helgen og startet med den igjen i går. Eneste jeg gjorde var å ta et skikkelig vannbytte og slamsuget akvariet. Fiskene ser ut til å ha det helt fint.

Husk at dersom du har under en viss Gh, må du doble doseringen med esha 2000

Forøvrig: dersom du ikke ser noe bedring hos cory dag 3, kan du utvide kuren iallefall 2 dager til. Har hørt om folk som har økt den betydelig lengre enn det, selv ville jeg aldri gjort det.
Funker det ikke denne gangen, burde du vurdere en annen medisin.
Kan være sopp, og årsaken til det er ofte at det ikke er ideelle vannverdier i karret, kanskje du må få opp gh dersom det er for lavt?
Selv bruker jeg litt selenitt for å øke gh, da bruker man bare 1 cm ca av en selenittstein, (kjøpes på avariebutikker og koster lite) det er nok til 125 liters akvarium i ca 4 uker. Her jeg bor er gh på 1 i kranvannet, og det er litt i minst laget, så jeg øker den til 3-4. Jeg måler av og til, og det holder seg stabilt.

Jeg har ikke merket noe med at coryer er følsomme for klor etc i vannet. Jeg bruker offentlig vann og mellomlagrer som regel over natta i bøtter, men uansett har de aldri klødd seg hos meg. De klødde heller ikke når jeg medisinerte det karret med Kloramin mot eksterne parasitter/avlusningskur. De tålte den medisinen overraskende bra. (måtte medisinere fordi jeg hadde kjøpt noen viltfangede coryer og disse har som regel parasittsmitte med seg selv om de ikke selv blir syke.)

De hadde sopp når jeg kjøpte de, (Sterbai) men de klødde seg ikke, de hadde bare hvite dotter på kroppen. Sterbai kan jo få sopp etter stress i transport, og det er visstnok vanlig for den arten, Men, aeneus som du har burde ikke være så utsatt.

Jeg prøvde først Orekongler i karret for å bli kvitt soppen, men det hjalp ikke i det hele tatt. Orekongler er jo ellers veldig bra mot mugg og soppdannelse, så det bruker jeg til eggene deres, så de ikke mugner.

Ble til slutt kvitt soppen kvitt med en Esha 2000 kur på 3 dager uten vannbytte, og deretter vannbytte hver dag før medisinering i 3 dager til.

Hyppige vannbytter, 2-3 ganger i uken 20-30% vann bytter jeg uansett, så sant jeg har tid. Har holdt seg friske og uten sopp i 6 mnd nå, så de trives med hyppige vannbytter og jeg tilsetter aldri Aquasafe eller noe annet.

Må legge til at jeg heller aldri har brukt noe plantegjødning etc i mine akvarier, fordi jeg er redd fiskene skal reagere på det.

Den ene fisken din kan jo ha fått en skade selvsagt, men om det er finneklemming så er det nok ikke bare sopp, men parasitter av noe slag, og da bør du gi dem en kur med Esha 2000 + Esha exit samtidig.

Husk å få opp gh litt før du medisinerer, da virker medisinen bedre.

Tok et vannbytte ikveld. Testet vannet før bytte og hadde da ikke utslag på Nitrit, og GH på 7. Jeg har brukt gips for å få opp GH. Kjøpte på Panduro etter anbefaling fra andre på forumet. Måler GH igjen imorgen etter annbytte. Så kjører jeg en Esha Exit og 2000 kur igjen på 3 dager. Ser om det hjelper.

Har stort sett tatt 30 % vannbytte 1 gang i uken.

Ser forresten at det foregikk egglegging under medisinering, så virker som fiskene ikke har problem med kuren.

Finnen mistenker jeg er Perleguramien for å være skyld i. Dersom de fortsetter jaging, så selger jeg de.
Er ikke klok nok enda til å svare noe på dette, men fikk fikset det med videeon hvis det kan hjelpe

Her er den
Dersom det er kunn på den ene aneusen, ville jeg tatt den ut og kjørt en saltkur på den. Putt fisken i et lite kar/plast dunk eller målebeger. 2-3 dl vann fra karret evt. lufte stein. tilsett en måleenhet salt, vent 1 time og tilsett en til. Er ikke soppen borte etter 1/2- 1 døgn, tilsett en måleenhet til.Når soppen er borte peller du opp fisken med hånden og dropp den rett i hoved karret.
Hvis du bruker varmt vann rett fra springen, kan det være en årsak til kløen. Mye fisj og æsj i en bereder, og det kan gi uheldige utslag.
Kanskje verdt å prøve hvis det er aktuelt. Mine aeneus klødde ikke intenst, men av og til kunne jeg se at de kastet seg i sanden, og etter jeg begynte å varme opp kun kaldt springvann har det ikke forekommet. Dette rådet plukket jeg opp fra mona o; og hun er en erfaren coryeier. Lykke til!

P.S. Fortell hvordan det går, interessant å få høre hvordan du blir kvitt problemet. God bedring i karet ditt.
Nina3
Hvis du bruker varmt vann rett fra springen, kan det være en årsak til kløen. Mye fisj og æsj i en bereder, og det kan gi uheldige utslag. Kanskje verdt å prøve hvis det er aktuelt. Mine aeneus klødde ikke intenst, men av og til kunne jeg se at de kastet seg i sanden, og etter jeg begynte å varme opp kun kaldt springvann har det ikke forekommet. Dette rådet plukket jeg opp fra mona o; og hun er en erfaren coryeier. Lykke til! P.S. Fortell hvordan det går, interessant å få høre hvordan du blir kvitt problemet. God bedring i karet ditt.

Ja, dette er noe jeg også tenkte på når jeg igår kveld tok vannbytte. Så istedet for å ta varmt vann rett fra spring så kokte jeg opp med vannkoker og blandet i det kalde vannet som jeg tok fra springen. Blir spennende å se ikveld om der er noen som fremdeles klør. Etterpå så tilsatte jeg Aquasafe.

Det jeg også observert idag, er at den soppen som den ene hadde, har blitt veldig mye mindre iløpet av natten. Så jeg håper dette går den riktige veien.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap